SKJEVT HJUL: Teslaen til Jan Eric Elleri ble stående slik.

Trodde han punkterte:

Plutselig knakk bære­armen på Teslaen

På motorveien hørte Tesla-eieren et lite «knekk». Han trodde han kjørte over en liten stein, eller at dekket punkterte. Men det var noe langt mer alvorlig.

Publisert Sist oppdatert

Det lille knekket på motorveien var et forvarsel.

TESLA-EIER: Jan Eric Elleri.

– Da jeg kjørte av motorveien og inn på en bensinstasjon, knakk bærearmen til høyre bakhjul helt sammen, forteller Jan Eric Elleri i Sandefjord.

Mange Tesla-eiere har opplevd det samme: Plutselig knekker en av bærearmene når bilene er rundt fire–fem år gammel, eller når de har kjørt rundt 100.000 kilometer.

NAF er godt kjent med bærearm-svakheten, som først og fremst har skapt problemer for Tesla-eiere med biler av typene Model S og Model X fra før 2018. NAF mener bærearmene ryker altfor tidlig.

– Man venter normalt at bærekuler og fôringer må skiftes når biler har gått rundt 100.000 kilometer. Man venter ikke at bærearmene til hjulene da ryker, sier Audun Bergerud, teknisk konsulent i NAF.

Så sprekker

Jan Eric Elleris Tesla Model S er bare fire og et halvt år gammel, registrert i romjulen 2017. Likevel har bærearmene på begge bakhjulene knekt.

På venstre bakhjul skjedde det allerede i fjor høst, før bilen var fire år gammel. Denne bærearmen ble da skiftet av Tesla. Men ikke de øvrige på de andre hjulene.

– Nå i juni opplevde jeg at bilen sporet kraftig. Jeg sjekket under, og mener jeg observerte sprekker i høyre bærearm bak, forteller Elleri.

Han leverte Teslaen sin til Tesla-verkstedet i Porsgrunn, som ifølge ham konkluderte med at bærearmen var i orden.

Rygget

Men bare to uker senere kjørte Elleri i kø-hastighet på motorveien i Lier, da han trodde han kjørte over en liten stein, eller at han punkterte.

– Jeg kjørte forsiktig til nærmeste bensinstasjon, og holdt på å rygge inn på en parkeringsplass der, da jeg plutselig ble stående slik, forteller Elleri – og viser oss bildet av bilen med et bakhjul med – mildt sagt – helt feil hjulstilling.

Elleri er ikke den eneste. Mange Tesla-eiere har i sosiale medier fortalt om at også deres biler har fått problemer med bærearmer, som plutselig har knekt.

AVBRUTT: Ferien ble raskt avbrutt da den ene bærearmen på denne Teslaen knakk, og både mennesker og bagasje ble igjen i Skjåk.

– Sa pang

For bare noen dager siden opplevde en Tesla-eier at den ene bærearmen knakk da han skulle rygge inn for å lade på Teslas ladestasjon i Skjåk i Gudbrandsdalen.

– Plutselig sa det pang på høyre bakhjul, forteller han.

Med knekt bærearm var ikke bilen, en Tesla Model S fra 2016, lenger kjørbar. Nå står den på verksted.

Tesla-eieren er spent på om han får dekket reparasjon, eller om han selv må betale. Noen eiere ender med å få dekket skifte av bærearmer, andre må betale hele eller deler av reparasjonen selv.

Ferien ble uansett raskt avbrutt.

Svakhet

Tyske TÜV, tilsvarende vårt Statens vegvesen, har i sine kvalitetsundersøkelser av biler som er to–fire år gamle, avdekket at feil med bærearmene er en gjenganger på Tesla Model S.

De andre Tesla-modellene var ikke del av undersøkelsen til TÜV. Men NAF erfarer at Model X har samme problemer.

Model Y og Model 3, samt biler produsert de siste årene, har ikke hatt tilsvarende problemer med bærearmene.

Bærearmene knekker som oftest i lave hastigheter, når man svinger, og spesielt når man rygger.

– NAF har ikke hørt at det har skjedd alvorlige ulykker når bærearmene har knekt. Men dersom dette skjer i høyere hastigheter, kan det føre til farlige situasjoner, sier teknisk konsulent Audun Bergerud.

Bærearmene er en viktig del på biler. De sørger for å holde hjulene oppe i riktig stilling.

KNEKT: Slik ser en knekt bærearm ut.

Ikke skiftet

På Jan Eric Elleris bil er ikke bærearmene foran skiftet, selv om begge bak har knekt. Han er kritisk til at ikke alle bærearmene byttes når først én, to eller tre av dem knekker.

– Jeg vet jo ikke om, eller når, bærearmene foran knekker.

Han er også kritisk til at Tesla ikke tilbakekaller årsmodellene hvor bærearmene har vist seg å være en svakhet.

– Det er alvorlig at de ikke gjør det, sier han.

Svarer ikke

Motor har spurt Tesla hva de gjør med problemet, om hvorfor ikke alle bærearmer skiftes når én av dem ryker, og om hvorfor de ikke tilbakekaller biler som har denne svakheten.

Vi har også spurt om hva de synes om NAFs kritikk.

Tesla Norge vil ikke svare på Motors spørsmål. Men da NAF for tre år siden spurte Tesla om det samme i et brev, bekreftet en jurist ved Tesla Norge at de allerede den gangen hadde hatt flere tilfeller hvor bærearmene har knekt.

Men Tesla hevder årsaken i disse tilfellene er at kundene har brukt bilene sine på ikke-normalt vis.

Tesla mente den gangen at bærearmer som knekker, ikke er en sikkerhetsfeil.