
Prøvekjørt: Maxus Euniq 6
Det finnes bare ett alternativ til denne bilen: to biler
Det er én kjempestor grunn til å kjøpe den kinesiske nykommeren: Et bagasjevolum du ellers må ha to biler eller et millionbudsjett for å oppnå.
Vi må innrømme at vi stusset litt da vi første gang leste om bagasjevolumet i Maxus Euniq 6: 754 liter.
Det har vært noen kreative måter å beregne bagasjevolum på opp gjennom historien, og her har vi kanskje noen kinesiske måleverdier som den norske importøren ikke har anstrengt seg nevneverdig for å omregne?
Men, neida: Bagasjerommet i Euniq 6 framstår like stort under den gryende vårsola, som på papiret.
Et lite krater
Først åpner du den elektriske bakluka og ser inn på et generelt stort og praktisk bagasjerom med gulv i flukt med lastekanten.
Og løfter du på gulvet, så åpner det seg et lite krater, med en ettermontert støtteskinne til bagasjeromsgulvet.
Her er det plass til et par hundre liter bagasje før du kommer opp til selve gulvet.
Uten å ha finmålt, så stoler vi på disse tallene – som da er flere hundre liter bedre enn jevnstore konkurrenter som VW ID.4, Skoda Enyaq, Hyundai Ioniq 5 og Kia EV6.

Har du lest disse sakene?
-
Vi som diskuterer sportsbiler så grusen spruter:
– Du får tommel opp med Aston og finger’n med Ferrari
-
2700 Toyota bZ4X tilbakekalles:
Hjul kan falle av – bilkundene må vente
-
Høye drivstoffpriser:
Slik sparer du 3400 kr på drivstoff
-
Toyota RAV4 oppgraderes:
Dette blir nytt på bestselgeren
-
Lanseres først i Kina:
VW strekker elbil-utvalget med ny limo
-
77
Test: Mercedes C-klasse ladehybrid
Denne går fint 10 mil bare på strøm
-
Stor prisoversikt:
Så mye koster ladingen akkurat nå
-
Ny batteri-teknologi:
Skal lage BMW-SUV som går 100 mil på én lading
-
Modifisering av biler:
Nesten ingen søker om godkjenning
-
Bruktbil havarerte:
Eksperter stempler BMW-motor som «for dårlig»
-
Stor ladetest:
Disse nye elbilene lader best – og dårligst
-
76
Test: Lexus NX 450H+
Vi skjønner at Norges mest fornøyde eiere kjører denne
-
Revidert nasjonalbudsjett:
Kjører videre med elbil-moms over 500.000 kroner
-
Knipset elbiler på feil sted:
– Hva gjør elbilene her?
-
Gikk ikke «sinnssykt bra»:
Modifisering skadet bil for 171.000 kroner
-
VW jakter Tesla på salgstoppen:
Lanserer ny utstyrsversjon av ID.4 med firehjulsdrift
-
77
Test: Toyota bZ4X
Vi er forbauset over hvor middels alt er
Over millionen
Du må opp til Tesla S med 793 liter for å finne noe jevnbyrdig. Men da må du trolig også betale godt over millionen. Prisen på oppgraderte Model S er ikke klar ennå.
Dermed er den store, ja kjempestore, grunnen for å velge Euniq 6, nevnt.



Elektriske skinnseter
Det finnes også en liten grunn: Prisen. For det er ingen tvil om at du her får en stor bil med masse utstyr. På den eneste versjonen som tilbys i Norge, er blant annet følgende standard:
- Elektrisk styrte skinnseter,
- panoramatak,
- elektrisk bakluke og
- trådløs mobilading.
Låst budsjett
Legger du på vinterhjul og metallic lakk, så passerer du såvidt 400.000. Du kan be banken om ytterligere 100.000 til før du i det hele tatt begynner å se på like store konkurrenter med sammenliknbart utstyr.
Og det spranget tar ikke en familie som ønsker en relativt rimelig elektrisk familiebil, og som har et ganske låst budsjett. Da er det mer naturlig å se hva man får for omtrent samme pris.

Rekkevidde
Trekker vi fra rundt 300 liter bagasjevolum, så sitter vi igjen med biler som for eksempel litt rimeligere Peugeot e-2008 og jevndyre Renault. Dette er biler med bedre komfort og kvalitetsfølse. Og for Meganes del, både bedre fartsressurser og lengre rekkevidde.
Også en annen velutstyrt kinesisk nykommer må nevnes: MG Marvel med forhjulsdrift og bagasjevolum på 507 liter, koster omtrent det samme som Maxus.

Fullstendig overlegen
Men overordnet alt: Skal du ha mest mulig bagasjeplass, så finnes det ingen konkurrenter. Her er Maxus fullstendig overlegen.
Basert på en times prøvekjøring, etterlater ikke Maxus øvrige inntrykk av betydning. Kjørestillingen er behagelig og oversikten god. Instrumenteringen har et renere design enn vi er vant til fra kineserne, men det upraktiske motefenomenet svartlakkert plast, dominerer i for stor grad også her.

Begrenset støydemping
Kvaliteten på overflater og hyppig brukte funksjoner, som girvelger og hendler til vinduspusser og blinklys, har også et litt raklete billigpreg. Og småsteiner fra underlaget høres godt i hjulhusene. Det forteller oss noe om begrenset støydemping.
Mest lest på Motor.no:
-
Gikk ikke «sinnssykt bra»:
Modifisering skadet bil for 171.000 kroner
-
77
Test: Toyota bZ4X
Vi er forbauset over hvor middels alt er
-
Blokkerer for hurtiglading:
– Det er helt greit å parkere slik
-
Kjøpte campingvogn til 3000 kr:
Campingplassen sendte vogna til vraking
-
Taycan-eiere reagerer skarpt:
Får ikke luksusfunksjon – men 2300 kroner fra Porsche
-
Motors store rekkeviddetest:
Elbilene slet med norsk sommervær
-
Motors sommerdekktest:
Elbil-dekkenes svakheter vekker internasjonal oppsikt
-
Nye resultater fra Euro NCAP:
Elbilene imponerer, men to merker bør skjelve
-
Petter fortviler, NAF reagerer:
«Ingen» verksteder kan godkjenne tilhengere
-
Jan betalte 30 kr/kWt:
Dette er trolig Norges høyeste ladepris
-
Hyundai Ioniq 5 med liten vektkapasitet:
Calle kan bare ha barna som passasjerer
-
Populære og nye modeller:
Dette er ventetiden på ny elbil – og disse får du på dagen
-
Wenche og Aage fikk sjokk:
Glasstaket i BMW-en knuste uten forvarsel mens de kjørte
-
Risikabelt å havne i retten:
Tapte mange hundre tusen kroner på å selge denne bilen
-
Forskning «fra vugge til grav»:
Skoda diesel slipper ut mindre CO2 enn en elektrisk Mustang
-
Ber Vedum utsette momsen:
– Bilkjøperne styrer mot en ny avgiftsbombe
-
Stor NAF-test:
Dette er de beste ladeboksene til elbiler
Ikke ideelt
Vi stusset også over at bilen begynte å spinne tidlig med forhjulene, selv med ganske moderat gass. Det er ikke noe ideelt utgangspunkt for en bil som er skapt for å lastes maksimalt over bakhjulene.
- Rekkevidde og ladeegenskaper kommer vi selvsagt tilbake til i større tester.