FORNYES: Nytt lysdesign, men viktigere er endringene under skallet på e-2008.

Oppgradert e-2008:

Får seks mil bedre rekkevidde

Med ny batteripakke kan vi fjerne et minus ved denne bilen. Da er det knapt noen igjen.

Publisert

Peugeot e-2008 har vært en av våre favoritter helt siden den ble lansert (les Motors test her) for tre år siden. Men vi har ikke lagt skjul på at bilens gode langturegenskaper hadde fortjent bedre rekkevidde. Nå skjer det.

Batterikapasiteten øker fra 50 til 54 kWt. Dermed forbedres også rekkevidden med seks mil – fra 345 til 406 kilometer (WLTP).

Nok fraspark

For mange vil det også være viktig at motoreffekten øker fra 136 til 156 hester. Motor kjørte nylig Jeep Avenger (les prøvekjøring her), som har samme batteri og motor som e-2008 nå får.

Den nye motoren gir litt mer overskudd og trygghet i høyere hastigheter, og mer enn nok fraspark når man er alene i bilen.

FAVORITT: i-cockpiten, med det lille rattet og instrumentpanelet over rattkransen, er noe av det beste med Peugeot, etter Motors mening. Men det faller ikke i smak hos alle.

Mange til Norge

Ser man kun på den elektriske versjonen av 2008, så framstår Norge som en gigant i bilverden.

– Det norske markedet har tatt over ni prosent av fabrikkens produksjon. Det er ikke ofte vårt hjemmemarked kan vise til noe i denne størrelses­orden i internasjonal bilbransje, sier Rune Hensel, merkesjef for Peugeot hos Bertel O. Steen.

BREDERE: Dimensjonene er som før, men det nye lysdesignet skal få bilen til å virke bredere.

Lengre klør

De rundt 7000 bilene som har kommet til Norge, er fordelt slik på registreringslistene: 27. plass i 2020, 17. plass i 2021, 35, plass i 2022 – og 27. plass så langt i år.

Oppgraderingen som forhåpentligvis skal løfte den noen plasser, kan også sees. I fronten er de tre lysstripene som skal symbolisere klørne til løven, flyttet fra hovedlysene og ned til markeringslysene på støtfangeren, der de ha fått plass til å strekke seg ut.

Forbedret i-cockpit

Også nedre del av fronten har fått nytt design, i tillegg til at mønsteret i grillen er trukket lenger ut til sidene. Bakfra kan man se et nytt mønster i lysene. Det klassiske løvesymbolet er også fjernet fra bakluken.

Innvendig er det spesielle i-cockpit-konseptet videreutviklet med en større midtstilt skjerm og nye funksjoner. Noen nye farger og felger hører også med til oppgraderingen på modellene som kommer til Norge i august/september.