
Noen tror de kan klage på «alt»:
Krevde erstatning for dårlige bremseklosser på bil fra 1999
– Det er begrenset hva man kan forvente av en 21 år gammel bil, som har kjørt 284.000 kilometer, og ble kjøpt for 14.000 kroner, mener Forbrukerklageutvalget.
Oslo-mannen som kjøpte en Toyota Corolla 1999-modell, må sies å ha store forventninger både til bruktbilen, slitedelers varighet, og til forbrukerrettighetene.
Norske forbrukerrettigheter er riktignok svært gode, og Toyota har i mange tiår vært et anerkjent og driftssikkert bilmerke, ikke minst med den gamle storselgeren Corolla.
Men bruktbiler og deres komponenter varer ikke evig, i hvert fall ikke slitedeler.
Da Oslo-mannen kjøpte bilen av en mann fra Røyken, påpekte selgeren at bilen nylig er EU-godkjent.
Men selgeren skrev i kontrakten at han likevel anbefaler vedlikehold av bremsene og eventuelt nye bremseklosser foran.
Mest lest på Motor.no:
-
Gikk ikke «sinnssykt bra»:
Modifisering skadet bil for 171.000 kroner
-
77
Test: Toyota bZ4X
Vi er forbauset over hvor middels alt er
-
Blokkerer for hurtiglading:
– Det er helt greit å parkere slik
-
Kjøpte campingvogn til 3000 kr:
Campingplassen sendte vogna til vraking
-
Taycan-eiere reagerer skarpt:
Får ikke luksusfunksjon – men 2300 kroner fra Porsche
-
Motors store rekkeviddetest:
Elbilene slet med norsk sommervær
-
Motors sommerdekktest:
Elbil-dekkenes svakheter vekker internasjonal oppsikt
-
Nye resultater fra Euro NCAP:
Elbilene imponerer, men to merker bør skjelve
-
Petter fortviler, NAF reagerer:
«Ingen» verksteder kan godkjenne tilhengere
-
Jan betalte 30 kr/kWt:
Dette er trolig Norges høyeste ladepris
-
Hyundai Ioniq 5 med liten vektkapasitet:
Calle kan bare ha barna som passasjerer
-
Populære og nye modeller:
Dette er ventetiden på ny elbil – og disse får du på dagen
-
Wenche og Aage fikk sjokk:
Glasstaket i BMW-en knuste uten forvarsel mens de kjørte
-
Risikabelt å havne i retten:
Tapte mange hundre tusen kroner på å selge denne bilen
-
Forskning «fra vugge til grav»:
Skoda diesel slipper ut mindre CO2 enn en elektrisk Mustang
-
Ber Vedum utsette momsen:
– Bilkjøperne styrer mot en ny avgiftsbombe
-
Stor NAF-test:
Dette er de beste ladeboksene til elbiler
Krevde erstatning
Tre måneder etter kjøpet av bruktbilen, som har gått hele 284.000 kilometer, reklamerte kjøperen – fordi bremseklosser, bremseskiver og bremserøret må skiftes.
Kjøperen krevde erstatning fra selgeren på 5678 kroner.
Har du lest disse sakene?
-
Ny ordning for hurtiglading:
Innfører gebyr for «full tank»
-
55 kommuner får Enova-støtte:
Disse 15 kommunene vil fortsatt mangle hurtigladere
-
Vi som diskuterer sportsbiler:
– Du får tommel opp med Aston og finger’n med Ferrari
-
2700 Toyota bZ4X tilbakekalles:
Hjul kan falle av – bilkundene må vente
-
Høye drivstoffpriser:
Slik sparer du 3400 kr på drivstoff
-
Toyota RAV4 oppgraderes:
Dette blir nytt på bestselgeren
-
Lanseres først i Kina:
VW strekker elbil-utvalget med ny limo
-
77
Test: Mercedes C-klasse ladehybrid
Denne går fint 10 mil bare på strøm
-
Stor prisoversikt:
Så mye koster ladingen akkurat nå
-
Ny batteri-teknologi:
Skal lage BMW-SUV som går 100 mil på én lading
-
Modifisering av biler:
Nesten ingen søker om godkjenning
-
Bruktbil havarerte:
Eksperter stempler BMW-motor som «for dårlig»
-
Stor ladetest:
Disse nye elbilene lader best – og dårligst
-
76
Test: Lexus NX 450H+
Vi skjønner at Norges mest fornøyde eiere kjører denne
-
Revidert nasjonalbudsjett:
Kjører videre med elbil-moms over 500.000 kroner
-
Knipset elbiler på feil sted:
– Hva gjør elbilene her?
-
Gikk ikke «sinnssykt bra»:
Modifisering skadet bil for 171.000 kroner
Selgeren avslo kravet. Derfor klaget kjøperen først til Forbrukertilsynet, og deretter til Forbrukerklageutvalget, som blant annet behandler konflikter mellom private kjøpere og selgere.
Forbrukerklageutvalget gir ham ikke medhold.
Fikk avslag
De mener det ikke er holdepunkter for at selgeren har holdt tilbake eller gitt uriktige opplysninger. Tvert imot, påpeker de, har selgeren i kontrakten skrevet om behovet for vedlikehold av bremsene.
– Det er begrenset hva man kan forvente av en 21 år gammel bil, som har kjørt 284.000 kilometer, og ble kjøpt for 14.000 kroner. Kjøperen har grunn til å forvente at det raskt kan oppstå utgifter til vedlikehold og reparasjoner på en slik bil, skriver Forbrukerklageutvalget i sitt vedtak.