BLANDET KONFEKT: Fire produsenter fra fire ulike land, men man må inn i den litt mer ufornuftige «Åpen klasse» for å vinne en modell som ikke er helelektrisk.
BLANDET KONFEKT: Fire produsenter fra fire ulike land, men man må inn i den litt mer ufornuftige «Åpen klasse» for å vinne en modell som ikke er helelektrisk.

Årets beste bilkjøp:

Mye fornuft, litt følelser – her er våre fem favoritter

Motor kårer Tesla Model 3 til Årets beste bilkjøp. Høstens oppgraderinger på en rekke viktige punkter, har virkelig løftet den gamle folkefavoritten. Men det er flere godbiter for deg på nybiljakt.

Publisert Sist oppdatert

Årets beste bilkjøp

  • Alle personbiler som selges i Norge er i prinsippet med.
  • Bilene skal gi et økonomisk fornuftig og forutsigbart bilhold.
  • De skal ha oppnådd poeng i tetsjiktet i Motors tester, eller gitt et svært godt inntrykk i prøvekjøringer.
  • Kåringen er inndelt i fem klasser: Småbil, familiebil (liten), familiebil (medium), familiebil (stor), åpen klasse.
  • En av fem klassevinnere står igjen som Årets beste bilkjøp.
  • Juryen har bestått av: Øivind A. Monn-Iversen (journalist og testansvarlig i Motor), Ulrica Risberg (markeds- og kommunikasjonsdirektør i NAF), Benny Christensen (teknisk konsulent i NAF), Peter Raaum (ansvarlig redaktør i Motor), Marlene Engan Aasen (innholdsansvarlig i NAF), Audun Bergerud (teknisk konsulent i NAF)

«Bare vent», sa en rekke eksperter da de store produsentene begynte å satse elbiler: «Tesla kommer til å dø».

Men ekspertene dør først.

Teslas posisjon er sterkere enn noen gang.

Og aller sterkest er den oppgraderte versjonen av den minste modellen: Tesla Model 3.

Derfor har vi endret reglene for kåringen

Vi kårer «Årets beste bilkjøp» etter nye regler i høst. Det er det flere grunner til.

Tidligere plukket vi 10 av årets lanseringer, regnet km-prisen ned på krona, og lot kostnaden veie tungt. Men i en tid hvor gamle modeller kommer med gedigne forbedringer på både rekkevidde og komfort, har begrepet «ny bil» bokstavelig talt fått helt nytt innhold. Derfor har vi vraket betingelsen om å begrense utvalget til årets lanseringer.

Samtidig pågår en så intens priskrig at regnestykker vi setter opp i november, fort er fullstendig utdaterte når du skal gjøre nybilkjøp i februar. Derfor er pris en mindre definerende faktor enn tidligere. Fortsatt er det et ufravikelig krav at bilene skal gi et økonomisk fornuftig og forutsigbart bilhold. De skal også ha oppnådd poeng i tetsjiktet i Motors tester. 

For å gi deg en bedre oversikt har vi derfor sortert 50 kandidater i fem kategorier, som med sitt blotte antall speiler en rikere del av nybilmarkedet. Godt valg!

Peter Raaum

Ansvarlig redaktør

Rimeligst

Her har det virkelig skjedd forbedringer, ut over de ganske synlige endringene på lyktene både foran og bak. Modellens grunnleggende styrker er naturligvis intakte: 

Lavest forbruk, best rekkevidde, bra plassutnyttelse, høy effekt og eminente kjøreegenskaper. Og viktigst: Alt sammen til en pris ingen konkurrenter er i nærheten av. 

Lavere støynivå

Det vil si, denne høsten og vinteren har mange nærmet seg i form av ulike kampanjer med rause rabatter på lagerbiler. Men over tid er de i praksis sjanseløse i priskampen mot Tesla. 

To av de tre oftest påpekte svakhetene ved Tesla Model 3 er nå rettet opp: 

  • Kvalitetsfølelsen i interiøret er løftet et hakk. 
  • Og støynivået er senket flere hakk.
  • Da gjenstår den tredje svakheten: De sprikende eieropplevelsene. Mange er strålende fornøyde. For mange er misfornøyde.
JURYEN: Fra venstre: Øivind A. Monn-Iversen, Ulrica Risberg, Benny Christensen, Peter Raaum, Marlene Engan Aasen og Audun Bergerud.
JURYEN: Fra venstre: Øivind A. Monn-Iversen, Ulrica Risberg, Benny Christensen, Peter Raaum, Marlene Engan Aasen og Audun Bergerud.

