Toyota bZ4X rekkeviddetesten vinter 2023
EN SKUFFELSE? Toyota bZ4X, her fra rekkeviddetesten i vinter.

Toyota-kunder:

– Derfor vil vi ikke ha Toyotas elbil

Flere kunder avbestiller og hever nå kjøpet av Toyotas nye elbil bZ4X. – Jeg kan ikke ha en bil som går så kort, sier Harald Olsen på Gjøvik. Toyota tar selvkritikk.

Publisert Sist oppdatert

Toyotas nye elbilmodell har fått hard medfart fra både landets biltestere og fra kundene.

– Toyota bZ4X svikter fullstendig, skrev Motors biltester Øivind A. Monn-Iversen etter Motors første test av bilen.

Svenske Vi Bilägare mener bilen faller helt igjennom sammenlignet med hovedkonkurrentene, og nå i vinter tikker avbestillingene fra Toyota-kundene inn til Toyota-selgerne.

NAF mener misnøyen fra kundene viser at Toyota ikke har klart å lage en bil som oppleves som god av kundene.

– Dette er dårlig nytt for Toyota, sier senior kommunikasjonsrådgiver Nils Sødal i NAF.

DROPPET TOYOTA: Harald Olsen.

Drosjeeiere avbestilte

Det startet så bra for Toyota:

På forhånd lovet produsenten en solid elbil som skulle gå langt. Forhåndsbestillingene rant inn.

Men så kom de første rekkeviddemålingene, og mange kunder begynte å lure på valget sitt.

I Motor og NAFs store rekkeviddetest tidligere i vinter sviktet Toyotas nye elbil på nytt.

Også kundene svikter. Nybilslaget har ikke tatt av, og flere kunder avbestiller og hever kjøpet.

Motor har intervjuet fire av dem.

Harald Olsen og ytterligere tre drosjeeiere på Gjøvik gledet seg til å få fire nye Toyota bZ4X. Men da de første testene gjort av norske journalister ble kjent, var Olsen rask med å avbestille sin.

– Jeg tok ikke sjansen, sier han.

– Overrasket

Like etterpå avbestilte også de tre andre drosjeeierne, selv om bilene til to av dem allerede hadde ankommet forhandleren.

– Forhandleren skjønte veldig godt at bilen var noe annet enn det som ble lovet. Derfor var det ikke noe problem å kansellere.

Harald Olsen bestilte i stedet en Audi Q8, som han nå venter på.

– Gudskjelov at jeg avbestilte Toyotaen. Jeg er overrasket over at en så stor aktør som Toyota kan bomme så fullstendig på det de lover, og det de leverer. Toyota må bygge bedre biler, sier den erfarne drosjeeieren, som har kjørt drosje i 40 år.

Vil ikke ha bilen

TOYOTA-SJEF: Espen Olsen.

Så langt er det registrert 1140 nye Toyota bZ4X i Norge. Det er lite, sammenlignet med tilsvarende modeller.

Subaru har så langt solgt 430 av sin Solterra, som er tvillingbilen til bZ4X.

Kundene Motor har snakket med, er langt fra de eneste som har avbestilt, kansellert eller hevet kjøpet av Toyotas nye elbil.

I en uhøytidelig avstemning en Toyota bZ4X-kunde har avholdt i Facebook-forumet for bilmodellen, svarer 69 personer at de har hevet kjøpet. De utgjør 20 prosent av de 352 som har stemt.

26 prosent sier de ikke er sikre på om de vil ha bilen de har bestilt, mens noen færre – 22 prosent – gleder seg til å få bilen.

Åtte prosent av dem som har svart, sier de er fornøyd med bilen de har fått.

DROPPET TOYOTA: Jarle Igeltjørn

Får kansellere

Toyota Norge vil av konkurransehensyn ikke fortelle hvor mange som avbestiller, kansellerer og som vil heve kjøpet. Informasjonssjef Espen Olsen mener at spørreundersøkelsen som er gjort, ikke er representativ.

– Den gir ikke et riktig bilde av situasjonen. Det er mange kunder som er svært fornøyd med bilen. Flere av dem er også aktive i Facebook-gruppene for bilen, sier han – og legger til:

– Våre forhandlere fører dialog med kunder som vurderer å trekke seg fra kontrakten, og dersom man ender opp med kansellering, vil dette skje uten gebyr.

