NYTT FJES: Subaru Solterra er et samarbeid med Toyota, og nærmest identisk med Toyota bZ4X.

Prisene på Subaru Solterra er klare:

Dette er tvillingen du husker navnet på

Det er stort sett bare modellbetegnelsen som skiller elbilene fra Subaru og Toyota. Men har du litt skrantende hukommelse, så bør Subaru være førstevalget.

Publisert Sist oppdatert

Mens Toyota har valgt en modellbetegnelse (bZ4X) på sin nye elbil som er bortimot umulig å huske, har Subaru gjort det langt enklere: Solterra.

Motors lesere som kan sin Toyota-historie, husker nok at tidligere generasjoner Corolla hadde utstyrsgrader som het både «Sol» og «Terra».

Og det er faktisk modellbetegnelsene som skiller disse bilene mest fra hverandre. Under kan du se bilde av en bZ4X. I fronten ser man noen designmessige forskjeller fra en Solterra, men ellers er det lite.

Dimensjoner og spesifikasjoner er identiske. Heller ikke utstyrspakkene har store ulikheter. Følgelig blir det heller ikke prisforskjeller av betydning.

Det er en opplagt parallell til Toyota RAV4 og Suzuki Across, der bare frontdesignet og emblemene skiller.

TVILLING: Toyota bZ4X har en litt renere front med mindre profilerte kanter og uten de ekstra grøftelysene. Men begge har det samme mørke feltet over forskjermen.

Rekkevidde

Subaru rendyrker merkevaren firehjulsdrift, og tilbyr ikke annet – i motsetning til Toyota.

Dette er priser og rekkevidde på Solterra - før frakt/levering:

  • Nordic: 466 km, 479.000
  • Limited: 419 km, 500.000
  • Sport: 416 km 510.000
ELEGANT: Interiøret i Solterra kjennetegnes av instrumentpanelet over rattet og den store berøringsskjermen i midten.

De to siste modellene har – i likhet med tilsvarende bZ4X – blant annet 20-toms hjul og panoramatak. Det gir høyere vekt og dårligere rekkevidde. Solterra veier likevel noen kilo mindre enn bZ4X, og har derfor også noen hundre meter bedre rekkevidde.

Ikke rattvarme

Inngangsmodellen Nordic skal være tilpasset norske forhold, men mangler dessverre en svært etterspurt funksjon som varme i rattet. I likhet med bZ4X, er hengerkapasiteten beskjedne 750 kilo.

NORGESBIL? Tiden vil vise om Subaru klarer å slå seg fram som merkevare mot mer etablerte Toyota.

Firehjulsdriften er naturligvis viktig for Subaru. Da Motor fikk prøvekjøre tvillingen bZ4X i Barcelona, erfarte vi at disse egenskapene er godt ivaretatt, med svært god bakkeklaring (21 cm) og et nyutviklet firehjulsdriftsystem med en rekke assistansesystemer som gjorde framkommeligheten svært god.

Levering i juni

Spesifikasjonene er som nevnt de samme som på bZ4X. Her er noen av de viktigste:

  • Effekt på 214 hk og 337 Nm. 0–100 på 6,9 sekunder.
  • Batterikapasitet på 71,4 kWt.
  • Hurtiglading med hastighet på opptil 150 kW. Lading til 80 prosent skal gå på på 30 minutter.

De første bilene kan leveres i juni.