FORBEDRET: Kia Niro EV er arvtakeren til Kia e-Niro, og et løft på alle områder.

Prøvekjørt: Kia Niro EV

Prislappen speiler selv­tilliten

Kia-folket bobler av entusiasme etter triumfene til EV6 i diverse tester og kåringer. Men vi tror de overvurderer markedsverdien til mindre spennende Niro.

Publisert Sist oppdatert

Nykommeren fra Kia er definitivt en bra bil. For bare et par år siden ville den vært oppsiktsvekkende bra. Men utviklingen går svært raskt i elbilindustrien.

Pluss:

Rekkevidde, interiør, kvalitetsrykte

Minus:

Pris, hjulstøy, kompromisser

Ikke spennende

Og når vi har erfart hva Kia kan tilby med nevnte EV6, og vi vet hva som ellers er på gang av elbiler fra det store Hyundai-konsernet Kia tilhører, så framstår Niro verken som utpreget moderne eller særlig spennende. Derimot som litt for dyr.

Kia Niro EV

  • Pris: 390.000-475.000.
  • Drivlinje: 64,8 kWt batterielektrisk motor. 204 hk./255 Nm. Forhjulsdrift, ettrinns automat.
  • Rekkevidde (WLTP): 460 km.
  • Maksimal ladefart: 80 kW (20–80 prosent på 41 min.).
  • 0–100 km/t (fabrikktall): 7,8 sek.
  • Dekkdimensjon: 215/55R17
  • Bagasjerom: 495 (inkl. frunk på 20 liter).
  • Hengervekt: 750 kilo.
  • Lengde: 442 cm. Bredde: 183 cm. Høyde: 157 cm.
  • Konkurrenter: VW ID.3, Renault Megane E-Tech, Cupra Born, MG Marvel.

En velutstyrt Niro med vinterhjul og metallic lakk kommer på rundt 470.000 kroner ferdig på veien.

Klasse over

Du får tilsvarende godt utstyrte versjoner av Volkswagen ID.4 og Toyota bZ4X til samme pris. Du får til og med en solid utstyrt bZ4X med firehjulsdrift til samme pris. Da snakker vi om biler i en klasse over Niro, både plass- og komfortmessig.

KONTRAST: Karosseriplater i kontrastfarge er i ferd med å bli mote. På Niro er det kun toppmodellen som har denne grå, avsluttende vindusstolpen.

Firehjulsdrift

Polestar 2 er kanskje et litt mer perifert alternativ, men en modell som gir en annen visuell opplevelse og en litt eksklusiv følelse. Du får den med forhjulstrekk og fullspekket med utstyr til samme pris. Eller litt mer nøkternt utstyrt – men med firehjulsdrift og svimlende 408 hester – til samme pris.

Også Norges mest kjøpte bil i 2021, Tesla Model 3, kommer solid innenfor prisrammen til testede versjon av Niro.

LØFT: Instrumentpanelet har fått de fleste elementene fra storebror EV6, ikke minst det hendige kontrollpanelet under midtskjermen, der man kan skifte en rekke primærfunksjoner bare med ett trykk.

De nevnte alternativene er også bygd for batterielektrisk drift, og ikke noe annet. Niro leveres både som helelektrisk og som ladehybrid her i Norge, og med ytterligere utvalg av forbrenningsmotorer på andre markeder.

Litt halvhjertet

Det gir noen kompromisser rundt plassutnyttelse og kjøreegenskaper som fort kan avfeies som detaljer, og som knapt registreres av andre enn oss som tester ulike biler hyppig, men som likevel etterlater et inntrykk av noe litt halvhjertet.

I motsetning til megasatsingen EV6, som er helhjertet.

GIMMICK? C-stolpen er krydret med kiler og åpninger for å optimalisere luftstrømmen. Effekten vet vi lite om.

Kia hevder at Niro EV er en helt ny bil og begrunner det med at dimensjonene har økt i alle retninger. Men det merkes at Niro bærer med seg arven fra modellen den erstatter, e-Niro.

Minusfaktorer

Det er ikke nødvendigvis negativt. e-Niro hadde plass, rekkevidde, funksjonalitet og minimalt med trøbbel. Men den var også ganske dyr, støyende – og temmelig sjarmløs. Det er de samme minusfaktorene som rammer Niro, selv om de to sistnevnte er mindre framtredende nå.

ROMSLIG: 475 liter bagasjeplass er bra. Fraværet av gjennomlastingsluke er mindre bra. Under panseret er det også 20 liter oppbevaringsrom.

Relevante konkurrenter

Bagasjerom på totalt 495 liter (inkludert «frunk» på 20) og rekkevidde på 460 kilometer er derimot viktige plussfaktorer. Vel å merke hvis vi sammenlikner med biler vi mener er mer relevante. Som for eksempel Volkswagen ID.3, Renault Megane E-Tech, Cupra Born og MG Marvel.

Niro har også fått det meste av interiøret fra EV6, med den lange liggende skjermen og det både artige og funksjonelle betjeningspanelet under der igjen. Det gir absolutt et løft designmessig.

Fra bra til strålende

Kjøremessig er ikke Niro like spenstig som de best balanserte konkurrentene, fortrinnsvis et par av de bakhjulsdrevne, som har vist hvor presist og udramatisk en moderne elbil kan håndtere langt mer krefter enn disse bilene trenger.

Men det er først og fremst praktisk og ukomplisert familietransport dette handler om. Og da gjør Niro sine saker bra.

Hadde prisen vært 30–40.000 kroner lavere, ville vi byttet ut «bra» med «strålende».