
Volvo har regnet på bilenes livsløp:
Elbilen slipper ut under halvparten så mye CO2
Volvos elektriske nyhet, C40, vil slippe ut 27 tonn CO2 i løpet av livssyklusen. En tilsvarende fossilbil slipper ut 59 tonn. Med en helt avgjørende forutsetning.
Elbilen må lades med fornybar energi, altså primært solenergi, vindenergi eller vannkraft, for å oppnå dette tallet. Skjer ikke dette, utliknes nesten forskjellen.
Lades nykommeren C40 (les Motors prøvekjøring her) med dagens globale energiblanding, der rundt 60 prosent genereres av fossilt brensel, så vil totalutslippet øke til nærmere 50 tonn, viser utregninger Volvo har gjort for biler med 200.000 kilometer kjørelengde.
Har du lest disse sakene?
-
Ny ordning for hurtiglading:
Innfører gebyr for «full tank»
-
55 kommuner får Enova-støtte:
Disse 15 kommunene vil fortsatt mangle hurtigladere
-
Vi som diskuterer sportsbiler:
– Du får tommel opp med Aston og finger’n med Ferrari
-
2700 Toyota bZ4X tilbakekalles:
Hjul kan falle av – bilkundene må vente
-
Høye drivstoffpriser:
Slik sparer du 3400 kr på drivstoff
-
Toyota RAV4 oppgraderes:
Dette blir nytt på bestselgeren
-
Lanseres først i Kina:
VW strekker elbil-utvalget med ny limo
-
77
Test: Mercedes C-klasse ladehybrid
Denne går fint 10 mil bare på strøm
-
Stor prisoversikt:
Så mye koster ladingen akkurat nå
-
Ny batteri-teknologi:
Skal lage BMW-SUV som går 100 mil på én lading
-
Modifisering av biler:
Nesten ingen søker om godkjenning
-
Bruktbil havarerte:
Eksperter stempler BMW-motor som «for dårlig»
-
Stor ladetest:
Disse nye elbilene lader best – og dårligst
-
76
Test: Lexus NX 450H+
Vi skjønner at Norges mest fornøyde eiere kjører denne
-
Revidert nasjonalbudsjett:
Kjører videre med elbil-moms over 500.000 kroner
-
Knipset elbiler på feil sted:
– Hva gjør elbilene her?
-
Gikk ikke «sinnssykt bra»:
Modifisering skadet bil for 171.000 kroner
Også Polestar
Siden lanseringen av elbilversjonen av XC40 Recharge i 2019, har Volvo utarbeidet åpne livssyklusrapporter om bilen i en rekke ulike scenarier for å gi et best mulig inntrykk av klimaavtrykket. Også underselskapet Polestar gjør dette.
Volvo oppfordrer nå verdensledere og energileverandører til å øke investeringene i ren energi for å kunne hente ut miljøgevinsten i bilproduksjonen.
Volvo legger ikke skjul på at de trenger hjelp fra myndigheter og energisektoren for å innfri ambisjonen om å bli fullstendig klimanøytral innen 2014.

Må trappe opp
– Vi tok en bevisst beslutning om å bli en helelektrisk bilprodusent, men vi klarer ikke overgangen til klimanøytralitet alene. Myndigheter og energiselskaper over hele verden må trappe opp investeringene i ren energikapasitet og tilhørende ladeinfrastruktur, sier Håkan Samuelsson, administrerende direktør i Volvo.
Mest lest på Motor.no:
-
Gikk ikke «sinnssykt bra»:
Modifisering skadet bil for 171.000 kroner
-
77
Test: Toyota bZ4X
Vi er forbauset over hvor middels alt er
-
Blokkerer for hurtiglading:
– Det er helt greit å parkere slik
-
Kjøpte campingvogn til 3000 kr:
Campingplassen sendte vogna til vraking
-
Taycan-eiere reagerer skarpt:
Får ikke luksusfunksjon – men 2300 kroner fra Porsche
-
Motors store rekkeviddetest:
Elbilene slet med norsk sommervær
-
Motors sommerdekktest:
Elbil-dekkenes svakheter vekker internasjonal oppsikt
-
Nye resultater fra Euro NCAP:
Elbilene imponerer, men to merker bør skjelve
-
Petter fortviler, NAF reagerer:
«Ingen» verksteder kan godkjenne tilhengere
-
Jan betalte 30 kr/kWt:
Dette er trolig Norges høyeste ladepris
-
Hyundai Ioniq 5 med liten vektkapasitet:
Calle kan bare ha barna som passasjerer
-
Populære og nye modeller:
Dette er ventetiden på ny elbil – og disse får du på dagen
-
Wenche og Aage fikk sjokk:
Glasstaket i BMW-en knuste uten forvarsel mens de kjørte
-
Risikabelt å havne i retten:
Tapte mange hundre tusen kroner på å selge denne bilen
-
Forskning «fra vugge til grav»:
Skoda diesel slipper ut mindre CO2 enn en elektrisk Mustang
-
Ber Vedum utsette momsen:
– Bilkjøperne styrer mot en ny avgiftsbombe
-
Stor NAF-test:
Dette er de beste ladeboksene til elbiler
En fersk rapport fra IEA (International Energy Agency) konkluderer med at det på globalt nivå investeres langt under det som kreves for å unngå alvorlige klimaendringer. Ifølge rapporten må investeringene i ren energi mer enn tredobles i 2020-årene for å stabilisere den globale oppvarmingen på 1,5 grader.
Høyt karbonavtrykk
Livssyklusrapporten til Volvo viser også at utslippene knyttet til selve produksjonen av en C40 Recharge, er 70 prosent høyere enn for en bensindrevet XC40.
Dette skyldes primært karbonintensiteten i batteri- og stålproduksjon, samt den økte andelen aluminium i bilen. Volvo jobber for å redusere karbonavtrykket i livssyklusen per bil med 40 prosent mellom 2018 og 2025, samt å redusere karbonutslippene fra forsyningskjeden med 25 prosent innen 2025.