
Xpeng P7 har landet:
Skal bli «topp 3» på elbil i Norge innen 2025
Med flaksende dører og signalfarge herfra til Kina, markerer Xpeng at selvtilliten er like høy som salgsmålet.
Salgsdirektøren hos Xpeng i Norge, Christian Hem, tok en kunstpause og ba den frammøtte motorpressen ta fram notatblokka da han annonserte følgende under den offisielle lanseringen av Xpeng P7:
– Vi skal være «topp-3» på elbiler i Norge innen 2025.
Første seriøse skritt på den klatringen heter P7. Noen lesere vil kanskje huske at Motor var første medium i verden, utenfor Kina, som fikk prøve denne i fjor sommer.
Har du lest disse sakene?
-
Ny ordning for hurtiglading:
Innfører gebyr for «full tank»
-
55 kommuner får Enova-støtte:
Disse 15 kommunene vil fortsatt mangle hurtigladere
-
Vi som diskuterer sportsbiler:
– Du får tommel opp med Aston og finger’n med Ferrari
-
2700 Toyota bZ4X tilbakekalles:
Hjul kan falle av – bilkundene må vente
-
Høye drivstoffpriser:
Slik sparer du 3400 kr på drivstoff
-
Toyota RAV4 oppgraderes:
Dette blir nytt på bestselgeren
-
Lanseres først i Kina:
VW strekker elbil-utvalget med ny limo
-
77
Test: Mercedes C-klasse ladehybrid
Denne går fint 10 mil bare på strøm
-
Stor prisoversikt:
Så mye koster ladingen akkurat nå
-
Ny batteri-teknologi:
Skal lage BMW-SUV som går 100 mil på én lading
-
Modifisering av biler:
Nesten ingen søker om godkjenning
-
Bruktbil havarerte:
Eksperter stempler BMW-motor som «for dårlig»
-
Stor ladetest:
Disse nye elbilene lader best – og dårligst
-
76
Test: Lexus NX 450H+
Vi skjønner at Norges mest fornøyde eiere kjører denne
-
Revidert nasjonalbudsjett:
Kjører videre med elbil-moms over 500.000 kroner
-
Knipset elbiler på feil sted:
– Hva gjør elbilene her?
-
Gikk ikke «sinnssykt bra»:
Modifisering skadet bil for 171.000 kroner
530 km. rekkevidde
Og selv om ikke bilen var klargjort for det europeiske markedet ennå, gjorde den et meget solid inntrykk. Nå er den offisielt på det norske markedet – som det første utenfor Kina.
Og med følgende startpriser:
- 80 kWt batteri, bakhjulsdrift, 266 hester, 530 km. rekkevidde: 448.000 kroner.
- 80 kWt batteri, firehjulsdrift, 430 hester, 470 km. rekkevidde: 508.000 kroner.


Åpnes med stemmen
I tillegg kommer modellen i et begrenset antall, kalt Wing Edition – altså med de spesielle dørene du ser på bildet.
Disse kan åpnes og lukkes på tradisjonelt vis, men også via en knapp på midtkonsollen eller via stemmestyring.
14 kameraer
Og for deg som synes du får nok oppmerksomhet bare med dørene, og ikke trenger grønnfargen: Den finnes også i rødt og grått. Og fargene går igjen i sømmene i interiøret. Uansett er startprisen 600.000 kroner.
Mest lest på Motor.no:
-
Gikk ikke «sinnssykt bra»:
Modifisering skadet bil for 171.000 kroner
-
77
Test: Toyota bZ4X
Vi er forbauset over hvor middels alt er
-
Blokkerer for hurtiglading:
– Det er helt greit å parkere slik
-
Kjøpte campingvogn til 3000 kr:
Campingplassen sendte vogna til vraking
-
Taycan-eiere reagerer skarpt:
Får ikke luksusfunksjon – men 2300 kroner fra Porsche
-
Motors store rekkeviddetest:
Elbilene slet med norsk sommervær
-
Motors sommerdekktest:
Elbil-dekkenes svakheter vekker internasjonal oppsikt
-
Nye resultater fra Euro NCAP:
Elbilene imponerer, men to merker bør skjelve
-
Petter fortviler, NAF reagerer:
«Ingen» verksteder kan godkjenne tilhengere
-
Jan betalte 30 kr/kWt:
Dette er trolig Norges høyeste ladepris
-
Hyundai Ioniq 5 med liten vektkapasitet:
Calle kan bare ha barna som passasjerer
-
Populære og nye modeller:
Dette er ventetiden på ny elbil – og disse får du på dagen
-
Wenche og Aage fikk sjokk:
Glasstaket i BMW-en knuste uten forvarsel mens de kjørte
-
Risikabelt å havne i retten:
Tapte mange hundre tusen kroner på å selge denne bilen
-
Forskning «fra vugge til grav»:
Skoda diesel slipper ut mindre CO2 enn en elektrisk Mustang
-
Ber Vedum utsette momsen:
– Bilkjøperne styrer mot en ny avgiftsbombe
-
Stor NAF-test:
Dette er de beste ladeboksene til elbiler
Xpeng omtalter også bilens førerassistansesystem som verdens mest avanserte, med 12 ultrasoniske sensorer og 14 kameraer rundt bilen.
I øyeblikket har Xpeng 17 forhandlere og 20 servicepunkter fra Trondheim og sørover. Målet er å utvide nordover i landet i kjapp takt.
