FORBUDT: Mange ladeplasser blir heretter forbeholdt kun ladbare biler.

Forbudt-skilt kommer opp:

Forbyr å parkere på ladeplasser

Ladeoperatørene ser seg nå nødt til å innføre parkering forbudt for biler som ikke lader på ladeplassene.

Publisert Sist oppdatert

– Nye ladestasjoner vil være merket med «kun for ladende biler», sier Malene Brøvig, sjef for offentlig lading hos ladeoperatøren Mer Norge.

Ladeoperatørene er sjokkert over holdningene Motor skrev om i går, hvor vi viste en bobilsjåfør som bevisst parkerer ved ladeselskapet Evinys lynladere.

– Vi har også tidligere hatt flere visuelle uttrykk på stasjonene. Veldig mange av stasjonene våre vil være skiltet med kun for ladende biler, men det vil også være lokasjoner uten denne informasjonen, sier Brøvig.

Vil unngå konflikter

Også ladeoperatøren Eviny skilter på noen lokasjoner.

– Vi prøver å unngå at ladestasjonene settes opp rett ved inngangsdører som vil kunne skape konflikt. Vi merker også plassene slik at det er tydelig at dette er plasser for lading, sier Odd Olaf Askeland, leder for hurtiglading hos Eviny, som eier lynladerne Motor tok bilde av.

Foreløpig har de kun skiltet parkering forbudt for ikke-ladbare biler på noen stasjoner. I tillegg er det egne parkeringsregler på en rekke kjøpesentre.

Dagligvareforretninger

– Mange elbilister blir oppgitt over at noen med fossilbil blokkerer ladeplassen. Heldigvis ser vi at slike parkeringer er et lite problem, sier Askeland – og legger til:

– Elbilister som lar bilen stå etter endt lading, er nok noe vanligere og en litt større utfordring på travle dager.

Også ladeoperatøren Recharge har noen lokasjoner hvor det er satt opp skilt med at ladeplassene kun er for ladbare eller ladende biler.

De har sett seg nødt til å gjøre dette blant annet utenfor flere dagligvareforretninger.

Utenlandsk fenomen

NAF synes det er beklagelig at ladeoperatørene må innføre slik regulering.

– Det finnes ingen god grunn til å parkere foran og blokkere en ladestasjon. Det samme gjelder bensinpumper, sier senior kommunikasjonsrådgiver Nils Sødal i NAF.

Han har hørt om at blokkering av ladestasjoner er et fenomen i utlandet.

– Nå ser det dessverre ut til å ha kommet til Norge. Men vi håper folk tenker seg om før de blokkerer andres tilgang til strøm eller drivstoff.

– Håper skilting hjelper

Elbilforeningen håper skilting vil hjelpe.

– Det er viktig at areal for lading er tilgjengelig for elbilister som faktisk er avhengig av lading. Når det viser seg at noen få dessverre ikke har folkeskikk, håper vi at skiltingen da vil hjelpe, sier generalsekretær Christina Bu.

Circkle K, som selger både bensin, diesel og nå også strøm på veldig mange av sine stasjoner, opplever at feilparkering ikke er noe stort problem.

– Vi har derfor ingen umiddelbare planer om skiltregulering – hverken ved drivstoffpumpene eller ved ladestasjonene, sier kommunikasjonssjef Knut Hilmar Hansen.