SNART KLAR: Toyotas nye el-SUV nærmer seg norske veier.
SNART KLAR: Toyotas nye el-SUV nærmer seg norske veier.

Den endelige versjonen av bZ4X klar:

Dette er rekkevidde og effekt på Toyotas nye el-SUV

Erfaring og trygghet er viktigere enn ytelser og rekkevidde når Toyota nå viser en produksjonsklar versjon av den nye el-SUV-en.

Publisert Sist oppdatert

Toyota ligger fortsatt i krabbefeltet i den hurtiggående trafikken av elbillanseringer. Toyotas første ekte elbil skal tross alt forsvare produsentens tetposisjon på to helt avgjørende områder:

  • Pålitelighet og driftsikkerhet.
  • Kompetanse på elektrifisering.

218 hester og 4x4

Men i forbindelse med dagens offisielle lansering av den produksjonsklare versjonen, kommer en del viktig informasjon rundt batteristørrelse, motorspesifikasjoner og antatt rekkevidde:

  • Batteriet er på 71,4 kWt.
  • Rekkevidden angis til over 450 kilometer, avhengig av versjon.
  • Modellen med forhjulstrekk har 204 hk/265 Nm. De gir 0–100 km/t på 8,4 sekunder.
  • Modellen med firehjulsdrift har 218 hk./336 Nm. 0–100 km/t. 7,7 sekunder.
  • Lading til 80 prosent på rundt 30 minutter med 150 kW hurtiglading.
  • Bagasjevolum: 452 liter.
<span class=" font-weight-bold" data-lab-font_weight_desktop="font-weight-bold">RUNDT RATT:</span> Konseptbilen hadde et annet type ratt, som trolig hadde skapt reaksjoner hos konservative Toyota-kunder som skal gå over fra en eldre RAV4 til en ny elbil. På den endelige versjonen er rattet blitt rundt igjen.
RUNDT RATT: Konseptbilen hadde et annet type ratt, som trolig hadde skapt reaksjoner hos konservative Toyota-kunder som skal gå over fra en eldre RAV4 til en ny elbil. På den endelige versjonen er rattet blitt rundt igjen.

Batterikvalitet

Bilen kan også kjøres med én pedal, altså at både gass og brems styres med gasspedal.

Batteriteknologien er naturligvis svært viktig. Og her hevder Toyota at nærmere 25 års erfaring fra batterielektrisk bilteknologi skal sikre kvalitet, levetid og pålitelighet i verdensklasse for litiumion-batteriene som brukes.

Selv etter 240.000 kilometers kjøring, eller rundt 10 år, forventes det at batteriet fremdeles leverer 90 prosent av sin opprinnelige ytelse.

Et fulladet batteri skal altså gi en antatt rekkevidde på over 450 kilometer, avhengig av versjon. Det er med andre ord grunn til å tro at den tyngre versjonen med firehjulsdrift legger seg på rundt 410 kilometer.

Det er ikke klasseledende på noe vis, men vi forventer at Toyotas nevnte kompetanse vil gi utslag på energieffektiviteten.

<span class=" font-weight-bold" data-lab-font_weight_desktop="font-weight-bold">SIGNATUR: </span>Dette karakteristiske lysbildet får vi garantert se ofte på norske veier etterhvert.
SIGNATUR: Dette karakteristiske lysbildet får vi garantert se ofte på norske veier etterhvert.

Åpner for reservasjon

Et varmesystem, inkludert en varmepumpe, skal også bevare effektiviteten i lavere temperaturer, og gi mindre rekkeviddereduksjon enn hos konkurrentene.

Toyota har samarbeidet med Subaru om et nytt firehjulsdriftsystem med separate motorer på for- og bakakselen.

Ytterligere spesifikasjoner kommer garantert i drypp fram mot europapremieren 2. desember. Rett etterpå åpnes det for kundereservasjoner på nett.

180 mil med solcelle

Rekkevidden kan også optimaliseres med solcelletak som lader bilens batteri med energi. Solcellene kan være aktivert både under kjøring og når bilen står parkert.

Toyota har kalkulert at dette kan gi ekstra energi til 1800 km. i året.

Her kan du lese hva Motor tidligere har skrevet om bZ4X.