Lakk og lys

Teknisk konsulent i NAF, Audun Bergerud, er et av seks jurymedlemmer. Han har jobbet med Tesla-relaterte problemstillinger siden de første modellene kom på veiene for snart 10 år siden. Han sier dette:

– Det er først og fremst problemer med lakken og fukt i baklysene som går igjen på Model 3 – og Model Y. Mange opplever også at kommunikasjonen med Tesla er dårlig, at de nærmest uansett problem, får svar om at dette er innenfor standarden.   

Rekkevidde

Med dagens teknologi ser vi at bilene oppgraderes kontinuerlig. 

Over natten, eller mer korrekt og på dårligere norsk – Over the Air (OTA) – kan stadig flere biler nå få forbedrede egenskaper og nye funksjoner uten verkstedbesøk eller ekstra kostnader. 

Ja, de kan til og med få bedre rekkevidde. 

De nye konstruksjonsløsningene på elbiler, med blant annet mindre og lettere motorer som sitter på hver sin aksel, har også ført til mekaniske endringer som bare for noen år siden ville vært utenkelige for en bil med forbrenningsmotor.   

FEM IGJEN: Juryen har hatt en omfattende jobb med å plukke ut kandidater blant alle landest modeller, skrellet ned til 10 i hver klasse, og til slutt endt opp med disse fem klassevinnerne.
FEM IGJEN: Juryen har hatt en omfattende jobb med å plukke ut kandidater blant alle landest modeller, skrellet ned til 10 i hver klasse, og til slutt endt opp med disse fem klassevinnerne.

Kjøpsutløsende

Se for eksempel på velkjente Volvo XC40, Volvo C40 og Polestar 2. 

Vips, så har de rimeligste versjonene skiftet fra forhjulstrekk til bakhjulsdrift. Det gir marginalt endrede kjøreegenskaper i det daglige, men det er ingen tvil om at elbiler med bakhjulsdrift har bedre framkommelighet og stabilitet på glatt føre enn de med forhjulstrekk. 

For mange kan denne endringen være direkte kjøpsutløsende. 

Forøvrig: Prispåslaget opp til firehjulsdrift og vesentlig bedre framkommelighet – ofte også flere hestekrefter – er ganske lite for mange modeller. På en Skoda Enyaq er det for eksempel under 30.000 kroner. 

Større usikkerhet

Dessverre ser vi også at mange nye biler har ulike barnesykdommer. Primært knyttet til programvare. 

De store, etablerte bilprodusentene har slitt med overgangen til å levere det som i stor grad er blitt rullende datamaskiner. 

Og de ferske, ukjente produsentene fra Kina har i for stor grad levert uferdige produkter som ikke har vært tilpasset norske forhold.  

Dette skaper større usikkerhet rundt de nyeste og ofte mest spennende bilene på markedet.

Fordelen er at eldre, etablerte modeller forbedres kontinuerlig, og dermed framstår nyere og bedre – som for eksempel nevnte Volvo og Polestar. 

MAKTDEMONSTRASJON: Tesla vinner to av fem klasser. Neste år får trolig Model Y (t.h) samme oppgraderinger som Model 3, og blir å så fall enda bedre.
MAKTDEMONSTRASJON: Tesla vinner to av fem klasser. Neste år får trolig Model Y (t.h) samme oppgraderinger som Model 3, og blir å så fall enda bedre.

Bestselgere

Men totalt sett blir utvalget nye biler både større og mer uoversiktlig. Derfor har vi også utvidet antall biler som er med i kåringen. Les mer om de endrede premissene i faktarammen øverst i denne saken.

I de øvrige faktarammene kan du se hvilke biler juryen mener er de tre beste i de fem ulike klassen. Videre nedover kan du lese begrunnelsene. 

Her kan du lese mer om modellene som kom på plassene 4-10.

Og så kan du være dundrende – eller kanskje bare litt – uenig. Kanskje til og med enig. 

