NEPPE EVIGVARENDE: Bremseklosser er slitedeler, mener de fleste. Kjøperen av en gammel bruktbil hadde et annet syn på saken.

Noen tror de kan klage på «alt»:

Krevde erstatning for dårlige bremseklosser på bil fra 1999

– Det er begrenset hva man kan forvente av en 21 år gammel bil, som har kjørt 284.000 kilometer, og ble kjøpt for 14.000 kroner, mener Forbrukerklageutvalget.

Publisert Sist oppdatert

Oslo-mannen som kjøpte en Toyota Corolla 1999-modell, må sies å ha store forventninger både til bruktbilen, slitedelers varighet, og til forbrukerrettighetene.

Norske forbrukerrettigheter er riktignok svært gode, og Toyota har i mange tiår vært et anerkjent og driftssikkert bilmerke, ikke minst med den gamle storselgeren Corolla.

Men bruktbiler og deres komponenter varer ikke evig, i hvert fall ikke slitedeler.

Da Oslo-mannen kjøpte bilen av en mann fra Røyken, påpekte selgeren at bilen nylig er EU-godkjent.

Men selgeren skrev i kontrakten at han likevel anbefaler vedlikehold av bremsene og eventuelt nye bremseklosser foran.

Krevde erstatning

Tre måneder etter kjøpet av bruktbilen, som har gått hele 284.000 kilometer, reklamerte kjøperen – fordi bremseklosser, bremseskiver og bremserøret må skiftes.

Kjøperen krevde erstatning fra selgeren på 5678 kroner.

Selgeren avslo kravet. Derfor klaget kjøperen først til Forbrukertilsynet, og deretter til Forbrukerklageutvalget, som blant annet behandler konflikter mellom private kjøpere og selgere.

Forbrukerklageutvalget gir ham ikke medhold.

Fikk avslag

De mener det ikke er holdepunkter for at selgeren har holdt tilbake eller gitt uriktige opplysninger. Tvert imot, påpeker de, har selgeren i kontrakten skrevet om behovet for vedlikehold av bremsene.

– Det er begrenset hva man kan forvente av en 21 år gammel bil, som har kjørt 284.000 kilometer, og ble kjøpt for 14.000 kroner. Kjøperen har grunn til å forvente at det raskt kan oppstå utgifter til vedlikehold og reparasjoner på en slik bil, skriver Forbrukerklageutvalget i sitt vedtak.