OMSIDER PÅ VEIEN: Skoda forventer at Coupé-modellen tar en tredjedel av Enyaq-markedet.

Prøvekjørt: Skoda Enyaq Coupe (elbil)

Skodas stiligste elbil lager surr i køen

Er du blant de mange som har ventet en halv evighet på el-SUV-en Skoda Enyaq? Beklager å si det, men du har nok stått i feil kø. For nå er den her, Skoda-modellen som skapte så enorme forventninger.

Publisert Sist oppdatert

PLUSS:

Design, førerstøtte.

MINUS:

Leveringstid, hengervekt.

SGROSSETO, TOSCANA (Motor): Da Skoda-ledelsen satte seg ned og skisset sin første elektriske bil tilbake i 2015, samlet de seg raskt om en modell som fire år senere vakte jubel på bilutstillinger over hele verden.

Vision iV var ikke bare en magnet i designet; den ble også lovet med kvaliteter på rekkevidde, kjøreegenskaper og digitalisering som ga puls til elbilforventningene.

Skoda Enyaq Coupe

  • Pris: Ikke klar før bestillingsstart like over påske. Den kommer i fire modellvarianter, som trolig vil få innstegspris rundt 15.000 kroner over tilsvarende SUV-modeller.
  • iV60: RWD, batteri 62/58 kWh, makseffekt 132 kW, 310 Nm, 0–100 på 8,8 sek, toppfart 160 km/t. Rekkevidde: 416 km, lading 10–80 prosent på 35 min (inntil 120 kW).
  • iV80: RWD, batteri 82/77 kWh, makseffekt 150 kW, 310 Nm, 0–100 på 8,8 sek, toppfart 160 km/t. Rekkevidde: 544 km, lading 10–80 prosent på 29 min (inntil 135 kW).
  • iV80x: 4WD, batteri 82/77 kWh, makseffekt 195 kW, 425 Nm, 0–100 på 7,0 sek, toppfart 160 km/t. Rekkevidde: 520 km, lading 10–80 prosent på 36 min (inntil 135 kW).
  • RS iV: 4WD, batteri 82/77 kWh, makseffekt 220 kW, 460 Nm, 0–100 på 6,5 sek, toppfart 180 km/t. Rekkevidde: 504 km, lading 10–80 prosent på 36 min (inntil 135 kW).
  • Lengde/bredde/høyde: 4653 mm/1879 mm/1622 mm. Akselavstand: 2765 mm. Bakkeklaring: 186 mm (iV60), 187 mm (iV80/80x), 173 mm (RS iV og Sportline).
  • Bagasjevolum: 570/1610 liter.
  • Hengervekt: 1200 kg (iV60 og iV80), 1400 kg (iV80x og RS iV).
  • Konkurrenter: VW ID.5, Audi Q4 e-tron Sportback, Nissan Ariya, Tesla Model Y, Kia EV6, Hyundai Ioniq 5.

Likevel valgte Skoda, uavhengig av søsterselskapene Volkswagen og Audi, en romslig kompakt-SUV som første modell ut da de omsider la litt sjel i elbilanstrengelsene.

Det skyldes først og fremst økonomi, for ingen av de store modellklassene har bedre marginer og større publikumsappell enn SUV-ene.

Sett i bakspeilet definerer tsjekkerne Enyaq iV-mottakelsen som en enestående suksess, med 115.000 bestillinger i Europa siden lanseringen i fjor.

Men nå er vi tilbake ved start:

Vision iV er blitt Enyaq Coupé iV. Like over påske kommer endelig prisliste og mulighet for å bestille. Vi venter priser på gode 15.000 kroner over tilsvarende SUV-modeller, selv om leveringssituasjonen er mer uoversiktlig og uforutsigbar enn noensinne.

HELE FORSKJELLEN: Med panaromaglasstak og en fallende taklinje fra B-stolpen (mellom for- og baksete) får Coupé (den grønne bilen) en helt annen profil enn SUV-varianten (turkis).

Himmelsk

Motor har fått prøvekjøre Coupé-utgaven på italienske veier denne uka, og er ikke mye i tvil om hvilken Enyaq-kø vi ville valgt hvis vi skulle handle – med alle slags forbehold om ventetid. I våre tester har vi gitt Enyaq bedre score enn både VW ID.4 og Audi Q4 e-tron, om enn hårfint. Coupé-varianten svekker ikke Skodas posisjon i den interne konkurransen.

Grunnleggende er Coupé svært lik SUV-utgaven av Enyaq, men forskjellene vipper kraftig i førstnevntes favør:

  • Den fallende taklinjen fra B-stolpen og bak til hekken stjeler 15 liter av bagasjerommet, men gjør den himmelsk mye lekrere i designet.

