Det er ennå ikke offisielt, men det meste tyder på at Ioniq 5 ganske snart får batteripakken på 77,5 kWt, som «tvillingen» Kia EV6 allerede er utstyrt med.
Kia er som kjent en del av Hyundai-konsernet, og Ioniq er navnet på elbilsatsingen til Hyundai. Det betyr at alle modellene fra disse tre merkene deler det meste av batterier, motorer og en rekke øvrige komponenter.
30 kilometer bedre
Nå skriver også godt informerte sørkoreanske IT News at modellen får en oppgradering av batteriet bare et år etter introduksjonen.
Dagens batteripakke i Ioniq 5 er på 72,6 kWt, noe som skal gi en rekkevidde på rundt 460 kilometer for modellen med firehjulsdrift og 481 kilometer for versjonen med bakhjulsdrift.
Økningen i batterikapasitet vil trolig gi drøye 30 kilometer bedre rekkevidde.
Annonse
LITT FORAN: På papiret skal Ioniq 5 nå komme litt lenger enn Skoda Enyaq. Kommende rekkeviddetester vil vise om dette også stemmer i praksis.Foto: TOMM W. CHRISTIANSEN
Omtrent like store og tunge Kia EV6 (les vår prøvekjøring her)med tilsvarende batteripakke har til sammenlikning offisielle rekkeviddetall på henholdsvis 506 og 528 kilometer for de to versjonene. Ioniq 5 vil naturlig nok havne i omtrent samme sjiktet.
I såfall får Ioniq 5 noen kilometers ledelse på hovedkonkurrenter som Skoda Enyaq og VW ID.4, og med firehjulsdrift havner den omtrent på meteren med Tesla Model Y.
Fortsatt er det et stykke opp til FordMustang Mach-E.