Fem ulike tester av elbiler med takboks, ender med samme konklusjon: Hastigheten er mest avgjørende for forbruket – og dermed rekkevidden.
Under 80 km/t er utslaget lite, rundt tommelfingerregelen på 10 prosent. Men du kan fort trekke fra 15 mil om du kjører i 110 km/t i stedet for 80 km/t.
I april 2022 kjørte NAF to identiske Polestar 2 Long Range under vinterversjonen av verdens største elbiltest. Den ene hadde takboks og 170 kilo tillegg.
Forskjellen i forbruk var på åtte prosent. Men altså med gjennomsnittsfart godt under 70 km/t. Skal man ha optimal rekkevidde under de tyngste feriedagene, kan det være fornuftig å legge ruten til veier med lavere hastighetsgrense.
I april samme år testet svenske Vi Bilägare forbruket på en Hyundai Ioniq 5 med og uten takboks i 110 km/t. Forbruket økte med 23 prosent, og rekkevidden ble redusert fra 317 til 258 km.
Med originalmontert lastestiv, men uten takboks, økte forbruket med fem prosent.
Annonse
ØKER: Mange lar takstativet, som her på en Tesla Model 3, sitte på året rundt. Under motorveikjøring gir det merkbart høyere forbruk.Foto: MOTOR
15 mil rekkeviddetap
Elbilforeningen har også gjort tilsvarende tester. Med en Skoda Enyaq iV80 målte de rekkeviddetapet på samme strekning med og uten takboks, og i tre ulike hastigheter:
Med andre tall: En fartsøkning fra 80 til 110 km/t gir en rekkeviddereduksjon på 150 km.
ØKNING: Biler med forbrenningsmotorer, som Skoda Octavia (t.v.), får nesten samme forbruksøkning med takboks som en VW e-Golf.
Nyttelast og takboks
Elbilforeningen har også sammenliknet en Model Y og en Polestar 2 med maks nyttelast – med og uten takboks – i 80 km/t.
Med maks nyttelast økte forbruket med henholdsvis 10 og 7 prosent på de to modellene, sammenliknet med da det kun var sjåfør i bilen.
Med takboks derimot, økte økte forbruket på Model Y med 30 prosent, altså en tredels rekkeviddereduksjon. Strømforbruket på Polestar økte med 16 prosent.
En femte test med takboks, foretatt av NAF på en VW e-Golf i 2019, viste et økt forbruk på 19 prosent i en landeveisløype med hastigheter fra 80 til 110 km/t.