
Vi som monterer svære ekstralys:
Møt Norges mest blendende bilister
Noen pynter bilen til bristepunktet med ekstralys – andre har bare behov for å finne den pokkers veien hjem i høstmørket. Møt fire blende-entusiaster som lager lysfest.
Mørketida. Møkkasesong?
Neida: Den fantastiske lysfesten er godt i gang.
Norges mest blendende mennesker har allerede handlet såkalte «tusenmetere» – kraftige ekstralys som rekker minst én kilometer på mørklagte veier gjennom styggtett skog – og som lyser herfra til langt på nyåret.
En kombinasjon av elgfare, bekmørke og et ønske om å se barsk ut gjør at nordmenn handler «lyskastere» som aldri før: Til og med elbileiere innser at uten flomlys tar mørkets krefter overhånd.
Sjekk ut de lysende eksemplene til Motors lys-tige, opplyste entusiaster: Anders Berglund, Leif Ove Walle, Steinar Helgesen og Joar Daniel Vanberg Afseth:


Anders Berglund fra Vallset i Mjøs-kommunen Stange kjører en 1978-modell Kadett – hvor han har kastet ut originalmotoren på beskjedne 1,2 liter til fordel for en dobbelt så kraftig maskin, på hele 2,4 liter. I front har han montert fire overdimensjonerte ekstralys som hinter om energibunten.
– Opel utstyrte opprinnelig Kadetten med noe som minner mer om lommelyktpærer enn bilpærer, sukker han oppgitt, og legger til at de pinglete P45-lyspærerene er dårlige saker sammenlignet med den langt mer vanlige H4-typen – som bilindustrien ofte benyttet på den tiden Opelen ble skrudd sammen.
Berglund kjøpte tusenmeterslampene brukt.
– Jeg er storfornøyd: Til sammen betalte jeg knapt 700 kroner. Som nye koster de ofte langt mer bare for én, ler han.

Les om flere glade bilentusiaster her!
-
Vi som diskuterer sportsbiler:
– Du får tommel opp med Aston og finger’n med Ferrari
-
Vi som drar på R-R-treff:
Har Rolls-Rolls-eierne Norges minst snobbete bilklubb?
-
Vi som snikfotografer riking-biler:
Rikfolks kjøretøy – en sightseeing i smug
-
Vi som deltar på DS-treff:
Citroën DS er skjønnheten og udyret i ett
-
Vi som har blinket oss ut BMW i4:
BMW på strøm får bilentusiastene til å gnistre
-
Vi som kjører rundt i hundreåringer:
Vi feirer bilene som er hundre i år!
-
Vi som koser oss på sportsbiltreff:
Over tusen norske sportsbiler på én søndag
-
Vi med 50-tallet som livsstil:
Er 50-tallets biler de siste som var sexy?
-
Vi karer i Karmann Ghia:
Bilen som får humøret og prisene til å stige
-
Vi som kjører Panda 4x4:
– Norges minste firehjulstrekker er også den barskeste
-
Vi som kjører gult hele året:
I år blir påsken neongul
-
Vi som kjører racing i 944:
Er dette Porsches mest undervurderte gull?
-
Vi som mekker bilklubber for jenter:
I disse bilklubbene stoppes gutta i døra
-
Vi som vokste opp i Volvo:
Da Volvos bakseter var halve Norges lekerom
-
Vi som humrer i Hummer:
1990-talls Hummer har alt elbiler mangler
Til daglig har han om lag én mil reisevei gjennom vintermørket, til lokalbedriften JB Mekaniske – hvor han «freser, borrer og sveiser alt fra blomsterpotter til traktorhengere».
– Jeg innrømmer at jeg er livredd for å kjøre på elg: Vindusstolpene er tynne som fyrstikker og knekker sannsynligvis deretter.
Senest for et par uker siden observerte han et velvoksent eksemplar av skogens konge som trasket over veistrekket foran Opelen.
– Takket være en møtende bil som blinket voldsomt med lysene, tok jeg hintet og slakket ned kraftig på farten. Da ruslet den flotte elgen rolig over veien, på trygg avstand fra Kadetten.
Gjennom årene har Berglund innsett at han bor i et område med elgfare i absolutt alle retninger.
– Ekstralys er en rimelig investering på en farkost som jeg bruker året rundt, oppsummerer han.

