
Oppgradert Toyota Hilux:
Snart er dette den siste moroa du får kjøpt med diesel
Stripen over instrumentpanelet får kanskje elbilfolket til å se rødt. Dieselentusiastene derimot, ser 80-90 bekymringsløse mil framover.
Norske bilimportører kutter kraftig i dieseltilbudet. Stadig flere legger det helt dødt. Med mindre vi snakker om pickuper. Toyota har tatt fram leppestiften og sminket arbeidshesten Hilux både innvendig og utvendig.
Til tross for at dette er en arbeidsbil med 3,5 hengervekt og ett tonn nyttelast, kaller Toyota versjonen for GR SPORT.
Historisk sett kan betegnelsen forsvares gjennom prestasjonen i Rally Dakar, men i praksis handler det mest om designmessige detaljer her og der.
Drømmen for mange
Og om bilen ikke nødvendigvis oser av sport, så er det mange som definerer en svært arbeidsfør pickup med en momentsterk dieselmotor som noe av det ypperste av kjøreglede.
Følelsen av maks framkommelighet med firehjulsdrift, høy lasteevne og en rekkevidde hinsides de største selskapsblærer, gjør dette til selve drømmekjøretøyet for mange.
Har du lest disse sakene?
-
Vi som diskuterer sportsbiler så grusen spruter:
– Du får tommel opp med Aston og finger’n med Ferrari
-
2700 Toyota bZ4X tilbakekalles:
Hjul kan falle av – bilkundene må vente
-
Høye drivstoffpriser:
Slik sparer du 3400 kr på drivstoff
-
Toyota RAV4 oppgraderes:
Dette blir nytt på bestselgeren
-
Lanseres først i Kina:
VW strekker elbil-utvalget med ny limo
-
77
Test: Mercedes C-klasse ladehybrid
Denne går fint 10 mil bare på strøm
-
Stor prisoversikt:
Så mye koster ladingen akkurat nå
-
Ny batteri-teknologi:
Skal lage BMW-SUV som går 100 mil på én lading
-
Modifisering av biler:
Nesten ingen søker om godkjenning
-
Bruktbil havarerte:
Eksperter stempler BMW-motor som «for dårlig»
-
Stor ladetest:
Disse nye elbilene lader best – og dårligst
-
76
Test: Lexus NX 450H+
Vi skjønner at Norges mest fornøyde eiere kjører denne
-
Revidert nasjonalbudsjett:
Kjører videre med elbil-moms over 500.000 kroner
-
Knipset elbiler på feil sted:
– Hva gjør elbilene her?
-
Gikk ikke «sinnssykt bra»:
Modifisering skadet bil for 171.000 kroner
-
VW jakter Tesla på salgstoppen:
Lanserer ny utstyrsversjon av ID.4 med firehjulsdrift
-
77
Test: Toyota bZ4X
Vi er forbauset over hvor middels alt er

204 hester
Og det hjelper selvsagt veldig at investeringen er forankret i bilverdens kanskje mest solide merkevare.
Motoren er en velkjent Toyota-konstruksjon, som også sitter i Land Cruiser: 2,8 liter firesylindret turbodiesel med 204 hester og 500 Nm, koblet til en sekstrinns automat.
En ytterligere fintuning av fjæringssystemet på Hilux skal ifølge Toyota gi «betydelige forbedringer i kjøreegenskapene, inkludert rattfølelse, rattrespons og under kjøring rett frem med mindre krenging og bedre grep på bakhjulene».
Utvendig kjenner du igjen den ferskeste versjonen på den sorte grillen, som har et eget G-mønster og bokstavene til Toyota på klassisk vis i stedet for merkelogoen.

Mest lest på Motor.no:
-
Gikk ikke «sinnssykt bra»:
Modifisering skadet bil for 171.000 kroner
-
77
Test: Toyota bZ4X
Vi er forbauset over hvor middels alt er
-
Blokkerer for hurtiglading:
– Det er helt greit å parkere slik
-
Kjøpte campingvogn til 3000 kr:
Campingplassen sendte vogna til vraking
-
Taycan-eiere reagerer skarpt:
Får ikke luksusfunksjon – men 2300 kroner fra Porsche
-
Motors store rekkeviddetest:
Elbilene slet med norsk sommervær
-
Motors sommerdekktest:
Elbil-dekkenes svakheter vekker internasjonal oppsikt
-
Nye resultater fra Euro NCAP:
Elbilene imponerer, men to merker bør skjelve
-
Petter fortviler, NAF reagerer:
«Ingen» verksteder kan godkjenne tilhengere
-
Jan betalte 30 kr/kWt:
Dette er trolig Norges høyeste ladepris
-
Hyundai Ioniq 5 med liten vektkapasitet:
Calle kan bare ha barna som passasjerer
-
Populære og nye modeller:
Dette er ventetiden på ny elbil – og disse får du på dagen
-
Wenche og Aage fikk sjokk:
Glasstaket i BMW-en knuste uten forvarsel mens de kjørte
-
Risikabelt å havne i retten:
Tapte mange hundre tusen kroner på å selge denne bilen
-
Forskning «fra vugge til grav»:
Skoda diesel slipper ut mindre CO2 enn en elektrisk Mustang
-
Ber Vedum utsette momsen:
– Bilkjøperne styrer mot en ny avgiftsbombe
-
Stor NAF-test:
Dette er de beste ladeboksene til elbiler
Svart og rødt
Denne detaljen er hentet fra fjerde generasjon Hilux, som kom tidlig på 80-tall. Tåkelyktene har også fått større rammer, og det er en annen finish på aluminiumsfelgene.
Den sorte fargen fra grillen er videreført i speilhus, stigtrinn, skjermbuer og håndtaket på lastelemmen – og står i skarp kontrast til rødfargen på støtdemperne og fjærene.

Innvendig er det nye sportsseter, og den røde fargen og logoen går igjen i en rekke detaljer, fra sømmene i setet til tepper og startknapp.
- Hilux GR SPORT kommer til forhandlere i Europa sommeren 2022
- Også en annen japaner, Isuzu, gjør det bra i pickup-segmentet. Med 249 solgte biler, ble D-MAX i sin nyeste versjon mest solgte pickup i desember i fjor. Totalt ble det solgt 1245 biler i 2021, som er rekord for merket i Norge.