
Alle modeller siden 2018 testet:
Disse bilene har best og dårligst lys
Det er ingen opplagt sammenheng mellom dyre biler og godt lys. To Volkswagen-modeller er alene om toppkarakter for både nærlys og fjernlys.
Også ulike modeller fra Hyundai og Kia overbeviser med særdeles gode nærlys i de omfattende testene som svenske Vi Bilägare har utført på alle testbiler siden 2018.
Magasinet tester lyskvaliteten i et eget laboratorium, der primært lengde og bredde måles, men også blendingsrisiko og fargestyrke. Totalinntrykket poengsettes på en skala fra 1 til 5.
Motor har samlet noen av konklusjonene fra testen under. Mer detaljer og lister over de beste og dårligste modellene i ulike klasser kan du lese her, men siden krever innlogging.

Har du lest disse sakene?
-
Ladeanlegg i parkeringsbygg:
Seksjonseiere kan ikke nekte lading
-
Se før- og etter-bilder:
Fikk ikke vite at motorsykkelen hadde sett slik ut
-
Se slitasjen:
Tesla-dekkene tålte bare to sesonger
-
Se bildene:
Slik renner vannet inn i bilen
-
Vant kamp om bruktbil:
Arnt Villy kjøpte bil – men selgeren fortsatte å bruke den selv
-
Vi som beundrer Peugeot 504:
Er dette verdens mest uslitelige, franske bil?
-
180 VW fra privat samling til salgs:
Denne Bobla kan bli din for rundt 3,5 millioner
-
Misligholdt leasingavtalen:
Må betale 352.000 kroner til Møller etter leasing-strid
-
Ny måling:
En av åtte vil bytte parti på grunn av drivstoffprisene
-
Bilindustri i omveltning:
Slik vil mobilen endre bilen
-
Prøvekjørt: Kia EV6 GT
Serverer koreansk GT til folket
-
Duell: Cupra Born mot Kia Niro
Fornuftige familiefraktere for 400.000
-
Prøvekjørt: Nissan Qasqhai e-Power
En ypperlig løsning som gir veteranen noen gode år til
-
Bare Nissan og Toyota tenker annerledes:
Fem grunner til at nye elbiler ikke får forhjulstrekk
-
ADAC-test av berøringsskjermer:
Advarer om «en stor sikkerhetsrisiko»
-
Bileiere fortviler:
Krever 2850 kroner for svært enkel verdivurdering
-
Første prøvekjøring av Mercedes EQXX:
Her ruller Motor uanstrengt mot ny rekkevidderekord
Ujevne premiummerker
Mange vil nok tro at de såkalte premiummerkene markerer seg ekstra sterkt innenfor lysteknologien. Men slik er det ikke.
Av de 30 bilmodellene som har fått fem av fem poeng for nærlyset siden 2018, står Kia og Hyundai for en tredjedel.
Det er for eksempel ingen Volvoer på lista. Og BMW-modellene presterer svært ujevnt.

Vi Bilägare trekker spesielt fram nærlysene til Kia Ceed , som i testen hadde en lyslengde på 151 meter på en bredde på 28 meter.
Det er 29 meter lenger og en meter bredere enn de dyre laserlysene i BMW 3-serie – som forøvrig også fikk høyeste karakter.
Fjernlyset i Kia får derimot kraftig kritikk. Det er et inntrykk som stemmer med oppfatningen til mange Kia- og Hyundai-eiere. Motargumentet har vært at nærlyset er så bra at overgangen til fjernlys blir mindre enn forventet.
Men her har vi altså en godt dokumentert forklaring på at fjernlyset fra dette konsernet ikke er på nivå med de beste.
Dyre og middels
Flere av småbilene får dårlig karakter for nærlyset, mye fordi de er beregnet på bykjøring. Det er mer overraskende at langt dyrere biler som Audi A4 Allroad, BMW 3-serie og Jaguar I-Pace bare får middels gode karakterer.

Disse har best nærlys:
- Audi e-tron
- BMW: 3-serie, X1, X2
- Hyundai Ioniq
- Kia: Ceed, Niro, Rio, Sorento, Sportage, Xceed
- Mini Cooper
- Peugeot 2008
- Renault Captur
- Subaru: Forester, Impreza
- Toyota: Camry, RAV4
- Volkswagen: Passat, Tiguan
Mest lest på Motor.no:
-
Klaget på sanksjon:
Ventet på ledig p-plass, fikk bot
-
Prøvekjørt: Nissan Ariya
Har en spesiell egenskap som gjør den best i klassen
-
81
Test: Renault Megane E–Tech
Så elegant at vi nesten glemmer noen svakheter
-
Ny ordning for hurtiglading:
Innfører gebyr for «full tank»
-
Høye drivstoffpriser:
Slik sparer du 3400 kr på drivstoff
-
Gikk ikke «sinnssykt bra»:
Modifisering skadet bil for 171.000 kroner
-
77
Test: Toyota bZ4X
Vi er forbauset over hvor middels alt er
-
Blokkerer for hurtiglading:
– Det er helt greit å parkere slik
-
Kjøpte campingvogn til 3000 kr:
Campingplassen sendte vogna til vraking
-
Taycan-eiere reagerer skarpt:
Får ikke luksusfunksjon – men 2300 kroner fra Porsche
-
Motors store rekkeviddetest:
Elbilene slet med norsk sommervær
-
Motors sommerdekktest:
Elbil-dekkenes svakheter vekker internasjonal oppsikt
-
Nye resultater fra Euro NCAP:
Elbilene imponerer, men to merker bør skjelve
-
Petter fortviler, NAF reagerer:
«Ingen» verksteder kan godkjenne tilhengere
-
Jan betalte 30 kr/kWt:
Dette er trolig Norges høyeste ladepris
-
Hyundai Ioniq 5 med liten vektkapasitet:
Calle kan bare ha barna som passasjerer
-
Populære og nye modeller:
Dette er ventetiden på ny elbil – og disse får du på dagen
Jaguar I-Pace og en rekke Volvo-modeller kommer sterkt tilbake i vurderingen av fjernlys, mens BMW-modellene X1, X2 og X3 ramler nedover på listene. Modellene X1 och X2 får dårligste karakter på fjernlys, og Vi Bilägare karakteriserer resultatet som elendig.
De anbefaler faktisk ekstralys til disse BMW-ene. 5-serien, derimot, får høyeste karakter for fjernlyset.
Disse har best fjernlys:
- BMW 5-serie
- Jaguar I-Pace
- Lexus LS
- Mazda MX-30
- Mercedes: C-klasse, GLA, E-klasse, GLB, S-klasse
- Volkswagen: Passat, Tiguan
- Volvo: S60, S90, V60
Volkswagen Passat och Tiguan med den nye IQ-light-teknologien er altså de eneste modellene som får toppkarakter i begge kategorier.
