FØRST: Fiat 500 blir første bil fra Stellantis med batteribytteteknologi.
FØRST: Fiat 500 blir første bil fra Stellantis med batteribytteteknologi.

Stellantis og Ample:

Konsern med 14 bilmerker starter med batteribytte

Fiat 500 blir første modell ut når det store Stellantis-konsernet starter satsingen på batteribytteteknologi.

Publisert

Stellantis eier 14 bilmerker, blant annet Peugeot, Opel, Citroën, Jeep og Fiat. Dette gir en posisjon som verdens femte største bilkonsern. 

Nå har Stellantis signert en partnerskapsavtale med det amerikanske batteribytteselskapet Ample. 

Fiat 500 blir konsernets første bil som får muligheten til å skifte batteri på en batteribyttestasjon i stedet for å lade.

Fem minutter til 100

Dette vil skje i Madrid, der Ample har bygget fire stasjoner. Ytterligere ni er planlagt eller under bygging.

Med denne teknologien bruker man altså fem minutter på å få installert et batteri som er 100 prosent oppladet, framfor å stå kanskje 50 minutter ved laderen for å nå 80 prosent. 

BYTTEKLAR: Geely – som eier Volvo, som snart lanserer EX30 – har inngått en batteribytteavtale med Nio.
BYTTEKLAR: Geely – som eier Volvo, som snart lanserer EX30 – har inngått en batteribytteavtale med Nio.

Også Volvo?

Teknologien er godt kjent gjennom kinesiske Nio, som i øyeblikket har fem batteribyttestasjoner i Norge. Planen er å etablere ytterligere 18 i løpet av 2024. 

Nio har nylig også inngått et samarbeid med Geely – som blant annet eier Volvo – om batteribytte (les mer her).