KAMUFLERT: Under dette kostymet finner vi en elektrisk luksussedan fra BMW.

På vintertest i Sverige:

Hvem er snømonsteret? Ta av deg maska!

Til deg som dropper lørdagsunderholdningen på NRK og ikke skjønner noe som helst nå: Dette er en kamuflert BMW i7 på vintertest nord i Sverige.

Publisert

Modellen som blir en opplagt konkurrent til nylig lanserte Mercedes EQS, piskes gjennom kulde og oppbrøytede veier for å finjustere drivlinje, dynamikk og komfort.

Og, ikke minst, for å teste batteripakkene. For i7 er altså helelektrisk.

Ekte sedan

BMW selv definerer i7 som verdens første helelektriske luksus-sedan. De havner neppe i en rettssak med Mercedes – eller Tesla, for den saks skyld –av den grunn.

For mens BMW i7 faktisk er en sedan med klassisk koffertlokk, er EQS en kombikupé, med en bakluke som åpner helt opp til taket – som i Tesla S.

BMW kaller i7 «en erketypisk BMW 7-serie og en ny tolkning av design og luksus fra øverste hylle». Spesielt designet blir spennende.

Sterke fronter

Skal vi basere oss på kommentarene til Motors tidligere saker om den store SUV-en BMW iX [les prøvekjøring her], så er det sikkert noen som vil hevde at det er bra i7 er så godt kamuflert at den ikke ødelegger det vakre vinterlandskapet nord i Sverige.

POLARFROST: BMW i7 i friskt driv ned mot sjøene rundt Arjeplog, nord i Sverige. Her utsettes bilen for en rekke utfordringer mange nordmenn er vant til.

For iX er definitivt et monster, ifølge mange. Andre – som Motor – mener det er noe av det mest spenstige som er skapt av design på år og dag, og at sansene våre nettopp derfor trenger litt tid.

Uansett har vi aldri opplevd at et design skaper så sterke fronter. iX elskes og hates. Men liker man utseendet, så nyter man også synet av verdens kanskje beste bil i øyeblikket.

Mest fokus

BMW har et eget testsenter i Arjeplog, nord i Sverige. I de krevende kuldetestene jobbes det med å kalibrere fjæringskomponenter og styre- og bremsesystemer, samt å finjustere kjøredynamikk og komfortsystemer.

Men mest fokus får naturligvis elmotorene, batteriet og temperaturkontrollsystemet.

I hvertfall inntil BMW tar av maska.