PRIKK LIK: Mazda har satt merket sitt i grillen på en Toyota Yaris.
PRIKK LIK: Mazda har satt merket sitt i grillen på en Toyota Yaris.

«Ny» Mazda 2:

Mazda låner Yaris for å få salget opp og utslippet ned

Mazda er kjent for å gå sine egne veier med nye modeller. Denne gangen har de bare gått til storebror.

Publisert

Toyota er rause med å dele modeller med dem som ikke har så mye å rutte med.

I fjor lot de Suzuki få leke seg litt med fronten på RAV4 og lansere den som Suzuki Across.

Nå har de latt Mazda få låne småbilsuksessen Yaris.

Bra for småbil

Riktignok merker også Toyota at folk helst kjøper elbil.

Men en 31.-plass på registreringslistene ved utgangen av november er uansett bra for en bil uten noen for form lading – og spesielt for småbil som Yaris.

<span class=" font-weight-bold" data-lab-font_weight_desktop="font-weight-bold">UMISKJENNELIG:</span> Dette instrumentpanelet kjenner vi igjen fra Yaris. Det betyr et kompakt, velfungerende og ganske sporty førermiljø.
UMISKJENNELIG: Dette instrumentpanelet kjenner vi igjen fra Yaris. Det betyr et kompakt, velfungerende og ganske sporty førermiljø.

Under 0,4 på mila

Mazda har ikke gjort stort annet med enn å sette på sine egne produktmerker her og der. Det viktigste ligger under skallet:

  • En 1.5 liters tresylindret bensinmotor pluss en liten elektrisk motor leverer totalt 116 hester. Toyotas anerkjente hybridsystem gir et bensinforbruk på under 0,4 liter på mila, og et CO2-utslipp 87–93 g/km.

Gamle 2 fortsetter

Mazda 2 vil kommer i tre utstyrsversjoner i Norge, men prisene er foreløpig ikke klare.

Leveringer av kundebiler forventes å starte i april 2022, og den nye modellen vil tilbys parallelt med den allerede eksisterende Mazda-utviklede Mazda 2.

<span class=" font-weight-bold" data-lab-font_weight_desktop="font-weight-bold">ORIGINALEN: </span>Toyota Yaris er en av svært få biler uten lademulighet som selger bra i Norge.
ORIGINALEN: Toyota Yaris er en av svært få biler uten lademulighet som selger bra i Norge.