NORSKTOPPEN: Volkswagen ID.4 førte an i det norske bilmarkedet i oktober.

Nybilregistreringer i oktober:

Vekst blant nybilene – uten årets bestselger

Bilsalget beveget seg nærmere en normaltilstand i oktober, selv om årets suverent mest solgte bil knapt hadde nye registreringer.

Publisert Sist oppdatert

Antallet nybilregistreringer endte på 12.558, en økning på 8,5 prosent fra samme måned i fjor. For året totalt er tallet 115.319, en nedgang mot samme periode i fjor på 17,9 prosent.

Det viser nye tall fra Opplysningsrådet for veitrafikken som ble presentert tirsdag.

Volkswagen ID.4 topper blant enkeltmodellene med 1014 nyregistreringer, noe over halvparten av disse var firehjulsdrevne GTX-modeller.

Nærmest fulgte Skoda Enyaq (705 registreringer) og BMW iX (566).

Årets suverent mest solgte bil, Tesla Model Y, hadde under 50 nyregistreringer i oktober og var ikke blant 50 på topp.

Kniver igjen

Blant merkene topper Volkswagen, med 2053 nyregistreringer. Også to andre Harald A. Møller-merker, Skoda og Audi, hadde flere registreringer enn beste merke fra rivalen Bertel O. Steen (Mercedes-Benz).

Etter ti måneder av 2022 er VW på merketoppen med 12,00 prosent av markedet, foran Tesla på 10,99. Ved inngangen til november i 2021 var forholdet 0,27 prosentpoeng større markedsandel i Teslas favør – og det amerikanske merket ble til slutt årets vinner, med en margin på nesten to prosentpoeng.

Toyota hadde en god måned i oktober, selv uten enkeltmodeller på topp 10, og var merket var med nest flest registreringer (1418 totalt). Deres Yaris Cross, Yaris, bZ4X og RAV4 var alle på topp 20.

Forøvrig snek også evigunge Nissan Leaf seg inn på topplisten med 10. flest registreringer.

PS: I vår oversikt har vi slått sammen tallene for ID.4 og ID.4 GTX, siden det kun er firehjulstrekk som skiller disse, men vi har ikke slått sammen Volvo C40 og XC40 (som begge er på topp 10) eller Yaris og Yaris Cross.

Elbilvekst

De helelektriske bilene hadde en markedsandel på 77,4 prosent, opp fra 70,1 i oktober 2021. Ladehybridenes andel falt fra 19,2 til 9,9 prosent, mens Toyotas tall løfter hybridene fra 4,4 til 7,8 prosent.

Antallet bruktbilhandler (såkalte eierskifter) endte på 43.451, en nedgang fra 2021 på 3,2 prosent.

Også her toppet Volkswagen foran Toyota og BMW. Andelen elbiler blant de brukte vokste til 17,3 prosent, men fortsatt dominerer dieselbilene med en bruktandel på over 40 prosent.

Modelltoppen nybilregistreringer oktober:

Nr Merke Modell Antall 10/2022 Andel 10/2022 Antall 10/2021 Andel 10/2021 Endring
1VolkswagenID.410148,07 %9137,89 %11,06 %
2SkodaEnyaq7055,61 %7606,56 %−7,24 %
3BMWiX5664,51 %00 %100 %
4VolvoC405364,27 %00 %100 %
5VolkswagenID.34733,77 %3002,59 %57,67 %
6Audie-tron4123,28 %2892,50 %42,56 %
7VolvoXC404033,21 %4884,21 %−17,42 %
8AudiQ4 e-tron3873,08 %6495,60 %−40,37 %
9PolestarPolestar 23262,6 %4053,50 %−19,51 %
10NissanLeaf3042,42 %3533,05 %−13,88 %
Totalt12 558100 %11 579100 %8,45 %

Kilde: Opplysningsrådet for veitrafikken (OFV)

Modelltoppen nybilregistreringer 2022:

