Batterikapasiteten på 51 kWt (netto) er nærmere 10 kWt under relevante konkurrenter.
En mindre bil som for eksempel VW ID.3 har 58 kWt (netto), mens den jevnstore – og foreløpig eneste elektriske stasjonsvognen på markedet – MG 5 har 57 kWt (netto).
Men ifølge Peugeot får e-308 et forbruk på 12,7 kWt per 100 km, noe som gjør at den kryper over 400-kilometergrensen i den offisielle WLTP-syklusen, som alle europeiske produsenter måles etter.
Peugeot 308 ble lansert i fjor som ladehybrid.
Men det er ingen tvil om at det er de heleelektriske versjonene nordmenn etterspør i øyeblikket. Og helst stasjonsvognen.
– Det er viktig å huske på at lang rekkevidde ikke bare skapes av større batterier, men også av lavt forbruk. I e-308 viser Peugeot at batteristørrelsen med fordel kan holdes nede, og dermed også gjøre bilen billigere både i innkjøp og i bruk, sier Rune Hensel, direktør for Peugeot Norge hos Bertel O. Steen.
YPPERLIG: Både designet og kvaliteten på materialene i Peugeots i-Cockpit holder høyt nivå.
De elektriske versjonene av 308 får helt nye motorer med 156 hester og 260 newtonmeter. Motor, batteri og girboks er optimalisert for lavt forbruk, aerodynamikken i fronten og under bilen forbedret, og vekten er gjort så lav som mulig, blant annet på grunn av spesielle dekk i noen av versjonene.
Innvendig er det ingen endringer. Heldigvis. 308 har et overbevisende høyt nivå på overflater og materialer, og lesere av Motor vet at vi er begeistret for i-Cockpit-konseptet med det lille kompakte rattet og instrumentene over rattkransen.
e-308 bygges i Mulhouse i Frankrike, og vil være på markedet fra sommeren 2023.
NY STIL: Elektriske stasjonsvogner er det foreløpig svært få av. e-308 blir den andre i Norge – etter MG 5, hvis vi ser bort fra Porshe Taycan Cross Turismo.