HOLDER SEG: Mange har vært skeptisk til Model 3, også ekspertene. Men noen har snudd helt.
HOLDER SEG: Mange har vært skeptisk til Model 3, også ekspertene. Men noen har snudd helt.

Ekspertene har snudd:

Billig-Teslaen fra slakt til hyllest etter to tøffe testår

Bilekspertene i svenske Vi Bilägere kunne like gjerne erstattet sitt første møte med Model 3 med en pall surstrømming. Men nå har kremtårtan kommet på bordet.

Publisert

Våre svenske kollegaer var slett ikke begeistret etter det første møtet med Tesla Model 3. Slakt, er vel det mest dekkende begrepet. Her kan du lese hva de skrev.

Men som mange har erfart med en bil: Fungerer den etter forventningene, og med et bekymringsløst eierskap, så blir svakhetene fort detaljer.

Sist i vintertest

Det er også erfaringene til Vi Bilägare med den rimeligste Model 3, registrert i desember 2019 – og altså kjørt drøye to år.

  • Ja, dekkstøyen er høyere enn hos de fleste konkurrenter.
  • Og ja, kvaliteten på skjøter og tilpasninger er bitvis altfor dårlig.
  • Og nei, den er ikke noen utpreget vinterbil. Faktisk kom den sist da de hadde den i vintertest sammen med de øvrige fire langtestbilene.
<span class=" font-weight-bold" data-lab-font_weight_desktop="font-weight-bold">ENKELT: </span>Superladernettverket er fortsatt overlegent alle andre på markedet og gjør ladingen av en Tesla problemfri.
ENKELT: Superladernettverket er fortsatt overlegent alle andre på markedet og gjør ladingen av en Tesla problemfri.

Lære triksene

Men som redaksjonssjef og tidligere jurymedlem i den europeiske kåringen av årets bil, Tommy Wahlstrøm, skriver etter at testbilen har rullet 57.000 kilometer med ulike sjåfører fra redaksjonen:

«Livet med Tesla likner ikke noe annet. Når man først har lært seg triksene, åpner det det seg et usedvanlig enkelt eierskap uten behov for verkstedbesøk.»

Selv har han en ladeboks i kjelleren som har dekket det meste av ladebehovet når bilen likevel har stått parkert.

På langturene har han lagt inn sluttdestinasjonen, og latt bilen regne ut raskeste rute, mest hensiktsmessige lader, ladebehov og ladetid.

Ganske ulikt

Videre har bilen startet forvarming av batteriet innen ladingen har startet. Og etter å ha koblet seg til Teslas unike superladerystem, har bilen blitt identifisert og ladekostnaden blitt trukket fra kredittkortet, som er koblet til Tesla-kontoen.

Altså veldig likt det en Tesla-eier opplever i hverdagen. Og ganske ulikt det mange andre elbileiere opplever.

«Om bare alle turer med elbil kunne skje så enkelt.»

Fastslår Wahlstrøm.

<span class=" font-weight-bold" data-lab-font_weight_desktop="font-weight-bold">EKSPERT:</span> For to år siden var Tommy Wahlstrøm (i midten med skjegg) med på å kåre Tesla Model 3 til Årets beste bilkjøp sammen med oss i Motor og NAF.
EKSPERT: For to år siden var Tommy Wahlstrøm (i midten med skjegg) med på å kåre Tesla Model 3 til Årets beste bilkjøp sammen med oss i Motor og NAF.