Nr Merke Modell Antall 2022 Andel 2022 Antall 2021 Andel 2021 Endring
1TeslaModel Y9 6208,34 %4 8753,47 %97,33 %
2VolkswagenID.48 3767,26 %7 2025,13 %16,30 %
3SkodaEnyaq5 4754,75 %4 6953,34 %16,61 %
4BMWiX4 1673,61 %10 %416600 %
5HyundaiIONIQ 53 5673,09 %2 6411,88 %35,06 %
6AudiQ4 e-tron3 5593,09 %2 0111,43 %76,98 %
7Audie-tron3 2342,8 %4 9133,50 %−34,17 %
8ToyotaRAV43 1022,69 %7 7495,52 %−59,97 %
9PolestarPolestar 23 0602,65 %3 2842,34 %−6,82 %
10TeslaModel 33 0382,63 %9 3196,64 %−67,40 %
Totalt115 319100 %140 435100 %−17,88 %

Kilde: OFV

Merketoppen nybilregistreringer oktober:

Nr Merke Antall 10/2022 Andel 10/2022 Antall 10/2021 Andel 10/2021 Endring
1Volkswagen2 05316,35 %1 47212,71 %39,47 %
2Toyota1 41811,29 %8857,64 %60,23 %
3BMW1 1879,45 %5214,50 %127,83 %
4Volvo1 1689,30 %9978,61 %17,15 %
5Skoda9897,88 %9338,06 %6,00 %
6Audi8316,62 %1 0228,83 %−18,69 %
7Mercedes-Benz8076,43 %4403,80 %83,41 %
8Hyundai5404,30 %8787,58 %−38,50 %
9Nissan4113,27 %3743,23 %9,89 %
10Mazda3592,86 %2552,20 %40,78 %
Totalt12 558100 %11 579100 %8,45 %

Kilde: OFV

Merketoppen nybilregistreringer 2022:

Nr Merke Antall 2022 Andel 2022 Antall 2021 Andel 2021 Endring
1Volkswagen13 84412,00 %13 8919,89 %−0,34 %
2Tesla12 67210,99 %14 26610,16 %−11,17 %
3Toyota9 2308,00 %13 7389,78 %−32,81 %
4BMW8 2457,15 %8 7456,23 %−5,72 %
5Audi7 2466,28 %8 3205,92 %−12,91 %
6Skoda7 2086,25 %8 0655,74 %−10,63 %
7Hyundai7 1146,17 %6 8694,89 %3,57 %
8Volvo6 8435,93 %11 3548,08 %−39,73 %
9Mercedes-Benz6 1865,36 %7 2145,14 %−14,25 %
10Kia4 2873,72 %4 1312,94 %3,78 %
Totalt115 319100 %140 435100 %−17,88 %

Kilde: OFV

Fordeling drivlinje nybilregistreringer oktober:

Nr Drivlinje Antall 10/2022 Andel 10/2022 Antall 10/2021 Andel 10/2021 Endring
1Elbil9 72377,42 %8 11370,07 %19,84 %
2Ladehybrid (b)1 1038,78 %2 15818,64 %−48,89 %
3Hybrid9777,78 %5074,38 %92,70 %
4Diesel4623,68 %3022,61 %52,98 %
5Bensin2662,12 %4283,70 %−37,85 %
6Ladehybrid (d)230,18 %680,59 %−66,18 %
7Hydrogen40,03 %30,03 %33,33 %
Totalt12 558100 %11 579100 %8,45 %

Kilde: OFV

Fordeling drivlinje nybilregistreringer 2022:

Nr Drivlinje Antall 2022 Andel 2022 Antall 2021 Andel 2021 Endring
1Elbil89 63377,73 %88 65363,13 %1,11 %
2Ladehybrid (b)11 0269,56 %29 59421,07 %−62,74 %
3Hybrid6 6505,77 %8 5536,09 %−22,25 %
4Diesel4 0173,48 %5 9574,24 %−32,57 %
5Bensin3 5463,07 %6 4444,59 %−44,97 %
6Ladehybrid (d)4220,37 %1 2130,86 %−65,21 %
7Hydrogen250,02 %210,01 %19,05 %
Totalt115 319100 %140 435100 %−17,88 %

Kilde: OFV