
Den endelige versjonen av bZ4X klar:
Dette er rekkevidde og effekt på Toyotas nye el-SUV
Erfaring og trygghet er viktigere enn ytelser og rekkevidde når Toyota nå viser en produksjonsklar versjon av den nye el-SUV-en.
Toyota ligger fortsatt i krabbefeltet i den hurtiggående trafikken av elbillanseringer. Toyotas første ekte elbil skal tross alt forsvare produsentens tetposisjon på to helt avgjørende områder:
- Pålitelighet og driftsikkerhet.
- Kompetanse på elektrifisering.
Har du lest disse sakene?
-
Vi som diskuterer sportsbiler så grusen spruter:
– Du får tommel opp med Aston og finger’n med Ferrari
-
2700 Toyota bZ4X tilbakekalles:
Hjul kan falle av – bilkundene må vente
-
Høye drivstoffpriser:
Slik sparer du 3400 kr på drivstoff
-
Toyota RAV4 oppgraderes:
Dette blir nytt på bestselgeren
-
Lanseres først i Kina:
VW strekker elbil-utvalget med ny limo
-
77
Test: Mercedes C-klasse ladehybrid
Denne går fint 10 mil bare på strøm
-
Stor prisoversikt:
Så mye koster ladingen akkurat nå
-
Ny batteri-teknologi:
Skal lage BMW-SUV som går 100 mil på én lading
-
Modifisering av biler:
Nesten ingen søker om godkjenning
-
Bruktbil havarerte:
Eksperter stempler BMW-motor som «for dårlig»
-
Stor ladetest:
Disse nye elbilene lader best – og dårligst
-
76
Test: Lexus NX 450H+
Vi skjønner at Norges mest fornøyde eiere kjører denne
-
Revidert nasjonalbudsjett:
Kjører videre med elbil-moms over 500.000 kroner
-
Knipset elbiler på feil sted:
– Hva gjør elbilene her?
-
Gikk ikke «sinnssykt bra»:
Modifisering skadet bil for 171.000 kroner
-
VW jakter Tesla på salgstoppen:
Lanserer ny utstyrsversjon av ID.4 med firehjulsdrift
-
77
Test: Toyota bZ4X
Vi er forbauset over hvor middels alt er
218 hester og 4x4
Men i forbindelse med dagens offisielle lansering av den produksjonsklare versjonen, kommer en del viktig informasjon rundt batteristørrelse, motorspesifikasjoner og antatt rekkevidde:
- Batteriet er på 71,4 kWt.
- Rekkevidden angis til over 450 kilometer, avhengig av versjon.
- Modellen med forhjulstrekk har 204 hk/265 Nm. De gir 0–100 km/t på 8,4 sekunder.
- Modellen med firehjulsdrift har 218 hk./336 Nm. 0–100 km/t. 7,7 sekunder.
- Lading til 80 prosent på rundt 30 minutter med 150 kW hurtiglading.
- Bagasjevolum: 452 liter.

Batterikvalitet
Bilen kan også kjøres med én pedal, altså at både gass og brems styres med gasspedal.
Batteriteknologien er naturligvis svært viktig. Og her hevder Toyota at nærmere 25 års erfaring fra batterielektrisk bilteknologi skal sikre kvalitet, levetid og pålitelighet i verdensklasse for litiumion-batteriene som brukes.
Mest lest på Motor.no:
-
Gikk ikke «sinnssykt bra»:
Modifisering skadet bil for 171.000 kroner
-
77
Test: Toyota bZ4X
Vi er forbauset over hvor middels alt er
-
Blokkerer for hurtiglading:
– Det er helt greit å parkere slik
-
Kjøpte campingvogn til 3000 kr:
Campingplassen sendte vogna til vraking
-
Taycan-eiere reagerer skarpt:
Får ikke luksusfunksjon – men 2300 kroner fra Porsche
-
Motors store rekkeviddetest:
Elbilene slet med norsk sommervær
-
Motors sommerdekktest:
Elbil-dekkenes svakheter vekker internasjonal oppsikt
-
Nye resultater fra Euro NCAP:
Elbilene imponerer, men to merker bør skjelve
-
Petter fortviler, NAF reagerer:
«Ingen» verksteder kan godkjenne tilhengere
-
Jan betalte 30 kr/kWt:
Dette er trolig Norges høyeste ladepris
-
Hyundai Ioniq 5 med liten vektkapasitet:
Calle kan bare ha barna som passasjerer
-
Populære og nye modeller:
Dette er ventetiden på ny elbil – og disse får du på dagen
-
Wenche og Aage fikk sjokk:
Glasstaket i BMW-en knuste uten forvarsel mens de kjørte
-
Risikabelt å havne i retten:
Tapte mange hundre tusen kroner på å selge denne bilen
-
Forskning «fra vugge til grav»:
Skoda diesel slipper ut mindre CO2 enn en elektrisk Mustang
-
Ber Vedum utsette momsen:
– Bilkjøperne styrer mot en ny avgiftsbombe
-
Stor NAF-test:
Dette er de beste ladeboksene til elbiler
Selv etter 240.000 kilometers kjøring, eller rundt 10 år, forventes det at batteriet fremdeles leverer 90 prosent av sin opprinnelige ytelse.
Et fulladet batteri skal altså gi en antatt rekkevidde på over 450 kilometer, avhengig av versjon. Det er med andre ord grunn til å tro at den tyngre versjonen med firehjulsdrift legger seg på rundt 410 kilometer.
Det er ikke klasseledende på noe vis, men vi forventer at Toyotas nevnte kompetanse vil gi utslag på energieffektiviteten.

Åpner for reservasjon
Et varmesystem, inkludert en varmepumpe, skal også bevare effektiviteten i lavere temperaturer, og gi mindre rekkeviddereduksjon enn hos konkurrentene.
Toyota har samarbeidet med Subaru om et nytt firehjulsdriftsystem med separate motorer på for- og bakakselen.
Ytterligere spesifikasjoner kommer garantert i drypp fram mot europapremieren 2. desember. Rett etterpå åpnes det for kundereservasjoner på nett.
180 mil med solcelle
Rekkevidden kan også optimaliseres med solcelletak som lader bilens batteri med energi. Solcellene kan være aktivert både under kjøring og når bilen står parkert.
Toyota har kalkulert at dette kan gi ekstra energi til 1800 km. i året.
Her kan du lese hva Motor tidligere har skrevet om bZ4X.