RØDT, HVITT OG BLÅTT: Norgesfavoritten Leaf drar nok snart ut på sin siste reise.

e-Golf, Zoe, BMW i3 – og Leaf:

Snart forsvinner den siste av de fire elbilpionérene

Nissan Leaf er en suksess i Norge, men ikke i USA. Det er opplagt hvilket marked som er viktigst. Snart lider den eldste elbilpionéren samme skjebne som de tre litt yngre.

Publisert Sist oppdatert

På det europeiske markedet, og definitivt på det norske, er Nissan Leaf selve symbolet på den moderne elbilen.

Sammen med trioen Renault Zoe, BMW i3 og Volkswagen e-Golf, etablerte Leaf de batterielektriske bilene som reelle alternativer til de velkjente bensin- og dieselbilene.

Leaf var først ute. Og sist ut.

Den kom tre år før Renault Zoe, og forsvinner på ubestemt tid etter Renault Zoe. BMW i3 og e-Golf er allerede ute av produksjon.

Mer spennende

Men nå forbereder Nissan seg på å fase ut den trofaste storselgeren, melder Automotive News. De har snakket med ulike kilder i og rundt Nissan-systemet, som hevder at den begrensede suksessen på det amerikanske markedet krever nye omdreininger og mer spennende produkter fra Nissan.

Nye Ariya er et godt og konkret eksempel (les Motors prøvekjøring her) på hva som forventes. En mindre arvtager til Leaf – trolig med et annet navn – er et annet og mer svevende eksempel.

GAMMELDAGS: Selv i den svært oppgraderte versjonen som kom i 2017, bevarte Nissan flere av betjeningselementene fra første årganger av Leaf. Det ble fort umoderne.

Beskjeden størrelse

Motivasjonen er uansett den samme:

Første Leaf – som kom bare 18 måneder før Tesla lanserte banebrytende Model S på det amerikanske markedet – hadde ikke den grunnleggende formen og innovasjonskraften til å begeistre andre enn de mest teknologiinteresserte amerikanerne.

Og med tiden klarte heller ikke Nissan å oppgradere Leaf i takt med de øvrige elbilene på markedet. Dermed ble Leaf en beskjeden størrelse, med i underkant av 175.000 solgte biler på disse 12 årene.

Ed Kim, sjef i AutoPacific – som overvåker og analyserer bilmarkedet – beskriver Leaf som en feilvurdering.

– I dag betyr Leaf-navnet lite for elbilkunder. Modellen har ikke merkevarekraften den ville hatt med flere produktoppdateringer og et annet og bedre design, sier han.

FØRSTE ÅRGANG: Dette ansiktet vil for alltid forbindes med den første skikkelige elbilen, med plass og komfort som en forbrenningsbil – og brukbar rekkevidde i hverdagen.

Foto: NINA RUUD

Vitenskapelige prosjekter

Han støttes av Jeff Schuster, sjef i prognoseselskapet LMC Automotives. Han mener de første elbilene fra det siste tiåret i stor grad blir ansett som vitenskapelige prosjekter, ikke som praktiske alternativer til biler med forbrenningsmotorer. Og Leaf er mer assosiert med de tidlige elbilene enn med den utviklingen man ellers ser i markedet.

– Jeg mistenker at Nissan ønsker å skille seg fra det, sier Schuster til Automotive News.

SMÅKONGENE PÅ HAUGEN: For fire år siden var dette nordmenns førstevalg på elbilfronten: VW e-Golf (t.v.) og Nissan Leaf.

Spektakulær flukt

Det legges også mye ansvar på Nissans skandalebefengte tidligere toppleder, Carlos Ghosn. Den brasilianskfødte libaneseren er tiltalt for bedrageri og økonomisk utroskap, og har idag status som flyktning etter en spektakulær flukt fra de forestående rettssakene.

Hans visjon med Leaf var å kvitte seg med stempelet som lillebroren til Toyota, og utkonkurrere hybriden Prius på det amerikanske markedet. Milliarder av dollar ble dyttet inn i prosjektet. Men salget svarte ikke til forventningene.

Nå forventer flere av ekspertene at siste Leaf er produsert innen 2025.

Dette er de moderne elbilpionérene:

SNART UTE I KULDA: Mye tyder på at Nissan Leaf er i ferd med å bli erstattet av ny modell med annet navn.

NISSAN LEAF: Lansert i Japan og USA på tampen av 2010, med første leveranser til Norge høsten 2011. Regnes som den første fullverdige elbilen, med solid komfort, svært god sikkerhet, plass til fem – og akseptabel rekkevidde. Modellen har fått ulike mindre oppgraderinger, inntil en helt ny versjon kom i 2017. I dag selges Leaf med to batteristørrelser (39 og 59 kWt) og rekkevidde på henholdsvis 270 og 385 km – og den gammeldagse ladestandarden Chademo.

MODERNE: Selv etter nesten 10 år på markedet, framstår BMW i3 som moderne. Men nå er det slutt for produksjonen.

BMW i3: Lansert i 2013. Snart 10 år senere – og etter at produksjonen er stoppet – er dette fortsatt en svært moderne bil, med utstrakt bruk av lettmetaller som karbonfiber, magnesium og aluminium. i3 har et spektakulært utseende, med tynne lettrullende hjul, «selvmordsdør» bak og et minimalistisk og luftig interiør. De første utgavene hadde en rekkevidde på 130 km, som senere gradvis økte til 300 km.

LEI SMELL: Renault Zoe var Europas mest solgte elbil, og hadde mange fornøyde kunder i Norge. Men dårlige resultater i krasjtest ødela mye.

RENAULT ZOE: Kom i 2013, og ble raskt den mestselgende elbilen i Europa. Ganske populær også i Norge, men ladesystemet var ikke tilpasset det norske strømnettet, og måtte leveres med en stor og bøtteformet transformator. Det reduserte nok salget. Senere ble den ombygget med en mer praktisk løsning. I 2019 kom en ny og vesentlig bedre Zoe. Men svært svake krasjresultater ødela, og Renault i Norge besluttet at modellen ikke skal selges i Norge etter 2022.

FOLKEVOGN: e-Golf ble en stor suksess som bidro til å holde Golf-navnet på toppen av registreringslistene.

VW E-GOLF: Kom til Norge sommeren 2014, og var en tradisjonell Golf med batterielektrisk motor. Den ble raskt en suksess i Norge, og bidro til at modellnavnet Golf holdt seg på salgstoppen i ytterligere noen år. Første generasjon hadde en rekkevidde på 190 km, etter datidens ganske urealistiske målemetode. 130 km var nok mer reelt. Til 2018 ble den oppgradert med større batteri, økte effekt (fra 116 til 136 hester) og en troverdig rekkevidde på 229 km. e-Golf ble faset ut til fordel for VW ID.3, som kom til Norge sommeren 2020.