FORBEDRES: Toyota bZ4X får umiddelbart forbedringer, eksisterende biler kalles inn fra mai.

Oppgraderinger fra mai:

Dette blir endringene på bZ4X

Toyota setter umiddelbart i gang med å rette opp inntrykket av bZ4X. Dette gjøres.

Publisert Sist oppdatert

Den nyansatte sjefen for Toyota i Norge, Piotr Pawlak, takker norsk presse for artiklene som har fokusert på de svake rekkeviddetallene og ladeegenskapene til Toyotas første seriøse elbilsatsing.

– Derfor kan vi snakke om produktforbedringer allerede nå, sier mannen som nå er tilbake i Toyota, etter et par år som sjef for Ford i hjemlandet Polen.

Viktigst for Toyota

Og øverst på prioriteringslisten til verdens største bilprodusent, står det nesten absurde punktet «relansering av bZ4X». Altså under et år etter selve lanseringen. Det forteller det meste om hvor skjevt denne bilen har landet i markedet – og hvor viktig modellen er for Toyota.

Tiltakene kan oppsummeres i en rekke punkter:

MER PRESIST: Et ellers utmerket førermiljø, har manglet blant annet prosentvisning av batterinivå. Det kommer nå.
  • Rundt 10–15 kilometer rekkevidde skal hentes fra bufferen på batteriet. Det betyr at det tar lenger tid før bilen varsler at batteriet er tomt. Den totale rekkevidden endres med andre ord ikke.
  • Antall hurtigladinger (fra 10–80 prosent) i døgnet økes fra to til 3,8. Begrensningene er satt for å beskytte batteriet og opprettholde den unike garantien på en million kilometer. Spesielt yrkessjåfører har etterlyst dette. Lader man fra 10–80 oftere enn dette, går ladeeffekten ned.
  • Ladehastigheten økes i intervallet fra 80 til 100 prosent. I dag tar det rundt 80 minutter. Det vil heretter ta cirka en time.
  • Bilene vil få prosentvisning av batterinivå i instrumentpanelet, både under kjøring og under lading.
  • Estimatet – «gjettometeret» – skal få større nøyaktighet basert på bruken av klimaanlegg.
  • Forbruket vises nå uten å ta høyde for ladetap. Basert på forbrukstallene fra NAF og Motors nylige vintertest av elbiler, mener Toyota at bZ4X – med oppgradert forbruksvisning – ville vist et forbruk på 17,2 kWt/100 km, altså det samme som den gjerrigste bilen i testen, Tesla Model Y.

Egne tester

Toyota har gjennomført en rekke interne tester med bZ4X mot modellene de definerer som det viktigste konkurrentene: Volkswagen ID.4, Hyundai Ioniq5, Kia EV6, Tesla Model Y, Ford Mustang Mach-E og Nissan Ariya.

– Dette har gitt datagrunnlag som har fortalt oss hva som måtte gjøres, sier informasjonssjef i Toyota i Norge, Espen Olsen.

Forbedringene vil komme på både nye og eksisterende modeller. Biler som allerede er på veiene, vil bli kalt inn fra mai måned.