
På vintertest i Sverige:
Hvem er snømonsteret? Ta av deg maska!
Til deg som dropper lørdagsunderholdningen på NRK og ikke skjønner noe som helst nå: Dette er en kamuflert BMW i7 på vintertest nord i Sverige.
Modellen som blir en opplagt konkurrent til nylig lanserte Mercedes EQS, piskes gjennom kulde og oppbrøytede veier for å finjustere drivlinje, dynamikk og komfort.
Og, ikke minst, for å teste batteripakkene. For i7 er altså helelektrisk.
Ekte sedan
BMW selv definerer i7 som verdens første helelektriske luksus-sedan. De havner neppe i en rettssak med Mercedes – eller Tesla, for den saks skyld –av den grunn.
For mens BMW i7 faktisk er en sedan med klassisk koffertlokk, er EQS en kombikupé, med en bakluke som åpner helt opp til taket – som i Tesla S.
BMW kaller i7 «en erketypisk BMW 7-serie og en ny tolkning av design og luksus fra øverste hylle». Spesielt designet blir spennende.
Sterke fronter
Skal vi basere oss på kommentarene til Motors tidligere saker om den store SUV-en BMW iX [les prøvekjøring her], så er det sikkert noen som vil hevde at det er bra i7 er så godt kamuflert at den ikke ødelegger det vakre vinterlandskapet nord i Sverige.

Mest lest på Motor.no:
-
Klaget på sanksjon:
Ventet på ledig p-plass, fikk bot
-
Prøvekjørt: Nissan Ariya
Har en spesiell egenskap som gjør den best i klassen
-
81
Test: Renault Megane E–Tech
Så elegant at vi nesten glemmer noen svakheter
-
Ny ordning for hurtiglading:
Innfører gebyr for «full tank»
-
Høye drivstoffpriser:
Slik sparer du 3400 kr på drivstoff
-
Gikk ikke «sinnssykt bra»:
Modifisering skadet bil for 171.000 kroner
-
77
Test: Toyota bZ4X
Vi er forbauset over hvor middels alt er
-
Blokkerer for hurtiglading:
– Det er helt greit å parkere slik
-
Kjøpte campingvogn til 3000 kr:
Campingplassen sendte vogna til vraking
-
Taycan-eiere reagerer skarpt:
Får ikke luksusfunksjon – men 2300 kroner fra Porsche
-
Motors store rekkeviddetest:
Elbilene slet med norsk sommervær
-
Motors sommerdekktest:
Elbil-dekkenes svakheter vekker internasjonal oppsikt
-
Nye resultater fra Euro NCAP:
Elbilene imponerer, men to merker bør skjelve
-
Petter fortviler, NAF reagerer:
«Ingen» verksteder kan godkjenne tilhengere
-
Jan betalte 30 kr/kWt:
Dette er trolig Norges høyeste ladepris
-
Hyundai Ioniq 5 med liten vektkapasitet:
Calle kan bare ha barna som passasjerer
-
Populære og nye modeller:
Dette er ventetiden på ny elbil – og disse får du på dagen
For iX er definitivt et monster, ifølge mange. Andre – som Motor – mener det er noe av det mest spenstige som er skapt av design på år og dag, og at sansene våre nettopp derfor trenger litt tid.
Uansett har vi aldri opplevd at et design skaper så sterke fronter. iX elskes og hates. Men liker man utseendet, så nyter man også synet av verdens kanskje beste bil i øyeblikket.
Mest fokus
BMW har et eget testsenter i Arjeplog, nord i Sverige. I de krevende kuldetestene jobbes det med å kalibrere fjæringskomponenter og styre- og bremsesystemer, samt å finjustere kjøredynamikk og komfortsystemer.
Men mest fokus får naturligvis elmotorene, batteriet og temperaturkontrollsystemet.
I hvertfall inntil BMW tar av maska.