
BMW i7 lanseres i april:
Én praktisk detalj gjør denne enestående i elbilverdenen
Det framgår ikke av bildet, og det stemmer nok ikke med oppfatningen til mange bilinteresserte – men dette er altså verdens første elektriske luksussedan.
Noen vil garantert tenke:
- Har vi ikke allerede sett EQS – den elektriske stoltheten til Mercedes – på veien. Det er da i høyeste grad en luksussedan?
- Og hva med Tesla S, den amerikansk luksusbilen vi kjenner fra snart 10 år tilbake?
- For mange lommebøker vil nok også Polestar 2 framstå som en luksusbil – og en sedan. Kanskje tilogmed Tesla Model 3.
- For ikke å snakke om en annen fersk og eksklusiv BMW – i4 – som langt på vei er en elektrifisert BMW 3, som jo definitivt er en sedan.
Har du lest disse sakene?
-
Statlig støtte løser ikke alt:
– Vi kunne bygget dobbelt så mange ladestasjoner
-
Hyundai slipper Ioniq 6:
Sjekk detaljene som gir elbil-perlen ekstra rekkevidde
-
Modifisering av biler:
Derfor skal du ikke gjøre bilen raskere
-
Ny ordning for hurtiglading:
Innfører gebyr for «full tank»
-
55 kommuner får Enova-støtte:
Disse 15 kommunene vil fortsatt mangle hurtigladere
-
Vi som diskuterer sportsbiler:
– Du får tommel opp med Aston og finger’n med Ferrari
-
2700 Toyota bZ4X tilbakekalles:
Hjul kan falle av – bilkundene må vente
-
Høye drivstoffpriser:
Slik sparer du 3400 kr på drivstoff
-
Toyota RAV4 oppgraderes:
Dette blir nytt på bestselgeren
-
Lanseres først i Kina:
VW strekker elbil-utvalget med ny limo
-
77
Test: Mercedes C-klasse ladehybrid
Denne går fint 10 mil bare på strøm
-
Stor prisoversikt:
Så mye koster ladingen akkurat nå
-
Ny batteri-teknologi:
Skal lage BMW-SUV som går 100 mil på én lading
-
Modifisering av biler:
Nesten ingen søker om godkjenning
-
Bruktbil havarerte:
Eksperter stempler BMW-motor som «for dårlig»
-
Stor ladetest:
Disse nye elbilene lader best – og dårligst
-
76
Test: Lexus NX 450H+
Vi skjønner at Norges mest fornøyde eiere kjører denne
Koffertlokk
Forklaringen ligger ikke formen, men i bakdøra. Eller koffertlokket om du vil.
Nye BMW i7 har et tradisjonelt koffertlokk. De øvrige har en hel bakdør, altså at vinduet følger med opp. Kall det en kombikupé.
Med ett unntak: Tesla 3 er også en sedan etter den klassiske definisjonen. Men altså ikke en luksussedan, slik BMW definerer den.
Og for ordens skyld: Tvillingene Porsche Taycan og Audi e-tron GT har koffertlokk, men med bare fire seter (Taycan kan også fås med et lite nødsete bak) er dette mer sportsbil enn sedan.

Finnes flere ...
BMW er naturligvis oppmerksomme på definisjonene her – særdeles viktig for noen, meningsløst for andre – og presiserer følgende når de kommer med noen nye drypp om hva vi kan forvente av i7:
«BMW er godt kjent med at det finnes flere luksuriøse og helelektriske modeller i samme størrelse og segment. Men, ingen av dem har den klassiske sedan-designen slik som BMW i7.»
Mest lest på Motor.no:
-
Gikk ikke «sinnssykt bra»:
Modifisering skadet bil for 171.000 kroner
-
77
Test: Toyota bZ4X
Vi er forbauset over hvor middels alt er
-
Blokkerer for hurtiglading:
– Det er helt greit å parkere slik
-
Kjøpte campingvogn til 3000 kr:
Campingplassen sendte vogna til vraking
-
Taycan-eiere reagerer skarpt:
Får ikke luksusfunksjon – men 2300 kroner fra Porsche
-
Motors store rekkeviddetest:
Elbilene slet med norsk sommervær
-
Motors sommerdekktest:
Elbil-dekkenes svakheter vekker internasjonal oppsikt
-
Nye resultater fra Euro NCAP:
Elbilene imponerer, men to merker bør skjelve
-
Petter fortviler, NAF reagerer:
«Ingen» verksteder kan godkjenne tilhengere
-
Jan betalte 30 kr/kWt:
Dette er trolig Norges høyeste ladepris
-
Hyundai Ioniq 5 med liten vektkapasitet:
Calle kan bare ha barna som passasjerer
-
Populære og nye modeller:
Dette er ventetiden på ny elbil – og disse får du på dagen
-
Wenche og Aage fikk sjokk:
Glasstaket i BMW-en knuste uten forvarsel mens de kjørte
-
Risikabelt å havne i retten:
Tapte mange hundre tusen kroner på å selge denne bilen
-
Forskning «fra vugge til grav»:
Skoda diesel slipper ut mindre CO2 enn en elektrisk Mustang
-
Ber Vedum utsette momsen:
– Bilkjøperne styrer mot en ny avgiftsbombe
-
Stor NAF-test:
Dette er de beste ladeboksene til elbiler
Rekkevidde
BMW har gitt ytterligere litt informasjon om modellen som får sin premiere i april, og som kan bestilles fra sommeren:
- Den vil få mer enn 600 elektriske hestekrefter.
- Forbruket vil ligge i spennet 18,9 kWt – 19,7 kWt, som igjen vil gi en rekkevidde fra 580 – 610 km (WLTP).
- Konturene til den store nyregrillen vil være opplyst, som på bildet øverst.
- Instrumentpanelet blir det samme som på allerede lanserte i4 og iX.
- I baksetet kan man få en privat kinosal med en 31-tommers skjerm, kalt BMW Theater Screen, som felles ned fra taket.