MOROBIL: GR Yaris gir deg fantastisk mye kjøreglede – men også klassisk Toyota-kvalitet.

Prøvekjørt: Toyota GR Yaris

Dette er det morsomste du kan kjøre nå!

Denne hadde vi valgt 365 dager i året. Hvis vi hadde hatt litt mer penger og litt mindre familie. 

Publisert Sist oppdatert

Pluss

Bensin, manuelt gir, kjøreglede

Minus

Plass, interiør, forbruk

GR Yaris har alt som skal til for å glede dem som rent fornuftsmessig har kapitulert for elbilene, men som aldri glemmer hvor moro det en gang var å kjøre bil.

Her får du en glefsende tresylindret bensinturbo, manuelt gir, kløtsj, firehjulsdrift og eksos fra dirrende potter. Dette er entusiasme og nostalgi, opphøyd i turtall og finstemt mekanikk. 

En verdig vinner av åpen klasse i Motors kåring av årets beste bilkjøp.

Toyota GR Yaris

  • Pris: 688.700 (inkl. omkostninger)
  • Motor/drivlinje: Tresylindret 1,6 liter bensinturbo, 261 hk (6500 o/min)/360 Nm (3000-4600 o/min)/sekstrinns manuelt gir, firehjulsdrift. 
  • Karosseri: Tre dører, fire sitteplasser.
  • 0-100/toppfart: 5,2 sek/230 km/t.
  • Forbruk/Co2: 0,82 l/mil/186 g/km
  • Lengde/bredde/høyde (cm): 396/181/146.
  • Vekt: 1280 kg.
  • Bagasjerom: 174 liter.
  • Hjul: 225/45-18

Og hvis du forbinder firehjulsdrift med mer snusfornuft enn entusiasme, så er det bare å vri på et hjul i midtkonsollen og skifte til enten Sport-modus eller Track-modus, deaktivere antispinn med et knappetrykk – og se hva som skjer. 

Nettopp, du kan kjøre like deilig og bredt og lite effektivt som i en gammel Volvo 240, eller du kan angripe svingene med en aggressivitet og presisjon som helst krever hjelm og kjøredress. 

Hjelper deg

Uansett føles GR Yaris like leken som disiplinert. Du kan fint putre småbilaktig rundt i nærområdet med varme i rattet og i rumpa, med alle forventede sikkerhets- og førerstøttesystemer, en firehjulsdrift som hjelper deg i gang når du havner bak søppelbilen – og et bagasjerom som rommer helgehandelen.

BLANDING: GR Yaris er, ifølge Toyota, en kombinasjon av Yaris og Corolla som er fintrimmet til en både rå og rar miks.
EKTE: Et eksosrør på hver side, og her er alt av lyd og lukt og utslipp helt ekte.

Snill – og glefsende

Men den blir aldri likegyldig og kjønnsløs som en elbil. Den tresylindrede turbomotoren pirrer konstant lysten til å legge kroppstyngden på gasspedalen, og gjøre veien til bensinpumpa kortere. 

Det låter tydelig, men ganske snilt typisk tresylindret på lavere turtall – glefsende brutalt når du passerer 4500 omdreininger.

Du merker alt av ujevnheter i veien, uten at det blir direkte ukomfortabelt. Man er aldri i tvil om denne bilens intensjoner. Klager man på stivheten, så har man havnet i feil bil. Dessuten er setene svært gode, selv med begrensede – og manuelt justerbare – posisjoner.

SPESIELL: Denne knappen og de tre pedalene gir deg noe helt ekstra. Bensinbil med kløtsj er en kuriositet på det norske nybilmarkedet.

Vektfokus

I en bil som er gjort så lett som mulig, med karbontak, aluminium og tynnere stål, skal det selvsagt ikke brukes vekt på hjelpemotorer til seter. 

Vektfokuset har naturligvis kostet litt støyisolasjon. Men sammenliknet med andre småbiler, er vi positivt overrasket over at det ikke bråker mer fra de ekstra brede dekkene på det ekstra stive oppsettet. 

Ikke avskrekkende

Prisen er heller ikke helt avskrekkende for ekte kjøreglede året rundt, med solid Toyota-kvalitet i bånn. Testbilen har gått nesten 40.000 kilometer, fordelt på et hundretall testpersoner med nøyaktig samme ambisjon: 

Her skal man tømme girene, stange i turtallsperren, kjenne felgkantene slå mot hullene i asfalten, og la duften av pisket forbrenningsmotor og vrengt gummi fylle kupéen.

EKSTRA: De røde bremsekaliperne får du på utstyrsversjonen Circuit Edition, som koster 20.000 mer.
ENTUSIASME: Toyota har tatt hensyn til dem som vil leke seg litt ekstra. Det er bare å vri på et hjul og trykke på en knapp – og finne et trygt sted.

Utsøkt kvalitet

Med andre ord: Denne bilen har fått ekstremt mye mer juling enn du noen gang vil gi din privatbil. Den oppleves likevel som ny. Girspaken har perfekt motstand, kløtsjen er distinkt, og girene skifter tett og presis. Det er ingen slark i styringa, ingen rasling fra hjulopphenget, ingen knirkelyder fra interiøret.

Dette er utsøkt Toyota-kvalitet.

SMÅBIL: Det er mange komponenter som skal inn et lite karosseri, men det er fortsatt akseptabel bagasjeplass.

Ett kompromiss

Den kompromissløse begeistringen er avgrenset til venstre forsete, med mindre man er dødsforelsket i sjåføren. Baksetet er lite, og ankomsten klønete. Det er bare plass til to der, men det er egentlig to for mange.

Det eneste vi savner – og som vel er det eneste opplagte kompromisset i denne bilen – er et mer inspirerende og kvalitetspreget interiør. Mer hardplast får du ikke for 700.000 kroner, med mindre du kjøper en bobil.

TRANGT: I en tredørs bil blir det ganske klaustrofobisk i baksetet. Det er også tungvint å komme seg inn og ut.

Billig-Yarisen mer spennende

Utvendig er GR Yaris både rå og rar, men utvilsomt noe helt spesielt. Noe du må forholde deg aktivt til. Innvendig derimot, er formene på paneler og midtkonsoll som på dagens Yaris, mens instrumenthuset og selve instrumentklokkene er fra mini-SUV-en Yaris Cross. 

Bruksvennlig. Gørr kjedelig. Null sportslig. En Yaris med 116 hester og trinnløs girkasse til litt over 300.000, har faktisk et mer spennende førermiljø.

Hjertet begjærer

I Motors kåring av årets beste bilkjøp, konkurrerte GR Yaris mot entusiastbiler, spesialversjoner av eksisterende modeller, dyre, store, små og spektakulære biler. Kort sagt alt hva hjertet begjærer og lommeboka tåler. 

Det helt grunnleggende spørsmålet i sånne sammenhenger vil alltid være: Hvilken bil vil du helst kjøre i dag – og i hvert fall 340 av de kommende? Svaret er det beste skussmålet en bil kan få.