– Gjelder det kanselleringer av kontrakten før man får bilen?

– Ja. Men det har også vært kunder som har fått bilen, og som etterpå har fått levere den tilbake uten gebyr.

– Gjør forhandler vurderinger i hvert enkelt tilfelle?

– Ja, sier Olsen.

– Krevde betaling

Jarle Igeltjørn fra Ottestad ved Hamar ventet på sin fjerde Toyota da han greide å få hevet kjøpet i romjula.

– Vi ble lovet, både i tekst og video, en bil som skulle være super i norsk vinterklima, og som skulle ha mye mindre tap av kjørelengde enn andre elbiler.

Først sa Toyota-forhandleren nei til å løse dem fra kontrakten. Selgeren ville i stedet ha hele oppgjøret for bilen før levering, ifølge Igeltjørn.

– Da rant begeret over for meg.

Dagen etter fikk de beskjed om at Toyota snudde, og at de godtok å løse dem fra kontrakten.

Igeltjørn kjøpte i stedet en Ford Mustang.

– Samsvarer ikke

DROPPET TOYOTA: Knut Iverstuen

Knut Iverstuen i Skåbu i Gudbrandsdalen mener Toyota selger et produkt som ikke samsvarer med tallene fra bestillingstidspunktet.

– Noe avvik vet vi at det er, men ikke en halvering av rekkevidden. En venn som fullførte kjøpet, rapporterer om at bilen bruker 30 kWt på 100 kilometer.

Også Iverstuen ventet på sin fjerde Toyota. Nå har han i stedet kjøpt en Kia EV6.

– Uselgelig

En annen mann, som omtaler seg selv som mangeårig Toyota-eier, fikk sin Toyota bZ4X allerede i begynnelsen av november, som en av de aller første.

– Jeg oppdaget raskt at bilen gikk langt kortere, forteller mannen, som av hensyn til relasjonen med sin Toyota-forhandler ikke vil at vi bruker navnet hans.

Han prøvde først å selge bilen videre selv.

– Jeg trodde det ville bli lett å selge bilen. Men Toyotaen var uselgelig. Alle henvendelser handlet om rekkevidde.

– Fikk skambud

Han forteller at budene han fikk, var langt under prisantydning.

– Det var det jeg vil kalle for skambud. Jeg ringte derfor forhandleren og sa de måtte ta den tilbake. Det gjorde de, uten å nøle.

Mannen understreker at han synes Toyota på mange måter har laget en god bil, og at han helt sikkert vil kjøpe en Toyota igjen senere.

Men nå har han kjøpt seg en VW ID.5.

NAF: Nils Sødal.

– Dårlig nytt

Senior kommunikasjonsrådgiver Nils Sødal i NAF mener kundenes uttalelser er dårlig nytt for Toyota.

– Det er overraskende at det nå er såpass stor misnøye med den bilprodusenten med størst troverdighet når det gjelder driftssikre biler. Misnøyen kommer fra kunder som har vært lojale, og som tidligere har vært veldig fornøyd med Toyota, sier Sødal.

Han understreker at målingen som er gjort på Facebook, må ses på som uhøytidelig.

– Men misnøyen viser at Toyota ikke har klart å levere en bil som oppleves som en god bil av kundene, sier Sødal.

Han stiller også spørsmål ved om bilen var «ferdig nok» til å slippes på markedet.

– Jeg er imidlertid sikker på at Toyota vil gjøre mye for å rette opp dette.

Tar selvkritikk

Informasjonssjef Espen Olsen i Toyota Norge vedgår at Toyota har utfordrende tider.

– Det har vært flere opp- og nedturer enn normalt gjennom denne lanseringen, sier han.

Han understreker også at Toyota tar kundenes tilbakemeldinger på største alvor. Toyota tar nå selvkritikk.

– Vi ønsker at hver enkelt kunde skal være fornøyd med sin Toyota. Vi må ta selvkritikk på at vi ikke har informert kundene bedre om hva bilen kan prestere i norske vintertemperaturer.