Trolig vil du også etterlyse noen biler. Spesielt i den viktigste klassen – familebil (medium), der vi finner alle bestselgerne – er det flere gode modeller som ikke har fått plass. 

Her kan du lese mer om bilene som ikke nådde helt opp.

TOPP 10 SMÅBILKLASSEN

OPPGRADERT: Kjøreglede og fornuft i fin blanding. En vesentlig oppgradert e-208 er på vei til Norge (se bildet under), med blant annet 20 hester mer effekt og rekkevidde på over 40 mil.
  • 1. PEUGEOT E-208
  • 2. OPEL CORSA-E
  • 3. TOYOTA YARIS CROSS (4X4)
  • 4. Opel Mokka-e
  • 5. Jeep Avenger
  • 6. Honda e
  • 7. Mazda MX-30
  • 8. Mini Cooper SE
  •  DS 3 E-Tense
  • 10. Fiat 500

1. Peugeot e-208

PLUSS: Interiør, kjøreglede, design.

MINUS: Bagasjevolum, bakseteplass, hjulstøy.

● En gammel favoritt har fått mer effekt og bedre rekkevidde, men har fortsatt sin spennende e-cockpit og kvikke kjøreegenskaper. Kraftig oppgradert e-208 er på vei til Norge, med blant annet 20 hester mer effekt og rekkevidde på over 40 mil – og en iøynefallende designendring i fronten.

2. Opel Corsa-e

PLUSS: Lettbetjent, stilren, kjøreglede.

MINUS: Bagasjevolum, bakseteplass, hjulstøy

● Lik klassevinner e-208 i det meste. Valget for deg som liker det litt enklere designuttrykket både innvendig og utvendig.

3. Toyota Yaris Cross (4x4)

PLUSS: Firehjulsdrift, hengerfeste, sikkerhet.

MINUS: Motor- og hjulstøy, pris

● Eneste med firehjulsdrift i denne klassen. Da får du en gammeldags bensinmotor, men også litt sjarm og topp kvalitet.

TOPP 10 FAMILIEBIL (LITEN)

  • 1. TESLA MODEL 3
  • 2. VW ID.3
  • 3. BMW i4 eDRIVE
  • 4. Hyundai Kona
  • 5. MG4
  • 6. Peugeot e-2008
  • 7. Renault Megane
  • 8. BYD Atto 3
  • 9. Toyota Corolla Cross
  • 10. Citroën ë-C4 X 

1. Tesla Model 3

PLUSS: Pris, forbruk, interiørkvalitet.

MINUS: Stiv, bakoversikt, kvalitetsnivå.

● I den oppgraderte versjonen er to minuser – støynivå og interiørkvalitet – eliminert. Da er det ikke så mye annet å kritisere enn spriket i eieropplevelsene. Blant designendringene: Baklykten på Tesla Model 3 er blitt slankere, uten feltet på midten, og henger nå fast i bakluka.

2. Volkswagen ID.3

PLUSS: Kupéplass, kjøreglede, svingradius.

MINUS: Interiørkvalitet, pris, ikke hengervekt/taklast.

● Etter en betydelig oppgradering er denne blitt så bra den burde vært for tre år siden. Romslig og brukervennlig. Omsider en verdig arvtaker til Golf.

3. BMW i4 eDrive

PLUSS: Komfort, kjøreegenskaper, kvalitetsnivå.

MINUS: Pris, glorete instrumenter, sikkerhet.

● Årets beste bilkjøp i fjor, og fortsatt en ener hvis man er villig til å betale ekstra for det beste i de viktigste kategoriene. Men bare fire av fem stjerner i krasjtest trekker ned.

TOPP 10 FAMILIEBIL (MEDIUM)

NORGESFAVORITT:
  • 1. TESLA MODEL Y
  • 2. HYUNDAI IONIQ 5
  • 3. KIA EV 6
  • 4. VW ID.4
  • 5. Skoda Enyaq
  • 6. Ford Mustang Mach-E
  • 7. Nissan Ariya
  • 8. Nio ET5 Touring
  • 9. VW ID.7
  • 10. Toyota RAV4

1. Tesla Model Y

PLUSS: Pris, plass, forbruk

MINUS: Stiv, interiørkvalitet, eieropplevelser

 ● Best på plass, utstyr og generelle elbilkvaliteter til lavest pris. Men for mange frustrerte eiere. Med oppgraderingene Model 3 nylig har fått, løftes kvaliteten. Model Y er Norges klart mest populære bil. Den deler alt av teknologi og de fleste komponenter med Tesla Model 3, men har et vesentlig romsligere karosseri.

