Motor kåret på tampen av fjoråret Toyota GR Yaris til vinner av åpen klasse i Årets beste bilkjøp. Er du oppriktig glad i å kjøre bil, så finner du neppe et morsommere alternativ enn dette.
Nå kommer en kraftig oppgradering. Skulle nesten tro Toyota har lest det lille negative Motor har skrevet om GR Yaris, og bedt interiørdesignerne om å gi bilen det instrumentpanelet den fortjener.
Det som tidligere var en kjedelig miks av vanlige Yaris og Yaris Cross, er nå blitt en røffere og mer førerorientert cockpit. Instrumentene er også blitt digitale.
Videre er dashbordets overkant senket med 50 millimeter for å gi bedre sikt, mens førersetet er senket med 25 millimeter for å optimalisere sitteposisjonen.
Annonse
Mer kjøreglede?
GR Yaris hadde verdens kraftigste tresylindrede motor da den ble lansert i 2020. Nå er effekten økt med 19 hk – til 280 hk, og dreiemomentet er økt med 30 Nm – til 390 Nm.
Disse kreftene kan nå altså kobles til en en åttetrinns automatgirkasse. Ikke overraskende viser Toyotas tester at den nye tettstegede automatkassen gir bedre måleresultater enn den eksisterende manuelle girkassa med seks trinn – men det store spørsmålet er jo dette:
Gir den mer kjøreglede?
Uansett vil manuelt gir fortsatt være standard. Det samme er naturligvis firehjulsdriften.
Leder bort varme
Utvendig er det synlige endringer i nedre del av frontgrillen, med blant annet større sidegriller, der de steinsprututsatte tåkelysene nå er fjernet.
Bak er det lagt inn en åpning i underkanten av den nedre delen av fangeren, Dette skal redusere luftmotstanden og lede varme bort fra eksosanlegget. Også lyktedesignet har fått ørsmå endringer.