I oppgradert versjon skal den minste og rimeligste modellen til Mercedes-Benz her i Norge, klare 560 km, takket være optimalisering av aerodynamikken og dekk med lavere rullemotstand.
Mer relevant for denne tiden av året, med grovere vinterhjul, er kanskje rundt 400 km? Uansett gode tall.
Men det betinger at du nøyer deg med markedets rimeligste Mercedes: EQA med forhjulstrekk. Den koster fra 490.000 – før levering. I praksis altså i underkant av 550.000, inkludert metallic og vinterhjul.
Og kanskje vil du ha hengerfeste? EQA kan trekke hele 1800 kg, uansett versjon.
Annonse
NYTT RATT: Også EQA får nå rattet med berøringsknappene de færreste biltestere mener er et framskritt.Foto: MERCEDES-BENZ AG
Rekkevidde
Prisen opp til litt sterkere EQA 300 4Matic – altså med firehjulsdrift – er på ganske beskjedne 26.000 kroner. Men da går til gjengjeld rekkevidden ned rundt 10 mil. Det samme gjelder for toppmodellen, EQA 350 4Matic. Her er startprisen 545.000 – før levering.
EQA blir også forsiktig fornyet rent visuelt. Mest synlig er trolig rattet. Etter Motors test av EQA for to og et halvt år siden, ble konklusjonen at dette kan være en god bil for dem som ønsker det lille ekstra av komfort, men som dropper det lille ekstra av bagasje (les mer her).
Også EQB – som er den mer klassiske SUV-versjonen av EQA – får en etterlengtet nyhet i form av hengerfeste (les mer her).