Prøvekjørt: Cupra Tavascan VZ

Utfordrer best­selgerne med stil

Cupra vil være det kule og unge alternativet i Volkswagen-familien, det klarer de delvis med Tavascan. Men prøver de litt vel hardt?

Publisert

Pluss

Kult ytre design, komfort, kjøreegenskaper

Minus

Innvendig design, mange gode konkurrenter, ukjent merke

BARCELONA (Motor): En mellomstor, elektrisk SUV er det som kan gi et merke en bestselger i Norge, men konkurransen er stor, og noen få modeller står for det aller meste av salget. Cupra forventer nok ikke å plassere seg i toppen av feltet, men de prøver å være et frekt alternativ.

Tavascan er merkets første elektriske SUV. Som med deres forrige elbilmodell, Born, er det et nært slektskap med andre produkter fra Volkswagen-konsernet.

Tavascan deler plattform med Volkswagen ID.4/ID.5, Skoda Enyaq, Audi Q4 e-tron og snart kommer også Ford Explorer med samme utgangspunkt.

Skille seg ut

Cupras triks er å forsøke å skille seg ut når det gjelder design, innvendig som utvendig. Ytre sett er det ikke lett å se at den har noe som helst med de andre konsernkollegene å gjøre.

Cupra Tavascan VZ

  • Pris: Ikke klar
  • Motor/drivlinje: 82 kWt, 77 kWt (netto) batteri, 340 hk/545 Nm, ettrinns automat, firehjulsdrift.
  • Rekkevidde/forbruk: 522 km, 16,5 kWt/100 km.
  • Ladehastighet: 135 kW. 10–80 prosent på 28 min.
  • Lengde/bredde (med speil)/høyde: 464/211/160 cm.
  • Bagasjevolum: 540 liter
  • Vekt/nyttelast: 2273/507 kg
  • Hengervekt: 1400 kilo
  • 0–100/toppfart: 5,5 sek./180 km/t
  • Konkurrenter: Audi Q4, Ford Explorer, Nissan Ariya, Skoda Enyaq, Tesla Model Y, Toyota bZ4X, Volkswagen ID.4/ID.5, Xpeng G6

Selv sier de at bilene fra Cupra skal være «emosjonelle kjøretøy som bryter med konvensjonelle regler og appellerer til en ny generasjon bilentusiaster».

Om Tavascan faktisk gjør dette, gjenstår å se, men at den har egenart, er det liten tvil om. Med en tak­form som en coupé og en front som ser sint på bilen foran, er det et kjøretøy for dem som ikke vil bli forvekslet med naboens.

I tillegg er det mulig få bilen i en rekke forskjellige lakkfarger som skiller seg fra den grå køen av elektriske familiebiler. 

Innvendig er utgangspunktet kjent fra de andre bilene fra søster­selskapene, med en liten skjerm foran føreren og en større i midten.

Stor fisk

Som i ID.4/ID.5 er skjermene frittstående, noe som gir et litt simpelt uttrykk, men Cupra har valgt å påføre bilen en del mer flamboyante detaljer. Cupra trekker særlig fram den «flytende vingen» over midtkonsollen.

I testbilen var denne utført i billig plast, og minnet mest av alt om halefinnen på en stor fisk, men Cupras representanter forsikret oss om at den skal få en penere overflate når bilene kommer på markedet.

TRIANGLER: Cupra har gitt fronten til Tavascan triangulære mønstre i hovedlyktene. Logoen er i tillegg opplyst, noe den er en av de aller første bilmodellene til å ha.
FARGER: Tavascan er tilgjengelig med en rekke fargevalg som er litt utenom det vanlige. Testbilen er i «Tavascan blue».
VINGE: Over midtkonsollen har Cupra montert en vinge. I testbilen var den i veldig enkel plast, det skal visstnok bli litt mer elegant i den endelige produksjonsmodellen.

Designen ellers er preget av bølgende linjer og lakkert plast. Det skiller seg så definitivt ut, men ikke nødvendigvis på en positiv måte.

Ved introduksjonen kan man velge mellom to ulike drivlinjer, som er kjent fra søstermodellene. Begge med et batteri som har en nettoeffekt på 77 kWt. Tavascan Endurance med bakhjulsdrift har 286 hestekrefter og en rekkevidde på inntil 568 kilometer. Tavacan VZ har én motor på hver aksling, altså firehjulstrekk, 340 hestekrefter og en rekkevidde på inntil 522 kilometer. Ladefarten er ganske beskjeden, 135 kilowatt.

Lydløs

En langtur med Tavascan bør likevel være en problemfri affære, ikke minst fordi bilen har, i likhet med sine søsken, en klasseledende stillhet. Det er minimalt med hjul- og vindstøy som siver inn i kupeen, noe som virkelig er et godt komfortargument.

Tavascan har i tillegg flikket på understellet, slik at det blir sportslig, altså slik at det tåler litt frisk kjøring i svinger uten at bilen mister fatningen. Styringen er progressiv og gir også et sportslig inntrykk.

Samlet sett har Cupra truffet godt på balansegangen mellom komfort og sporty kjøreegenskaper.

Prisen

Så spørs det om dette er nok til friste norske kunder vekk fra en ID.4 eller Tesla Model Y. Skal Tavascan i det hele tatt ha noen mulighet, må det treffes på pris, noe som er en vrien øvelse i en tid med Teslas uforutsigbare priskutting og søstermodeller som også byr bra valuta for pengene. Oppå det har man momsgrensen på 500.000, som ser ut til å ha blitt en viktig psykologisk grense for kjøperne.

Den norske importøren forhandler i disse dager om en norsk pris, med en utfordrende euro-kurs som bakteppe. Det er grunn til å tro at prisen vil bli fornuftig i markedet, ellers er det rett og slett ingen vits i å prøve å selge den.

Bilen kommer på norsk jord til høsten.

KJENT OG UKJENT: Den innvendige designen bygger på de samme elementene man finner i Volkswagen ID.4, men Cupra har gjort sin egen vri.
BAK: Bakseteplassen gjør Cupra Tavascan til en praktisk familiebil, men takhøyden bak er noe begrenset på grunn av takets coupé-form.
PLASS: Volumet bak er så å si det samme som i en Volkswagen ID.4. Ingen av bilene har frunk.
COUPÉ: Konsernsøsknene kan leveres både som vanlig SUV og coupé-SUV. Tavascan kommer kun med coupé-form. Bilen bygges for øvrig i Kina.