2. Hyundai Ioniq 5

PLUSS: Storbilfølelse, lading, setefleksibilitet

MINUS: Bagasjeromshøyde, rattbetjening, ikke skiluke

● Årets beste bilkjøp for to år siden er fortsatt valget for dem som vil betale litt mer for bedre komfort, design og kvalitetsfølelse – men mindre kjøreglede – enn i Model Y.

3. Kia EV6

PLUSS: Design, komfort, lading

MINUS: Pris, takhøyde, bagasjevolum

● Ørlite mer komfortabel og litt mindre praktisk enn «tvillingen» Ioniq 5. Men rimeligste utstyrsversjon koster det samme som en godt utstyrt Tesla Model Y.

TOPP 10 FAMILIEBIL (STORE)

REGJERER: BMW iX har et design som fortsatt er svært omdiskutert. Men under skallet finner du den beste familie-SUV-en til drøye millionen.
  • 1. BMW IX 50
  • 2. MERCEDES EQE SUV
  • 3. AUDI Q8 E-TRON
  • 4. Xpeng G9
  • 5. Kia EV9
  • 6. Porsche Taycan Turismo
  • 7. Tesla Model S
  • 8. Volvo XC90
  • 9. NIO ES8
  • 10. BYD Tang

1. BMW iX

PLUSS: Rekkevidde, komfort, hengervekt

MINUS: Bagasjeplass, instrumentgrafikk, pris

● Liker du utseendet, så liker du alt. Topp komfort, kupéplass og rekkevidde, krydret med entusiasme. Men snau bagasjeplass i nesten fem meter bil.

2. Mercedes-Benz EQE SUV

PLUSS: Støynivå, bakakselstyring, Hyperscreen (ekstra)

MINUS: Utstyrspriser, instrumentmisser, anonym

● Litt mer kompakt enn «verdens beste bil» EQS SUV, men mye er likt. Ikke minst det ypperste av komfort. Svært diskré, man må betale en god del for mer utstråling.

 

3. Audi Q8 e-tron

PLUSS: Interiørkvalitet, komfort, plass

MINUS: Forbruk, motorstøy, skjermbetjening

● Satte i sin tid standard for elektriske SUV-er, og holder fortsatt et meget høyt nivå. Det er mest smak og behag som avgjør hvilken av de tre første plassene den bør ha.

TOPP 10 ÅPEN KLASSE

MORO: Nostalgien får fritt utløp i en liten tass som dette, med bensinmotor og mange hester, manuell girkasse og firehjulsdrift.
  • 1. TOYOTA GR YARIS
  • 2. MERCEDES-BENZ EQE AMG
  • 3. BMW I4 M50
  • 4. Mercedes-Benz EQS SUV
  • 5. VW ID.Buzz
  • 6. Audi RS e-tron GT
  • 7. BMW i7
  • 8. Alfa Romeo Giulia
  • 9. Mercedes-Benz G-klasse
  • 10. Hyundai Ioniq 6

1. Toyota GR Yaris

PLUSS: Bensin, manuelt gir, 4x4

MINUS: Liten, hjulstøy, forbruk

● Manuelt gir, kløtsj, firehjulsdrift og eksos fra dirrende potter. Har alt som skal til for å glede dem som rent fornuftsmessig har kapitulert for elbilene, men som aldri glemmer hvor moro det en gang var å kjøre bil. 

2. Mercedes-Benz EQE AMG

PLUSS: Komfort, krefter, interiør

MINUS: Bagasjeplass, takhøyde, pris

● AMG-versjonen har 4x4 og mange hundre hester mer enn den allerede spreke standardversjonen, uten at den utsøkte komforten går tapt. Ypperlig miks.

3. BMW i4 M50

PLUSS: Kjøreglede, design, familiekvaliteter

MINUS: Instrumentering, utvendige dørhåndtak, EuroNCAP-test

● Det selges seks ganger flere M50 enn standardversjonen av i4. Det er ingen tvil om at en god bil blir enda bedre med firehjulsdrift og 200 flere hester.