
Ny VW Amarok:
Her må VW-entusiastene tåle en stor dose Ford
Fra utsiden har Volkswagen klart å ivareta særpreget på nye Amarok. Men innvendig ser man at Ford er sjefen i utviklingen av de nye pickupene.
Det er nok mange pickup-produsenter som gjerne hadde kastet ut store deler av interiøret mot å inngå et samarbeid med Ford – med pickup-legenden Ranger som utgangspunkt.
Det er litt mer overraskende at VW skroter såpass mye av særpreget fra Amarok.
For selv om nye Amarok trolig har blitt bedre på det meste, så vil nok kjennerne stusse over brytere og storskjerm og diverse annet vi kjenner igjen fra andre Ford-modeller – fra elbilen Mach-E til stor-SUV-en Explorer.
Og selvsagt fra Ranger selv.
Kvalitetsopplevelse?
Nærmere øyesyn vil vise om dette interiøret tar Amarok videre opp på premiumskalaen, slik Volkswagen reklamerer med.
Motors erfaring er at kvalitetsopplevelsen i Ford – med unntak av elbilen Mustang Mach-E – ligger et stykke under Volkswagen.
Har du lest disse sakene?
-
Så mye kan du spare på billånet:
Spar titusenvis på god rente
-
Vi som skravlet om bil i ferien:
Hvilke morsomme biler ble du kjent med i sommer?
-
Anne-Karin fikk sjokk:
Reparasjon økte km-standen til 400.000
-
Knusende kritikk etter dødsulykke:
– Økonomi ble prioritert framfor trafikksikkerhet
-
Ladeanlegg i parkeringsbygg:
Seksjonseiere kan ikke nekte lading
-
Se før- og etter-bilder:
Fikk ikke vite at motorsykkelen hadde sett slik ut
-
Se slitasjen:
Tesla-dekkene tålte bare to sesonger
-
Se bildene:
Slik renner vannet inn i bilen
-
Vant kamp om bruktbil:
Arnt Villy kjøpte bil – men selgeren fortsatte å bruke den selv
-
180 VW fra privat samling til salgs:
Denne Bobla kan bli din for rundt 3,5 millioner
-
Misligholdt leasingavtalen:
Må betale 352.000 kroner til Møller etter leasing-strid
-
Ny måling:
En av åtte vil bytte parti på grunn av drivstoffprisene
-
Bilindustri i omveltning:
Slik vil mobilen endre bilen
-
Prøvekjørt: Kia EV6 GT
Serverer koreansk GT til folket
-
Duell: Cupra Born mot Kia Niro
Fornuftige familiefraktere for 400.000
-
Prøvekjørt: Nissan Qasqhai e-Power
En ypperlig løsning som gir veteranen noen gode år til
-
Bare Nissan og Toyota tenker annerledes:
Fem grunner til at nye elbiler ikke får forhjulstrekk



Trenger, trenger ikke
Det er mange som virkelig trenger en pickup. En arbeidsbil med firehjulsdrift, høy hengervekt, nærmest ubegrenset bagasjeplass og en energigjerrig forbrenningsmotor med forutsigbar rekkevidde og kort fylletid.
Det er også noen som ikke nødvendigvis trenger en pickup, men som er frelst på biltypen.
For visst er det deilig med en bil som ikke har stort andre begrensninger enn antall sitteplasser og utgiftene ved dieselpumpa.
Uansett motiv: Nya Amarok er innstilt på å fylle behovene.
Større og røffere
Den er blitt litt større og røffere enn forgjengeren, og økt akselavstand og kortere overheng skal gi enda bedre terrengegenskaper.
Nyttelasten er økt til 1,2 tonn, og den kan trekke 3,5 tonn. Motoriseringen er enten en 2,0 liters diesel på 205 hester til det laveste utstyrsnivået (Life), eller en 3,0 liters diesel 241 hester til de tre øvrige utstyrsnivåene (Style, offroadtilpassede PanAmericana og landeveistilpassede Aventura)
Mest lest på Motor.no:
-
Klaget på sanksjon:
Ventet på ledig p-plass, fikk bot
-
Prøvekjørt: Nissan Ariya
Har en spesiell egenskap som gjør den best i klassen
-
81
Test: Renault Megane E–Tech
Så elegant at vi nesten glemmer noen svakheter
-
Ny ordning for hurtiglading:
Innfører gebyr for «full tank»
-
Høye drivstoffpriser:
Slik sparer du 3400 kr på drivstoff
-
Gikk ikke «sinnssykt bra»:
Modifisering skadet bil for 171.000 kroner
-
77
Test: Toyota bZ4X
Vi er forbauset over hvor middels alt er
-
Blokkerer for hurtiglading:
– Det er helt greit å parkere slik
-
Kjøpte campingvogn til 3000 kr:
Campingplassen sendte vogna til vraking
-
Taycan-eiere reagerer skarpt:
Får ikke luksusfunksjon – men 2300 kroner fra Porsche
-
Motors store rekkeviddetest:
Elbilene slet med norsk sommervær
-
Motors sommerdekktest:
Elbil-dekkenes svakheter vekker internasjonal oppsikt
-
Nye resultater fra Euro NCAP:
Elbilene imponerer, men to merker bør skjelve
-
Petter fortviler, NAF reagerer:
«Ingen» verksteder kan godkjenne tilhengere
-
Jan betalte 30 kr/kWt:
Dette er trolig Norges høyeste ladepris
-
Hyundai Ioniq 5 med liten vektkapasitet:
Calle kan bare ha barna som passasjerer
-
Populære og nye modeller:
Dette er ventetiden på ny elbil – og disse får du på dagen