  • Apropos himmel: Et panoramaglasstak bidrar til en romsligere følelse inne i kupeen. Skoda oppgir samme høyde fra sete til tak som i stasjonsvognen Octavia Combi.

  • Enyaq Coupé kommer med programvare-versjonen ME 3 og med flere sensorer enn de første Enyaq-leveransene. Det hjelper på både førerstøttesystemene, rekkevidde og ladetid.

  • Og med Enyaq Coupé iV kommer også Skodas første elektriske RS-utgave. Et litt mer racinginspirert interiør og førermiljø med tiltalende overflater i alcantara, kraftigere motor som gir høyere toppfart og bedre akselerasjon, større hjul og mulighet for å velge en heftig grønnfarge – like gild som den gule som hevet øyebryn på utstillingene for tre år siden.

15 km lengre

Enyaq Coupé leveres med fire motor- og batterivarianter (se faktaboksen lengre opp for detaljer).

Rekkevidden er forbedret med omtrent 15 km fra SUV-variantene, lengst går i prinsippet iV80 (bakhjulsdrift) med sine 544 km. Denne lader også raskere enn de andre (29 minutter på 10-80 prosent, mot ca. 35 minutter på de andre), en forskjell som ifølge Skoda skyldes at batteriene er levert av forskjellige produsenter. WLTP-rekkevidden er oppgitt med 19-tommers dekk. Skoda anslår at én dekkstørrelse opp stjeler 2-3 km rekkevidde.

Innstegsmodellen i SUV-klassen (iV50) kommer ikke som Coupé, mens RS er på plass i den andre enden.

TOPPMODELLENE: iV80X til venstre, RS til høyre, er de to modellene som kommer med firehjulsdrift.
FRA ALLE VINKLER: Enyaq Coupé iV80X, i Phoenix Orange, en av to standardfarger.

Hvis du er blant Skoda-kjøperne som skuler til andres valg, så vit at 70 prosent av Enyaq-bestillingene hittil har vært iV80-varianten. Over 40 prosent velger den lysende grillen («Crystal Face»), mens nesten 30 prosent går opp en dekkstørrelse fra standard.

Bilen er god på veien, akkurat som SUV-en, lettkjørt og svært presis i styringen. iV60/80/80X har 19-tommers hjul som standard, RS har 20-tommer. For begge kan man gå opp én størrelse.

Ualminnelig delikat

Designet bidrar til bedre tall på luftmotstand, med en såkalt luftmotstand-koeffisient på 0,234 på iV60-utgaven, mens de tre andre ligger på 0,240-tallet. SUV-modellene har som best en koeffisient på 0,257. Som en slags referanse: De aller smekreste sedan-modellene har en koeffisient ned rundt 0,190.

Både iV80X og RS kommer med laminerte vinduer, som reduserer støyen til et minimum. Italienske vårveier gir et annet lydbilde enn vi får på grov, norsk asfalt, men bilen er i hvert fall imponerende stillegående på godt underlag.

RS kommer med et sportschassis som er 15 mm lavere foran og 10 mm lavere bak, og den har den lysende grillen som standard. Det er litt uklart om det er et pluss eller et minus.

Coupé kommer med to standard metallic-farger, Phoenix Orange og Graphite Grey (i tillegg RS-modellens Mamba Green). Førstnevnte er brukt av både Land Rover og BMW, i metallic-utgave fremstår den ualminnelig delikat.

Enyaq Coupé kommer med fem ulike designvalg i interiøret, med større eller mindre innslag av bærekraftige materialer, pluss noen eksklusive varianter for RS og Sportline. Designvarianten Lodge har eksempelvis 40 prosent ull og 60 prosent polyester av resirkulerte plastflasker i setetrekkene.

Det er ennå ikke klart hva standardversjonene vil ha av utstyr. Og det lover ikke godt for lommebøkene at «extras can easily be added», som det heter i Skodas pressemeldinger, med muligheter til å stjele av feriebudsjettet gjennom investeringer i ekstra assistansesystemer, lysløsninger, komfort og infotainmentutvidelser.

SKODA-FINESSE: Nye biler kommer med all verdens lyspynt, men Skoda bruker lyslistene til mer enn pynt i denne RS-utgaven. Den grønne linjen i bakdøra signaliserer at døren er lukket, den røde linjen på forsetedøren indikerer at døren er såvidt på gløtt. Smart!
REGGIS: 131 LED-punkter befinner seg i grillelementet «Crystal Face». Det er bare til pynt. Og sånn passe fint.
SKODA-LUFT: Ingen grunn til å ha plasthette på ventilene, når de kan pyntes med Skoda-logoen.

