PASSERT: Toyota har passert VW på salgstoppen. Begge har fortsatt langt opp til Tesla. På bildet ser du Toyota bZ4X og VW ID.5.

VW-grep etter historisk dårlig år:

«Tar en Tesla» og henter fram gamle utstyrsgrader

VW presser flere modeller under en halv million og gjeninnfører utstyrsversjonene «businessline» og «highline».

Publisert

Dette er de umiddelbare grepene fra produsenten som bare unntaksvis har mistet grepet om førsteplassen på registreringslistene inntil Tesla nå kaprer den for tredje året på rad.

– Vi samler ikke på andreplasser, sier administrerende direktør i Harald A. Møller, Ulf Tore Hekneby.

Sammenlikner med Tesla

Og faktisk er sitasjonen for den gamle giganten enda litt verre. Også Toyota passerer Volkswagen i 2023. Det har ikke skjedd siden 2009.

– Vi har selvsagt mye større ambisjoner. Men nå vet vi hvem vi skal jakte på, fastslår Hekneby.

Han sammenlikner de umiddelbare prisreduksjonene på de viktigste VW-modellene med Teslas kraftige justering av prisen på Model Y for nesten et år siden.

SUVEREN: Tesla blir Norges mest kjøpte bilmerke for tredje år på rad. Her er den oppgraderte versjonen av Model 3, som Motor har kåret til årets beste bilkjøp.

Elektriske Golf og Tiguan?

– Inntil nylig hadde vi nesten bare biler til over 500.000. Med vår nye line up har vi nå en velutstyrt ID.3 til 360.000, en velutstyrt ID.4 til under 450.000 og en velutstyrt ID.4 med firehjulsdrift til under 500.000 kroner, sier Hekneby – og konkluderer:

– Vi har ikke vært relevante nok for kundene. 

Overfor Motor bekrefter han også at utstyrsgradene «businessline» og «highline» er på vei tilbake. Disse er så ferske at de ennå ikke er lagt inn i nybilkonfiguratoren på Volkswagens hjemmesider. 

– Jeg ser heller ikke bort fra vi kommer til å se igjen modeller med de gamle modellnavnene, som Golf og Tiguan. Men da selvsagt i helelektriske versjoner, understreker han.

KAMPKLAR: Administrerende direktør i Møller, Ulf Tore Hekneby, bruker metaforer fra fotballen når han forklarer utviklingen på bilmarkedet.

Fotball-metaforer

Fra og med 1. januar 2024 kan man kun kjøpe en elektrisk VW i Norge.

– Skal man ha en Golf eller en T-Roc, må man skynde seg.

Møllers tradisjonelle oppsummering av året, rett før jul, er som regel preget av gode tall og stor optimisme. 

Ved inngangen til 2024 er det nøkternheten som preger sjefene i Møller-systemet. Hekneby henter metaforer fra fotballen:

Kraftig nybilnedgang

– I første halvår var det ett lag på banen, sier han, og viser til den massive motstanden i form av kanselleringer av kontrakter, lengre leveringstider og økt konkurransevne blant konkurrentene.

– Men vi har trent mye, vi har lagt strategien og vet hvordan vi skal spille. I 2024 skal vi virkelig komme på banen, fastslår Møller-sjefen.

Han tipper at personbilsalget – «hvis vi skal være dønn ærlige», som han sier – vil ende på 100.000 i 2024. Det er i tilfelle en ytterligere kraftig nedgang sammenliknet med 2023.