Lektor Leif Ove Walle, som til daglig underviser i Hedmark fengsel, er, ifølge eget, halvhumoristisk utsagn, «stuck i Nordbygda» på Løten – hvor han tidligere drev sauehold på familiesmåbruket.
Høstlige kvelder på den lokale Budorvegen fordrer rikelig med lys.
– Budorvegen er like lang som den er mørklagt: Her kan det ikke slurves. Som trofast kusk i gamle Volvoer holder jeg utstyret i orden, lover Walle, som selv vokste opp i en lyseblå Amazon, og deretter i en rekke andre Volvoer - hvorav den tøffeste var en 245 GLT Herregårdsvogn.


Hvert år gleder han seg til snøen dekker Løten-landskapet:
– Da gjør Amazonens fire lamper natt til dag – helt uten sensorer, apper og automatisk dimming. Det enkle er ofte det beste, skratter mannen som også er ivrig syklist – i konkurranser, såvel som til jobb. Også på vinterstid i «inntil femten minus».
Sin første egne Amazon kjøpte han i 1986, den andre i 1993.
– Den hadde jeg helt til i år, da jeg solgte den i vanvare. Jeg kjøpte fort den hvite her, av siste årgang som ble bygget – med den største B20-motoren i 1970, sier Walle, og setter på fullt lys, så selv skogens feiteste ugle må blunke.

Steinar Helgesen på Lena har ekstralys tilsvarende lyskasterne på en idrettsstadion.
– Jeg er født mørkredd, og måtte bare gjøre det beste ut av det, fleiper han.
– Jeg fant ut at lys er løsningen på frykten, så da fikk Volvoen syv lamper i front med 100 watt, alle av typen «Rally 3000». Taket fikk røslig 400 watt 52" takmontert ledbar – og kan også ta seks lys, hvorav fire er «rally 3000» og to Bosch. Alle med 100 watt pærer – det hele styrt av seks releer med en 220 ampere Chevrolet-dynamo.
Helgesen får aldri nok lys: Nylig adderte han to sideveis arbeidslys som «gir bedre spredning under brå svingmanøvre på barske vinterdager».

Joar Daniel Vanberg Afseth i Rygge jobber som industrimekaniker i Hæren og kjører Chevrolet som tar luven, nei: lyset fra de fleste.
For en tid tilbake var han i Forsvaret i Bardu i Nord-Norge.

