
«Ny» Mazda 2:
Mazda låner Yaris for å få salget opp og utslippet ned
Mazda er kjent for å gå sine egne veier med nye modeller. Denne gangen har de bare gått til storebror.
Toyota er rause med å dele modeller med dem som ikke har så mye å rutte med.
I fjor lot de Suzuki få leke seg litt med fronten på RAV4 og lansere den som Suzuki Across.
Nå har de latt Mazda få låne småbilsuksessen Yaris.
Bra for småbil
Riktignok merker også Toyota at folk helst kjøper elbil.
Men en 31.-plass på registreringslistene ved utgangen av november er uansett bra for en bil uten noen for form lading – og spesielt for småbil som Yaris.

Har du lest disse sakene?
-
Statlig støtte løser ikke alt:
– Vi kunne bygget dobbelt så mange ladestasjoner
-
Hyundai slipper Ioniq 6:
Sjekk detaljene som gir elbil-perlen ekstra rekkevidde
-
Modifisering av biler:
Derfor skal du ikke gjøre bilen raskere
-
Ny ordning for hurtiglading:
Innfører gebyr for «full tank»
-
55 kommuner får Enova-støtte:
Disse 15 kommunene vil fortsatt mangle hurtigladere
-
Vi som diskuterer sportsbiler:
– Du får tommel opp med Aston og finger’n med Ferrari
-
2700 Toyota bZ4X tilbakekalles:
Hjul kan falle av – bilkundene må vente
-
Høye drivstoffpriser:
Slik sparer du 3400 kr på drivstoff
-
Toyota RAV4 oppgraderes:
Dette blir nytt på bestselgeren
-
Lanseres først i Kina:
VW strekker elbil-utvalget med ny limo
-
77
Test: Mercedes C-klasse ladehybrid
Denne går fint 10 mil bare på strøm
-
Stor prisoversikt:
Så mye koster ladingen akkurat nå
-
Ny batteri-teknologi:
Skal lage BMW-SUV som går 100 mil på én lading
-
Modifisering av biler:
Nesten ingen søker om godkjenning
-
Bruktbil havarerte:
Eksperter stempler BMW-motor som «for dårlig»
-
Stor ladetest:
Disse nye elbilene lader best – og dårligst
-
76
Test: Lexus NX 450H+
Vi skjønner at Norges mest fornøyde eiere kjører denne
Under 0,4 på mila
Mazda har ikke gjort stort annet med enn å sette på sine egne produktmerker her og der. Det viktigste ligger under skallet:
- En 1.5 liters tresylindret bensinmotor pluss en liten elektrisk motor leverer totalt 116 hester. Toyotas anerkjente hybridsystem gir et bensinforbruk på under 0,4 liter på mila, og et CO2-utslipp 87–93 g/km.
Gamle 2 fortsetter
Mazda 2 vil kommer i tre utstyrsversjoner i Norge, men prisene er foreløpig ikke klare.
Leveringer av kundebiler forventes å starte i april 2022, og den nye modellen vil tilbys parallelt med den allerede eksisterende Mazda-utviklede Mazda 2.

Mest lest på Motor.no:
-
Gikk ikke «sinnssykt bra»:
Modifisering skadet bil for 171.000 kroner
-
77
Test: Toyota bZ4X
Vi er forbauset over hvor middels alt er
-
Blokkerer for hurtiglading:
– Det er helt greit å parkere slik
-
Kjøpte campingvogn til 3000 kr:
Campingplassen sendte vogna til vraking
-
Taycan-eiere reagerer skarpt:
Får ikke luksusfunksjon – men 2300 kroner fra Porsche
-
Motors store rekkeviddetest:
Elbilene slet med norsk sommervær
-
Motors sommerdekktest:
Elbil-dekkenes svakheter vekker internasjonal oppsikt
-
Nye resultater fra Euro NCAP:
Elbilene imponerer, men to merker bør skjelve
-
Petter fortviler, NAF reagerer:
«Ingen» verksteder kan godkjenne tilhengere
-
Jan betalte 30 kr/kWt:
Dette er trolig Norges høyeste ladepris
-
Hyundai Ioniq 5 med liten vektkapasitet:
Calle kan bare ha barna som passasjerer
-
Populære og nye modeller:
Dette er ventetiden på ny elbil – og disse får du på dagen
-
Wenche og Aage fikk sjokk:
Glasstaket i BMW-en knuste uten forvarsel mens de kjørte
-
Risikabelt å havne i retten:
Tapte mange hundre tusen kroner på å selge denne bilen
-
Forskning «fra vugge til grav»:
Skoda diesel slipper ut mindre CO2 enn en elektrisk Mustang
-
Ber Vedum utsette momsen:
– Bilkjøperne styrer mot en ny avgiftsbombe
-
Stor NAF-test:
Dette er de beste ladeboksene til elbiler