FÅR IKKE FYLLE: Her har Morten Hjorth-Johansen klint sin røde Jeep oppi rumpa på elbilen med EB-skilt, for på den måten markere at elbilisten har feilparkert ved drivstoffpumpene.

Knipset elbiler på feil sted:

– Hva gjør elbilene her?

Over et par uker tok Morten Hjorth-Johansen bilder av elbiler som blokkerer drivstoffpumpene på bensinstasjoner. Resultatet ser du her.

Publisert
IKKE-ELBILIST: Morten Hjorth-Johansen.

Bildet av bobilen som blokkerer ladestasjonen på Strandtorget kjøpesenter i Lillehammer har skapt stor irritasjon hos både elbileiere, NAF og Elbilforeningen.

– Men elbilister er ikke noe bedre. Heller verre, hevder mange som har kontaktet Motor.

En av dem er Oslo-mannen og Jeep-eier Morten Hjorth-Johansen.

– Jeg og noen venner la merke til at elbiler innimellom sto og sperret drivstoffpumpene. Derfor tok jeg disse bildene over en toukersperiode i fjor, forteller Hjorth-Johansen.

Se flere bilder lenger ned.

Kaffe

– Det skjedde typisk når de «bare» skulle inn å kjøpe kaffe, eller lignende.

– Hva synes du selv om slik parkering?

– Det behøver du ikke en gang spørre om. Svaret vet du, sier Hjorth-Johansen.

Bildene er tatt på bensinstasjoner på Oslo vest.

– På i hvert fall en av dem er det rikelig med parkeringsplasser til dem som ikke skal tanke. Men flere ganger har jeg likevel sett elbiler som parkerer ved pumpene, slik at vi som skal fylle ikke kommer frem.

– Sier du noe til elbilistene, når du blir hindret slik?

– Jeg har et par ganger spurt «hva gjør du her». De har jo ikke noe godt svar på slikt.

ID4: Rett ved pumpene på YX-stasjonen.
TESLA: Hva gjør sjåføren? Han fyller ikke bensin eller diesel, i hvert fall. Motor har maskert ansiktet hans.
TESLA: Nok en Tesla. Denne gangen hos Esso.

– Det hender

Bensinstasjonskjedene hevder slike feilparkeringer ikke er noe stort problem.

– Det hender at både elbiler og diesel- og bensinbiler parkerer foran pumpene uten å fylle. Men ikke i den grad at vi oppfatter det som noe problem, sier kommunikasjonssjef Lillian Aasheim i St1 Nordic, som drifter de norske Shell-stasjonene.

Det samme gjelder for ladeplassene på deres stasjoner, sier hun.

– De aller fleste av våre kunder er flinke til å bruke både fylle- og ladeområde slik det er ment, som for drivstoff-kundene også betyr at de gjerne flytter bilen vekk fra pumpen dersom de skal inn i butikken.

VW GOLF: Nok en elbil ved Esso-pumpene. Motor har maskert sjåføren.
RENAULT ZOE: Er Peppes-sjåføren innom for å kjøpe en pølse, kanskje?
TESLA: En fin, hvit Model S hos Circkle K.

– Ikke problem

Heller ikke Circkle K eller Uno-X mener feilparkering er problematisk.­

– Elbiler som parkerer foran pumpene er ikke et problem i det hele tatt for oss, sier Jens Haugland som er leder for Uno-X i Norge.

– Vi opplever ikke feilparkering som noe stort problem, sier kommunikasjonssjef Knut Hilmar Hansen i Circkle K Norge.

Flere av ladeoperatørene mener imidlertid feilparkering er et problem. Nå innfører flere av dem økt bruk av skilting, slik at det blir forbudt for ikke-ladbare biler å parkere ved ladestasjonene.