KAN TREKKE MER: Ford Mustang Mach-E.

Oppgradert Mustang Mach-E:

Bestselgerne får bedre hengervekt

Mustang Mach-E stiller fortsatt med et handicap i tilhengernasjonen Norge, men nå er det blitt 250 kilo mindre.

Publisert Sist oppdatert

Ford melder at den godkjente tilhengervekten på nye Mustang Mach-E nå økes fra 750 til 1000 kilo på Long Range-utgaven med både bakhjulsdrift og firehjulsdrift.

Dette er de to mest attraktive modellene med best rekkevidde, som også har gjort det bra i de store rekkeviddetestene til Motor og NAF (les mer her).

Opp et nivå

Biler som produseres fra 5. mai i år vil automatisk være godkjent for 1000 kilo tilhengervekt, mens biler produsert tidligere vil kunne oppdateres gjennom et besøk hos Statens Vegvesen. Disse berørte kundene vil bli direkte informert fra Ford.

Den økte hengerkapasiteten gjør at bakhjulsdrevne Mustang nå er oppe på nivå med sine bakhjulsdrevne konkurrenter fra Volkswagen-konsernet – VW ID.4, Skoda Enyaq og Audi Q4. – men fortsatt 200 kilo dårligere om vi sammenlikner versjonene med firehjulsdrift.

VEKTPROBLEMER: Mach-E (t.h) ligger bak de beste på hengervekt, men er nå litt foran BMW iX3, som bare kan trekke 750 kilo.

Trådløst

Avstanden opp til de beste trekkbilene med batterielektrisk motor, er enda større (se oversikten her).

Ford er nå også i gang med ulike trådløse oppdateringer (OTA), blant annet en funksjon som gjør at du kan bruke skjermen som tegnebrett, samt noen enkle spillfunksjoner.

Det er også gjort forbedringer i koblingen mot Apple Car Play, samt at kundene har fått større frihet til å velger når de trådløse oppgraderingene skal skje.

  • Siden den første båtlasten med Mach-E ankom Norge i slutten av april 2021, er det registrert 7283 (per 24/4 i år) nye biler, ifølge Opplysningsrådet for Veitrafikken (OFV).