RENERE: Volvo har regnet ut utslippet for nykommeren C40, som snart er på norske veier.

Volvo har regnet på bilenes livsløp:

Elbilen slipper ut under halvparten så mye CO2

Volvos elektriske nyhet, C40, vil slippe ut 27 tonn CO2 i løpet av livssyklusen. En tilsvarende fossilbil slipper ut 59 tonn. Med en helt avgjørende forutsetning.

Publisert Sist oppdatert

Elbilen må lades med fornybar energi, altså primært solenergi, vindenergi eller vannkraft, for å oppnå dette tallet. Skjer ikke dette, utliknes nesten forskjellen.

Lades nykommeren C40 (les Motors prøvekjøring her) med dagens globale energiblanding, der rundt 60 prosent genereres av fossilt brensel, så vil totalutslippet øke til nærmere 50 tonn, viser utregninger Volvo har gjort for biler med 200.000 kilometer kjørelengde.

Også Polestar

Siden lanseringen av elbilversjonen av XC40 Recharge i 2019, har Volvo utarbeidet åpne livssyklusrapporter om bilen i en rekke ulike scenarier for å gi et best mulig inntrykk av klimaavtrykket. Også underselskapet Polestar gjør dette.

Volvo oppfordrer nå verdensledere og energileverandører til å øke investeringene i ren energi for å kunne hente ut miljøgevinsten i bilproduksjonen.

Volvo legger ikke skjul på at de trenger hjelp fra myndigheter og energisektoren for å innfri ambisjonen om å bli fullstendig klimanøytral innen 2014.

VIKTIG FORUTSETNING: Volvos elbiler C40 (t.v.) og XC40 er langt mer miljøvennlige i en livsløpssyklus enn en bensinbil, forutsatt at de lades med fornybar energi.

Må trappe opp

– Vi tok en bevisst beslutning om å bli en helelektrisk bilprodusent, men vi klarer ikke overgangen til klimanøytralitet alene. Myndigheter og energiselskaper over hele verden må trappe opp investeringene i ren energikapasitet og tilhørende ladeinfrastruktur, sier Håkan Samuelsson, administrerende direktør i Volvo.

En fersk rapport fra IEA (International Energy Agency) konkluderer med at det på globalt nivå investeres langt under det som kreves for å unngå alvorlige klimaendringer. Ifølge rapporten må investeringene i ren energi mer enn tredobles i 2020-årene for å stabilisere den globale oppvarmingen på 1,5 grader.

Høyt karbonavtrykk

Livssyklusrapporten til Volvo viser også at utslippene knyttet til selve produksjonen av en C40 Recharge, er 70 prosent høyere enn for en bensindrevet XC40.

Dette skyldes primært karbonintensiteten i batteri- og stålproduksjon, samt den økte andelen aluminium i bilen. Volvo jobber for å redusere karbonavtrykket i livssyklusen per bil med 40 prosent mellom 2018 og 2025, samt å redusere karbonutslippene fra forsyningskjeden med 25 prosent innen 2025.