TSJEKKISK ELEGANSE: Førermiljøet er rent og oversiktlig, med 13-tommers infoskjerm og 5-tommers digital cockpit foran rattet, i tillegg til et innholdsrikt head-up-display.

… OG NÅ, SPORT! RS-utgaven kommer med mer racing-inspirerte seter og et dashbord i ganske lekker alcantara, et syntetisk stykke tekstil, med visse assosiasjoner til semsket skinn.
FAMILIEBIL: Som SUV-en har Coupé god plass i baksetet.
LASTEROM: Bagasjerommet er 15 liter mindre enn i SUV-en, med en brønn til ladekabler (eller en bag, som venstre). Baksetene er delt 40-60, med skiluke. Enyaq har ikke frunk.

Oppgradert

Med Enyaq Coupé kommer Skoda uansett med en kraftig oppgradert programvare (ME 3), i tillegg til at alle Enyaq-modeller nå leveres med seks sensorer (mot fire på de første).

Tidligere produserte modeller må for øvrig få oppgradering på verksted, senere skal oppdateringer skje trådløst (OTA), også for Skoda.

Den nyeste programvaren leverer markant på to områder:

  • Temperaturstyringen av batteriet øker effektivitet og rekkevidde, ifølge Skoda. Både kjøling og oppvarming av batteriet aktiveres etter behov, og ved lave temperaturer skal oppvarming skje gradert. Hva det betyr i praksis under norske forhold, gjenstår å teste.

  • Førerstøttesystemene var gode på Enyaq i utgangspunktet, og de har blitt enda bedre. Fra fart på 60 km/t og opp gir filholderen en aktiv støtte, som gjør kjøringen svært behagelig. Bilen orienterer seg i trafikkbildet på grunnlag av data hentet inn fra alle biler i Volkswagen-konsernet, slik at den i prinsippet skal ha svært oppdatert informasjon.

Skoda annonserte også en funksjonalitet for assistert filskifte på motorvei i hastigheter over 90 km/t, der bilen scanner trafikkbildet og automatisk skifter fil hvis du samtykker med retningsviseren, slik at du kan passere biler som holder lavere fart. Dette fikk vi riktignok ikke til å fungere i løpet av vår prøvekjøring.

For øvrig har infotainmentsystemet fått en oppgradering, selv om Cupra etter våre begreper leder i denne delen av konsern-kappløpet.

FAVORITTEN: iV80 med bakhjulsdrift er mest solgte Enyaq-modell, her er en Coupé i standard-gråfargen Graphite Grey.

Stopp på fabrikken

Med krig i Europa kan leveringstiden på nye biler vanskelig beskrives som en krise. Men situasjonen skaper praktiske utfordringer for en bilindustri som har hatt en munnfull med koronaeffekter og databrikkemangel.

Enyaq er en av de modellene som rammes hardere enn de fleste.

I skrivende stund produseres ikke en eneste Enyaq, og ingen i Skoda vet når produksjonen vil starte opp igjen. Det er allerede etterslep, for bare 50.000 av 110.000 bestilte bilene er levert.

Enyaq er den eneste av Volkswagens elbiler som produseres utenfor Tyskland, ettersom de lages på det store Skoda-anlegget i Mladá Boleslav, en snau time nordøst for Praha. Det har Skoda i utgangspunktet vurdert som en konkurransefordel i form av fleksibilitet, fordi bestselgeren Octavia produseres ved samme fabrikk.

Her produseres det nå 380 eksemplarer av Enyaq en vanlig dag, i annet halvår er det ventet økning til 520 i døgnet. Octavia-produksjonen er for tiden mellom 1200 og 1400 biler i døgnet, og ved etterspørselsvekst kan Enyaq-volumet økes til maks 800 biler i døgnet (med en reduksjon for Octavia ned til samme volum).

Men det er ikke overstadig sannsynlig at den rokeringen kommer med det første.

I det tsjekkiske hjemmemarkedet har Skoda en andel på 35 prosent av totalen på 200.000 biler, det vil si rundt 70.000 biler i året. Enyaq-salget er i Tsjekkia på cirka 1000 biler årlig, og med en Enyaq-pris som er nesten dobbelt så høy som Octavia, gir det ikke umiddelbar mening å legge om produksjonen bare for å glede subsidierte, norske elbilkjøpere.

USIKKER LEVERING: Krigen har gjort en usikker leveringssituasjon enda mer uklar, men Skoda har varslet oppdatering over påske.