Jeep er et av de ferskeste medlemmene i Stellantis – konsernet som tidligere het PSA, og som var mest kjent for merkene Peugeot og Citroën. Senere har gruppen vokst med velkjente merkenavn som blant annet Opel, Fiat, Chrysler, Alfa Romeo, Lancia – og Maserati.
75 elbiler
Og selvsagt Jeep. Modellen, som ennå ikke har fått et navn, er først ut ien rekke av biler som skal gjøre det klassiske terrengikonet topp moderne, altså til et nullutslippsmerke. Jeepen blir lansert tidlig i 2023.
Toppsjefen i Stellantis, Carlos Tavares, presenterte denne uken konsernets strategi fram mot 2030.
Og ikke overraskende er det tung batterielektrisk framdrift på utviklingen.
Om snaue åtte år skal Stellantis tilby hele 75 elbiler, fordelt på konsernets merker. Best i klassen, ifølge Tavares.
Og noen av merkene bør virkelig levere. Som Jeep. Og Alfa Romeo og DS. Dette er merker med en posisjonering eller et modellutvalg som gir dem større utfordringer enn andre.
Men Tavares har tidligere sagt at alle skal få en fair mulighet til å utvikle seg i løpet av en tiårsperiode.
Stellantis-sjefen har også ved ulike anledninger uttrykt en viss skepsis til elbilutviklingen. Han har ment at dette har handlet mer om politikk enn om bærekraft. Og ikke har han sett noe opplagt inntjeningspotensial i elbilene.
Men du er ikke toppleder i bilindustrien i 2022 hvis du ikke har evnen til å justere kursen ganske brått.
– Vil passe perfekt
På norsk jord er det uansett stor tilfredshet med utviklingen hos Jeep.
- Vi gleder oss til å få en helelektrisk Jeep inn i porteføljen vår, den vil passe det norske markedet perfekt. Vi har startet elektrifiseringen av bilene våre med ladbare hybrider av Compass 4Xe og Wrangler 4Xe. De er allerede på plass hos forhandlerne våre, sier merkesjef for Jeep hos Bertel O. Steen, Shant Håndstad.