– Området har selvsagt mye fjell og nærmest null opplyste veistrekninger. Litt andre forhold enn det man er vant til – for eksempel på Østlandet, ler han.
Afset hadde «noen stålrør liggende» og sveiset et stativ.
– På Biltema plukket jeg fem stykk tusenmeter-bøtter (les: lys) og slang dem på det nevnte, nye takstativet, sier han.
Vintermørkets motgift kommer i alle former, og nordmenn er vaksinerte.
Disse herlige bilentusiastene har vi allerede skrevet om – klikk på lenkene for å lese:
Audi – Hvem er det egentlig som kjører Audi?
Alfa Romeo – Nå snakker vi inderlig kjærlighet!
Amcar-entusiastene – De som elsker amerikanerne
Tesla – «Tesla-eiere har blitt mobbeofre og skyteskive»
Skoda – Derfor digger nordmenn Skoda
Aston Martin – «Aston Martin er stil. Porsche er Frogner-Golf»
Opel – Nå gjør Vanja gamle Opel kult igjen
Mercedes-Benz Geländewagen – «Små biler er det verste jeg vet!»
Saab – Eldar Vågan byttet Saab mot brennevin
Porsche – Visst pokker kjører kvinnfolk Porsche!
Pickup – Her er Trygve Slagsvold Vedums aller største svakhet
MG – Den nye bilduellen med kinesisk eller engelsk MG?
Klassisk Citroën – Kong Haralds flørt med Citroën
Lexus – Toyotas lukusmerke lokker med kjentfolk
Lada – Er dette den verste bilen som finnes?
Ford Mustang – Denne rakkeren får nordmenn til å bestille elektrisk Mustang
Toyota Supra – Toyotas minst solgte får flest blikk
Julepyntede biler – Slik pynter vi bilene til jul
Elbil med høy kilometerstand og svært kort rekkevidde – Blodfans av kort rekkevidde
Subaru Forester – Er dette Norges aller kjedeligste (og beste) bil?
Polestar – «Polestar-eiere minner om tenåringer som vil ha den råeste mobilen»
Datsun – «Nye biler kneler lenge før Datsun tar kvelden»
Land Rover Defender – «Å kjøre Land Rover er som å gjøre noe gøy med en god venn»
Volvo 240 – Firkantet svenske er Norges mest omsatte bil noensinne
Gammel varebil – Eldre arbeidsbiler er den nye hytta!
VW-boble – Firehjulsdrift er for pyser!
Mercedes-Benz –«Du kan kjøre over fartsdumper i 80 uten å miste asken på cigaren»
Jeep – Jeep-folk trenger ikke varme i hyttegølvet
Morgan – «Morgan er en investering i egen helse»
Ferrari – «Porsche blir for dagligdags, sammenlignet med Ferrari»
Firkantet stasjonsvogn – Livet blir større med stasjonsvogn
VW Golf – Garantert gira på Golf
Cabriolet – Sure folk kjører ikke cabriolet
Honda – Vi var europamestere i å handle Honda
Volkswagen Type 2 –Folkevognbuss er kongen av kos
Lang campingvogn – For noen blir en campingvogn aldri lang nok
DeLorean – De kjører inspirasjonen til Tesla
Jaguar XJ – «Jaguar er populær blant folk med sans for det gamle imperiet»
17. mai-pyntede biler – Slik 17.mai-pynter vi bilene våre
Pimpede elbiler – Denne elbiltrenden gjør det gromt å kjøre grønt
Nostalgiske campere – Nå reiser nordmenn på klassisk camping
Toyota Corolla – Er dette Norges mest elskede hverdagsbil?
Trehjulinger – Verdens beste, verste biltype!
Vi som liker gromlyd – Muskelbiler gjør Bygde-Norge heitere
De som kjører med hund – Bikkje i bil er den beste reisekompisen
Saab Sonett – «Mange lurer på om den er en Porsche»
Vi som sover i bilen i sommer – «Bilen er hotellrommet med den beste utsikten»
Hardhausen Mercedes W123 – Er dette Norges mest seigliva bil noensinne?
Vi som fotografer biler i ferien – De morsomste feriebil(d)ene
Vi som kjøper tilbake vår første bil – Stadig flere finner igjen sin første kjærlighet
Vi som bruker bilen til hagehobby – I sommer har nordmenn kjørt halve hager hjem
Vi som raser rundt i Fords klassiker – De fyrrigste folka kjører Ford Capri
Vi som farter rundt i Fiat – Dyrker romantikk i italiensk hverdagsbil
Vi som kjører med gullfarga felger – Hele Norge pynter bilen med «gullsko»
Vi som kjører én meter lave sportsbilder – Høye SUV-er er for pyser!
Vi som ratter elbiler på bane – Nå invaderer elbilister racingbaner over hele landet
Vi som digger biler med skråstilte bakruter – Z-formet bakrute er tidenes barskeste bildesign
Vi som pynter antenna på bilen – Revehale er Norges frekkeste bilpynt
Vi som setter oss bak rattet i kjole – Flotte biler fortjener stilige sjåfører
Vi som elsker tilhengere – Tilhengerne er nordmenns aller kjæreste eie
Vi som elsker Citroën 2CV – Norges best likte snegle
Vi som digger gromme griller – Hvem har Norges mest grisefine grill?
Vi som rosemaler bilen vår – Rosemaling er den tøffeste måten å pynte bilen på