
Prøvekjørt: Kia Niro EV
Prislappen speiler selvtilliten
Kia-folket bobler av entusiasme etter triumfene til EV6 i diverse tester og kåringer. Men vi tror de overvurderer markedsverdien til mindre spennende Niro.
Nykommeren fra Kia er definitivt en bra bil. For bare et par år siden ville den vært oppsiktsvekkende bra. Men utviklingen går svært raskt i elbilindustrien.
Pluss:
Rekkevidde, interiør, kvalitetsrykte
Minus:
Pris, hjulstøy, kompromisser
Ikke spennende
Og når vi har erfart hva Kia kan tilby med nevnte EV6, og vi vet hva som ellers er på gang av elbiler fra det store Hyundai-konsernet Kia tilhører, så framstår Niro verken som utpreget moderne eller særlig spennende. Derimot som litt for dyr.
En velutstyrt Niro med vinterhjul og metallic lakk kommer på rundt 470.000 kroner ferdig på veien.
Klasse over
Du får tilsvarende godt utstyrte versjoner av Volkswagen ID.4 og Toyota bZ4X til samme pris. Du får til og med en solid utstyrt bZ4X med firehjulsdrift til samme pris. Da snakker vi om biler i en klasse over Niro, både plass- og komfortmessig.
Har du lest disse sakene?
-
55 kommuner får Enova-støtte:
Disse 15 kommunene vil fortsatt mangle hurtigladere
-
Vi som diskuterer sportsbiler så grusen spruter:
– Du får tommel opp med Aston og finger’n med Ferrari
-
2700 Toyota bZ4X tilbakekalles:
Hjul kan falle av – bilkundene må vente
-
Høye drivstoffpriser:
Slik sparer du 3400 kr på drivstoff
-
Toyota RAV4 oppgraderes:
Dette blir nytt på bestselgeren
-
Lanseres først i Kina:
VW strekker elbil-utvalget med ny limo
-
77
Test: Mercedes C-klasse ladehybrid
Denne går fint 10 mil bare på strøm
-
Stor prisoversikt:
Så mye koster ladingen akkurat nå
-
Ny batteri-teknologi:
Skal lage BMW-SUV som går 100 mil på én lading
-
Modifisering av biler:
Nesten ingen søker om godkjenning
-
Bruktbil havarerte:
Eksperter stempler BMW-motor som «for dårlig»
-
Stor ladetest:
Disse nye elbilene lader best – og dårligst
-
76
Test: Lexus NX 450H+
Vi skjønner at Norges mest fornøyde eiere kjører denne
-
Revidert nasjonalbudsjett:
Kjører videre med elbil-moms over 500.000 kroner
-
Knipset elbiler på feil sted:
– Hva gjør elbilene her?
-
Gikk ikke «sinnssykt bra»:
Modifisering skadet bil for 171.000 kroner
-
VW jakter Tesla på salgstoppen:
Lanserer ny utstyrsversjon av ID.4 med firehjulsdrift

Firehjulsdrift
Polestar 2 er kanskje et litt mer perifert alternativ, men en modell som gir en annen visuell opplevelse og en litt eksklusiv følelse. Du får den med forhjulstrekk og fullspekket med utstyr til samme pris. Eller litt mer nøkternt utstyrt – men med firehjulsdrift og svimlende 408 hester – til samme pris.
Også Norges mest kjøpte bil i 2021, Tesla Model 3, kommer solid innenfor prisrammen til testede versjon av Niro.

De nevnte alternativene er også bygd for batterielektrisk drift, og ikke noe annet. Niro leveres både som helelektrisk og som ladehybrid her i Norge, og med ytterligere utvalg av forbrenningsmotorer på andre markeder.
Litt halvhjertet
Det gir noen kompromisser rundt plassutnyttelse og kjøreegenskaper som fort kan avfeies som detaljer, og som knapt registreres av andre enn oss som tester ulike biler hyppig, men som likevel etterlater et inntrykk av noe litt halvhjertet.
I motsetning til megasatsingen EV6, som er helhjertet.

Kia hevder at Niro EV er en helt ny bil og begrunner det med at dimensjonene har økt i alle retninger. Men det merkes at Niro bærer med seg arven fra modellen den erstatter, e-Niro.
Minusfaktorer
Det er ikke nødvendigvis negativt. e-Niro hadde plass, rekkevidde, funksjonalitet og minimalt med trøbbel. Men den var også ganske dyr, støyende – og temmelig sjarmløs. Det er de samme minusfaktorene som rammer Niro, selv om de to sistnevnte er mindre framtredende nå.

Relevante konkurrenter
Bagasjerom på totalt 495 liter (inkludert «frunk» på 20) og rekkevidde på 460 kilometer er derimot viktige plussfaktorer. Vel å merke hvis vi sammenlikner med biler vi mener er mer relevante. Som for eksempel Volkswagen ID.3, Renault Megane E-Tech, Cupra Born og MG Marvel.
Niro har også fått det meste av interiøret fra EV6, med den lange liggende skjermen og det både artige og funksjonelle betjeningspanelet under der igjen. Det gir absolutt et løft designmessig.
Mest lest på Motor.no:
-
Gikk ikke «sinnssykt bra»:
Modifisering skadet bil for 171.000 kroner
-
77
Test: Toyota bZ4X
Vi er forbauset over hvor middels alt er
-
Blokkerer for hurtiglading:
– Det er helt greit å parkere slik
-
Kjøpte campingvogn til 3000 kr:
Campingplassen sendte vogna til vraking
-
Taycan-eiere reagerer skarpt:
Får ikke luksusfunksjon – men 2300 kroner fra Porsche
-
Motors store rekkeviddetest:
Elbilene slet med norsk sommervær
-
Motors sommerdekktest:
Elbil-dekkenes svakheter vekker internasjonal oppsikt
-
Nye resultater fra Euro NCAP:
Elbilene imponerer, men to merker bør skjelve
-
Petter fortviler, NAF reagerer:
«Ingen» verksteder kan godkjenne tilhengere
-
Jan betalte 30 kr/kWt:
Dette er trolig Norges høyeste ladepris
-
Hyundai Ioniq 5 med liten vektkapasitet:
Calle kan bare ha barna som passasjerer
-
Populære og nye modeller:
Dette er ventetiden på ny elbil – og disse får du på dagen
-
Wenche og Aage fikk sjokk:
Glasstaket i BMW-en knuste uten forvarsel mens de kjørte
-
Risikabelt å havne i retten:
Tapte mange hundre tusen kroner på å selge denne bilen
-
Forskning «fra vugge til grav»:
Skoda diesel slipper ut mindre CO2 enn en elektrisk Mustang
-
Ber Vedum utsette momsen:
– Bilkjøperne styrer mot en ny avgiftsbombe
-
Stor NAF-test:
Dette er de beste ladeboksene til elbiler
Fra bra til strålende
Kjøremessig er ikke Niro like spenstig som de best balanserte konkurrentene, fortrinnsvis et par av de bakhjulsdrevne, som har vist hvor presist og udramatisk en moderne elbil kan håndtere langt mer krefter enn disse bilene trenger.
Men det er først og fremst praktisk og ukomplisert familietransport dette handler om. Og da gjør Niro sine saker bra.
Hadde prisen vært 30–40.000 kroner lavere, ville vi byttet ut «bra» med «strålende».