HØYERE: Cross er en høyere versjon av bestselgeren Corolla, som ikke skal lades.

Corolla Cross med firehjulsdrift:

Dette blir prisen på Toyotas siste støt mot elbilene

Corolla Cross likner den perfekte bilen for mange lojale Toyota-kunder. Spørsmålet er selvsagt om den blir kneblet av kabler.

Publisert Sist oppdatert

Corolla Cross supplerer de etablerte Corolla-modellene vi kjenner i dag, men har to unike fordeler, sammenliknet med resten av utvalget:

Firehjulsdrift og høyere sitteposisjon.

Nå er prisene klare. Alle modellene har firehjulsdrift og femte generasjon hybridmotor fra Toyota, med en totaleffekt på 197 hester.

Plass i høyden

Startprisen (i-Active) er 443.500 kroner. Neste utstyrsversjon (i-Executive) koster 468.200, mens toppmodellen – som i tillegg har skinn og panoramatak – koster 484.000.

Bagasjevolumet som femseter er 436 liter, altså en god del mindre enn stasjonsvognens 598 liter. Til gjengjeld har Cross bedre plass i høyden, og enklere adkomst til seter og barneseter.

MINDRE RAV4: Slektskapet til storebror er tydelig, spesielt bakfra. Men Corolla Cross er mindre og hendigere.
OPPGRADERT: Instrumentpanelet er designmessig slik vi kjenner det fra de siste årsmodellene av Toyota, men skjermene er blitt mer moderne.
ENKELT: Bare todelt baksete uten noen gjennomlastingsmulighet, vil for noen være et minus.

Mer praktisk

Bakdørene har blant annet en buet profil for å gi bedre plass til knærne når man skal nå inn til barn som sitter bak. Vinkelen på bakseteryggen kan også justeres.

Toyota opplyser at det oppgraderte hybridsystemet har komponenter som er lettere og mer kompakte, og at en ny kontrollenhet bidrar til å redusere det elektriske tapet i systemet.

Innvendig blir Corolla Cross første Toyota-modell med et nytt digitalt kombinasjons­instrument på 12,3 tommer, plassert i instrumentpanelet foran føreren. Det er standardutstyr på alle versjonene.

Prøvekjøring

Sikkerhetsmessig introduseres et nytt kamera og en ny radar på Corolla Cross. Dette skal dekke et bredere felt foran bilen med økt rekkevidde i alle retninger, og kjappere respons.

Også den adaptive fartsholderen er forbedret, med mer gradvis oppbremsing og mykere fartsjustering.

  • Motor skal prøvekjøre Corolla Cross i Barcelona om en uke, og kommer med fyldig rapport etter det.