KONTROVERSIELL: Tesla Cybertruck ble første gang vist i 2019, og har siden den gang skapt mye debatt.

Denne Teslaen er for hard:

Derfor kan Cybertruck få problemer med Europa

Materialvalget er en av flere ting som kan stanse Tesla Cybertruck i Europa.

Publisert

Eksperter mener Tesla Cybertruck vil støte på problemer med å bli godkjent i Europa.

Årsaken er blant annet bilens skarpe kanter og bruken av rustfritt, og ekstremt stivt, stål.

- Vi håper at Tesla ikke tar med denne bilen til Europa. Et kjøretøy av denne størrelsen, med så mye krefter og høye vekt vil være dødelig for fotgjengere og syklister i en kollisjon, uttaler den Brussel-baserte trafikksikkerhetsorganisasjonen European Transport Safety Council, til Reuters.

De europeiske reglene for myke trafikanters sikkerhet ved en kollisjon er strengere enn de amerikanske.

Ikke forenelig

– Mye som er skrevet om Cybertruck, er ikke forenelig med reglene rundt fotgjengeres sikkerhet, sier Pedro Pacheco, en analytiker ved tyske Gartner til Automotive News (for abonnenter).

Karosseriet i rustfritt stål er stivere enn konvensjonelt stål, og det deformeres ikke på samme måte. Dette gjør at en fotgjenger vil slå hodet og overkroppen mye hardere enn reglene tillater.

Pacheco sier samtidig at Tesla kan gjøre tilpasninger, ved å bytte ståltype i panseret, noe som vil tilfredsstille regelverket.

– Teknisk sett er det fullt mulig å gjøre det, hvis Tesla ønsker det, men det blir uansett spekulasjoner før man får gjort en skikkelig test.

Ved lanseringen ble det sagt at Cybertruck tåler å bli skutt på med ni millimeters ammunisjon, uten at stålet blir penetrert.

Cybertruck ble vist fra for første gang i 2019, men produksjonen kom først i gang høsten 2023, og leveringen har så vidt startet i USA.

Startprisen i USA er 79.990 dollar, tilsvarende 825.456 kroner.

Tesla har ikke noen offisielle planer om lansering i Europa, selv om bilen finnes på for eksempel den norske hjemmesiden (klikk på «kjøretøy»).

Vekt

Et annet problemområde er bilens vekt. 

Utgaven med to motorer og firehjulstrekk veier over tre tonn, dermed skal det ikke så mye last til før bilen passerer 3,5 tonn, som betyr at sjåføren må ha et utvidet førerkort i EU.

Hvis Tesla gjennomfører EU-tilpasningene, mener Pacheco uansett at Cybertruck vil ha begrenset interesse på grunn av sin størrelse, siden den er 568 centimeter lang og 203 centimeter bred.

– Det er en enorm forskjell på dimensjonen på den gjennomsnittlige gata og parkeringsplassen i Europa, sammenliknet med USA. Å kjøre en så stor bil i Europa er vanskelig, så markedet er lite for en slik bil.