
Den endelige versjonen av bZ4X klar:
Dette er rekkevidde og effekt på Toyotas nye el-SUV
Erfaring og trygghet er viktigere enn ytelser og rekkevidde når Toyota nå viser en produksjonsklar versjon av den nye el-SUV-en.
Toyota ligger fortsatt i krabbefeltet i den hurtiggående trafikken av elbillanseringer. Toyotas første ekte elbil skal tross alt forsvare produsentens tetposisjon på to helt avgjørende områder:
- Pålitelighet og driftsikkerhet.
- Kompetanse på elektrifisering.
Har du lest disse sakene?
-
NAF frykter full moms på elbiler:
«Et frekt og usedvanlig provoserende løftebrudd»
-
Vi som kjører rundt i hundreåringer:
Vi feirer bilene som er hundre i år!
-
Beholder krav om helseattest:
Beholder krav om helseattest for eldre
-
Prisforskjeller på lading:
Hyundai kutter prisen, men er fortsatt mye dyrere
-
Denne skal klare 70–80 mil:
Slik skal Renault kurere rekkeviddeangsten
-
Vente et år eller kutte ut utstyr?
Dette gjør delemangelen med nybildrømmen
-
Lav nyttelast-kapasitet på elbiler:
Hyundai anbefaler å kjøre med ulovlig overvekt
-
Jan betalte 30 kr/kWt:
Dette er trolig Norges høyeste ladepris
-
Glasstaket knuste uten forvarsel:
– Det regnet glass på oss
-
Mot priskaos for dyre elbiler:
Dette må du vite hvis du havner i moms-knipa
-
Varsler elbil-moms fra 500.000 kroner:
«Andre trenger støtte enn de som kan kjøpe Porsche»
-
Populær elbil med liten vektkapasitet:
Calle kan bare ha barna som passasjerer
-
Prøvekjørt: Volkswagen ID.5/ID.5 GTX
Hvor mye forskjell krever du for 18.000 kroner?
-
Viser Audi A6 Avant e-tron:
Nå kommer en bølge av elektriske stasjonsvogner
-
Se listen:
Vegvesenet mener disse veiene bør bygges først
-
Toyota-duell:
bZ4X mot RAV4 – her er de største forskjellene
-
Avkrevd gebyr for bil på henger:
Denne bompenge-regningen kan du faktisk avslå!
218 hester og 4x4
Men i forbindelse med dagens offisielle lansering av den produksjonsklare versjonen, kommer en del viktig informasjon rundt batteristørrelse, motorspesifikasjoner og antatt rekkevidde:
- Batteriet er på 71,4 kWt.
- Rekkevidden angis til over 450 kilometer, avhengig av versjon.
- Modellen med forhjulstrekk har 204 hk/265 Nm. De gir 0–100 km/t på 8,4 sekunder.
- Modellen med firehjulsdrift har 218 hk./336 Nm. 0–100 km/t. 7,7 sekunder.
- Lading til 80 prosent på rundt 30 minutter med 150 kW hurtiglading.
- Bagasjevolum: 452 liter.

Batterikvalitet
Bilen kan også kjøres med én pedal, altså at både gass og brems styres med gasspedal.
Batteriteknologien er naturligvis svært viktig. Og her hevder Toyota at nærmere 25 års erfaring fra batterielektrisk bilteknologi skal sikre kvalitet, levetid og pålitelighet i verdensklasse for litiumion-batteriene som brukes.
Mest lest på Motor.no:
-
Populær elbil med liten vektkapasitet:
Calle kan bare ha barna som passasjerer
-
Sjekk de mest populære og de helt nye modellene:
Dette er ventetiden på ny elbil – og disse får du på dagen
-
Wenche og Aage fikk sjokk:
Glasstaket i BMW-en knuste uten forvarsel mens de kjørte
-
Risikabelt å havne i retten:
Tapte mange hundre tusen kroner på å selge denne bilen
-
Forskning «fra vugge til grav»:
Skoda diesel slipper ut mindre CO2 enn en elektrisk Mustang
-
Ber Vedum utsette momsen:
– Bilkjøperne styrer mot en ny avgiftsbombe
-
Stor NAF-test:
Dette er de beste ladeboksene til elbiler
-
Prøvekjørt: Mercedes C-klasse All-Terrain
Denne har rekkevidde på rundt 120 mil ...
-
Quiz:
Kjenner du igjen frontlysene?
-
VW-duell: ID.4 GTX mot Tiguan
Vi er overrasket over hvor mye bedre elbilen er
-
Se bildene:
Fikk rusttrøbbel etter 10 måneder – Tesla avviser alt ansvar
-
Grekere på pristoppen:
Disse bensinprisene får norske priser til å blekne
-
Nye regler:
Nå øker fartsgrensen for tilhengere
-
NAF mener myndighetene teller feil:
NAF: «Bilistene har betalt milliarder mer enn de skulle»
-
Prøvekjørt: VW Multivan eHybrid
Plutselig ble denne nesten en halv million rimeligere
-
Bilsetet har mekanisk feil:
Nå blir Marit saksøkt av Tesla
-
Prøvekjørt: Renault Megane E-Tech
Kjør debatt: Er dette den peneste elbilen?
Selv etter 240.000 kilometers kjøring, eller rundt 10 år, forventes det at batteriet fremdeles leverer 90 prosent av sin opprinnelige ytelse.
Et fulladet batteri skal altså gi en antatt rekkevidde på over 450 kilometer, avhengig av versjon. Det er med andre ord grunn til å tro at den tyngre versjonen med firehjulsdrift legger seg på rundt 410 kilometer.
Det er ikke klasseledende på noe vis, men vi forventer at Toyotas nevnte kompetanse vil gi utslag på energieffektiviteten.

Åpner for reservasjon
Et varmesystem, inkludert en varmepumpe, skal også bevare effektiviteten i lavere temperaturer, og gi mindre rekkeviddereduksjon enn hos konkurrentene.
Toyota har samarbeidet med Subaru om et nytt firehjulsdriftsystem med separate motorer på for- og bakakselen.
Ytterligere spesifikasjoner kommer garantert i drypp fram mot europapremieren 2. desember. Rett etterpå åpnes det for kundereservasjoner på nett.
180 mil med solcelle
Rekkevidden kan også optimaliseres med solcelletak som lader bilens batteri med energi. Solcellene kan være aktivert både under kjøring og når bilen står parkert.
Toyota har kalkulert at dette kan gi ekstra energi til 1800 km. i året.
Her kan du lese hva Motor tidligere har skrevet om bZ4X.