De to Peugeot-modellene har fått mange fornøyde eiere i Norge i etterkant av lanseringen i 2019. e-2008 var Norges 17. mest solgte bil i 2021, mens e-208 havnet på en 34. plass.
Lengre etapper
Men modellene har også fått en del fortjent kritikk for rekkevidden. Blant annet er e-208 en av de modellene i NAF/Motors store elbiltest som har hatt dårligst rekkevidde vinterstid (les tallene fra testen her) sammenliknet med det offisielle tallet for rekkevidde (WLTP).
Annonse
Rekkevidde
Den litt større e-2008 er nok mest utsatt for kritikken, ettersom dette er en bil med plass og komfort til lengre etapper enn batteripakken tillater. Motors test av e-2008 kan du lese her.
Nå tar Peugeot noen grep for å møte kritikerne. Ifølge de nye WLTP-tallene utgjør dette 25 kilometer ekstra rekkevidde for e-2008. Fra 320 til 345 kilometer. For e-208 er økningen på 22 kilometer, fra 340 til 362 kilometer.
Dette er justeringene som er gjort på det to modellene:
Ny girutveksling er bedre optimalisert for motorvei og langkjøring.
Varmepumpen har fått fuktighetsføler øverst i frontruten som gjør det lettere å kontrollere resirkuleringen av luften i kupeen og dermed spare energi – både ved oppvarming og nedkjøling.
Nye 16- eller 17-tommers dekk gjør at bilen ruller ekstra lett.
Det er produsert over 90.000 av de to modellene som har gjort Peugeot til en viktig aktør på elbilmarkedet. Og oppsiktsvekkende mange av dem har havnet i Norge.
- Vi har solgt over 8300 av fabrikkens totale produksjon på 90.000 biler. Det er ikke hverdagskost at Norge representerer opp mot 10 prosent av fabrikkens totale produksjonsvolum, sier Rune Hensel, direktør for Peugeot Norge, hos Bertel O. Steen.