Batterikapasiteten på 51 kWt (netto) er nærmere 10 kWt under relevante konkurrenter.
En mindre bil som for eksempel VW ID.3 har 58 kWt (netto), mens den jevnstore – og foreløpig eneste elektriske stasjonsvognen på markedet – MG 5 har 57 kWt (netto).
Men ifølge Peugeot får e-308 et forbruk på 12,7 kWt per 100 km, noe som gjør at den kryper over 400-kilometergrensen i den offisielle WLTP-syklusen, som alle europeiske produsenter måles etter.
Peugeot 308 ble lansert i fjor som ladehybrid.
Men det er ingen tvil om at det er de heleelektriske versjonene nordmenn etterspør i øyeblikket. Og helst stasjonsvognen.
– Det er viktig å huske på at lang rekkevidde ikke bare skapes av større batterier, men også av lavt forbruk. I e-308 viser Peugeot at batteristørrelsen med fordel kan holdes nede, og dermed også gjøre bilen billigere både i innkjøp og i bruk, sier Rune Hensel, direktør for Peugeot Norge hos Bertel O. Steen.
De elektriske versjonene av 308 får helt nye motorer med 156 hester og 260 newtonmeter. Motor, batteri og girboks er optimalisert for lavt forbruk, aerodynamikken i fronten og under bilen forbedret, og vekten er gjort så lav som mulig, blant annet på grunn av spesielle dekk i noen av versjonene.
Innvendig er det ingen endringer. Heldigvis. 308 har et overbevisende høyt nivå på overflater og materialer, og lesere av Motor vet at vi er begeistret for i-Cockpit-konseptet med det lille kompakte rattet og instrumentene over rattkransen.
e-308 bygges i Mulhouse i Frankrike, og vil være på markedet fra sommeren 2023.