Motor har prøvekjørt den nye utgaven av Hyundai Kona, konkludert med at andre generasjon er en kraftig forbedring, og spådd at norske kjøpere flest vil velge varianten med stor batteripakke (65,4 kWt) og 19-toms hjul (17 er standard).
Den vil koste 410.900 kroner, eksklusiv frakt og levering. Men du for Long Range-varianter, altså med den store batteripakken, til under 400.000 kroner.
Kona har fått et nytt utstyrsnivå, Exclusive, mellom de etablerte Advanced og Premium, men generelt er prisnivået til å kjenne fra forrige generasjon.
Modellen som kom i salg mandag er 15 cm lengre enn den forrige, slik at vi strengt tatt snakker om en ny bil som klatret fra B- til C-segmentet.
Innstegsvarianten starter på 340.000 kroner, men Long Range-versjonene har rekkevidde opp til 514 km. Alle modellvariantene har bagasjerom på 466 liter.
– Vi viderefører det kundene virkelig har verdsatt ved forrige generasjon, men i en helt ny innpakning og med massevis av ny teknologi og utstyr. I tillegg har nyheten vokst tilnærmet en hel klasse, og den er nå klar for å ta opp kampen også blant familiebilene, sier produkt- og PR-sjef Øyvind L. Knudsen i Hyundai Motor Norway.
Annonse
Tøffere konkurranse
Den forhjulsdrevne koreaneren ble lansert i 2017 og var en av de første elektriske kompakt-SUV-ene på markedet.
Siden den gang har konkurransen blitt ekstremt mye tøffere, ikke minst skal den bryne seg på markedslederen Tesla Model Y som med bakhjulsdrift og 455 km rekkevidde starter rett under 400.000, eks vinterhjul og levering.