
Prisene på Subaru Solterra er klare:
Dette er tvillingen du husker navnet på
Det er stort sett bare modellbetegnelsen som skiller elbilene fra Subaru og Toyota. Men har du litt skrantende hukommelse, så bør Subaru være førstevalget.
Mens Toyota har valgt en modellbetegnelse (bZ4X) på sin nye elbil som er bortimot umulig å huske, har Subaru gjort det langt enklere: Solterra.
Motors lesere som kan sin Toyota-historie, husker nok at tidligere generasjoner Corolla hadde utstyrsgrader som het både «Sol» og «Terra».
Og det er faktisk modellbetegnelsene som skiller disse bilene mest fra hverandre. Under kan du se bilde av en bZ4X. I fronten ser man noen designmessige forskjeller fra en Solterra, men ellers er det lite.
Dimensjoner og spesifikasjoner er identiske. Heller ikke utstyrspakkene har store ulikheter. Følgelig blir det heller ikke prisforskjeller av betydning.
Det er en opplagt parallell til Toyota RAV4 og Suzuki Across, der bare frontdesignet og emblemene skiller.
Har du lest disse sakene?
-
Lengre enn langt mellom ladeplassene:
To land har over halvparten av EUs ladestasjoner
-
Statlig støtte løser ikke alt:
– Vi kunne bygget dobbelt så mange ladestasjoner
-
Hyundai slipper Ioniq 6:
Sjekk detaljene som gir elbil-perlen ekstra rekkevidde
-
Modifisering av biler:
Derfor skal du ikke gjøre bilen raskere
-
Ny ordning for hurtiglading:
Innfører gebyr for «full tank»
-
55 kommuner får Enova-støtte:
Disse 15 kommunene vil fortsatt mangle hurtigladere
-
2700 Toyota bZ4X tilbakekalles:
Hjul kan falle av – bilkundene må vente
-
Høye drivstoffpriser:
Slik sparer du 3400 kr på drivstoff
-
Toyota RAV4 oppgraderes:
Dette blir nytt på bestselgeren
-
Lanseres først i Kina:
VW strekker elbil-utvalget med ny limo
-
77
Test: Mercedes C-klasse ladehybrid
Denne går fint 10 mil bare på strøm
-
Stor prisoversikt:
Så mye koster ladingen akkurat nå
-
Ny batteri-teknologi:
Skal lage BMW-SUV som går 100 mil på én lading
-
Modifisering av biler:
Nesten ingen søker om godkjenning
-
Bruktbil havarerte:
Eksperter stempler BMW-motor som «for dårlig»
-
Stor ladetest:
Disse nye elbilene lader best – og dårligst
-
76
Test: Lexus NX 450H+
Vi skjønner at Norges mest fornøyde eiere kjører denne

Rekkevidde
Subaru rendyrker merkevaren firehjulsdrift, og tilbyr ikke annet – i motsetning til Toyota.
Dette er priser og rekkevidde på Solterra - før frakt/levering:
- Nordic: 466 km, 479.000
- Limited: 419 km, 500.000
- Sport: 416 km 510.000

De to siste modellene har – i likhet med tilsvarende bZ4X – blant annet 20-toms hjul og panoramatak. Det gir høyere vekt og dårligere rekkevidde. Solterra veier likevel noen kilo mindre enn bZ4X, og har derfor også noen hundre meter bedre rekkevidde.
Ikke rattvarme
Inngangsmodellen Nordic skal være tilpasset norske forhold, men mangler dessverre en svært etterspurt funksjon som varme i rattet. I likhet med bZ4X, er hengerkapasiteten beskjedne 750 kilo.

Firehjulsdriften er naturligvis viktig for Subaru. Da Motor fikk prøvekjøre tvillingen bZ4X i Barcelona, erfarte vi at disse egenskapene er godt ivaretatt, med svært god bakkeklaring (21 cm) og et nyutviklet firehjulsdriftsystem med en rekke assistansesystemer som gjorde framkommeligheten svært god.
Levering i juni
Spesifikasjonene er som nevnt de samme som på bZ4X. Her er noen av de viktigste:
- Effekt på 214 hk og 337 Nm. 0–100 på 6,9 sekunder.
- Batterikapasitet på 71,4 kWt.
- Hurtiglading med hastighet på opptil 150 kW. Lading til 80 prosent skal gå på på 30 minutter.
De første bilene kan leveres i juni.
Mest lest på Motor.no:
-
Gikk ikke «sinnssykt bra»:
Modifisering skadet bil for 171.000 kroner
-
77
Test: Toyota bZ4X
Vi er forbauset over hvor middels alt er
-
Blokkerer for hurtiglading:
– Det er helt greit å parkere slik
-
Kjøpte campingvogn til 3000 kr:
Campingplassen sendte vogna til vraking
-
Taycan-eiere reagerer skarpt:
Får ikke luksusfunksjon – men 2300 kroner fra Porsche
-
Motors store rekkeviddetest:
Elbilene slet med norsk sommervær
-
Motors sommerdekktest:
Elbil-dekkenes svakheter vekker internasjonal oppsikt
-
Nye resultater fra Euro NCAP:
Elbilene imponerer, men to merker bør skjelve
-
Petter fortviler, NAF reagerer:
«Ingen» verksteder kan godkjenne tilhengere
-
Jan betalte 30 kr/kWt:
Dette er trolig Norges høyeste ladepris
-
Hyundai Ioniq 5 med liten vektkapasitet:
Calle kan bare ha barna som passasjerer
-
Populære og nye modeller:
Dette er ventetiden på ny elbil – og disse får du på dagen
-
Wenche og Aage fikk sjokk:
Glasstaket i BMW-en knuste uten forvarsel mens de kjørte
-
Risikabelt å havne i retten:
Tapte mange hundre tusen kroner på å selge denne bilen
-
Forskning «fra vugge til grav»:
Skoda diesel slipper ut mindre CO2 enn en elektrisk Mustang
-
Ber Vedum utsette momsen:
– Bilkjøperne styrer mot en ny avgiftsbombe
-
Stor NAF-test:
Dette er de beste ladeboksene til elbiler