
Frykter for arbeidsplassene:
Toyota-sjef fyrer av mot elbil-satsingen
Toyota-toppen Akio Toyoda langer ut mot Japans klimapolitikk og satsingen på batterielektriske biler. – Det er ikke forbrenningsmotoren som er fienden, sier han.
Toyota-sjefen mener en fullstendig overgang til helelektriske biler vil kunne koste Japan 5,5 millioner arbeidsplasser og en reduksjon i bilproduksjonen på 80 prosent i 2030.
Japan er verdens tredje største bilprodusent, og bilfabrikkene utgjør en ekstremt viktig del av landets produksjonsindustri.
Og nettopp Toyota er både Japans – og verdens – suverent største bilprodusent.
Selskapet ligger imidlertid ikke fremst i elbil-kappløpet. Mens mange andre bilprodusenter kappes om å bringe batterielektriske biler til markedet, trekker det japanske selskapet stadig tunge veksler på den modne hybridteknologien de utviklet på 1990-tallet.
Selskapet har en viss hydrogenbil-produksjon, mens serieproduksjonen av deres første batterielektriske modell starter ikke før neste år.
Akio Toyoda er toppsjef i Toyota Motors, selskapet hans bestefar Kiichiro Toyoda grunnla. Og han er en svært innflytelsesrik leder i organisasjonen av japanske bilprodusenter (JAMA). Landets myndigheter har varslet tiltak for å få til dramatiske kutt i klimagassutslippene. Et fullstendig skifte til helelektriske biler er et av de sentrale virkemidlene for å nå karbonnøytralitet i 2050.
Dét liker numero uno i den japanske bilindustrien dårlig. Svært dårlig.
Har du fått med deg disse sakene?
-
Anne-Karin fikk sjokk:
Reparasjon økte km-standen til 400.000
-
Knusende kritikk etter dødsulykke:
– Økonomi ble prioritert framfor trafikksikkerhet
-
Ladeanlegg i parkeringsbygg:
Seksjonseiere kan ikke nekte lading
-
Se før- og etter-bilder:
Fikk ikke vite at motorsykkelen hadde sett slik ut
-
Se slitasjen:
Tesla-dekkene tålte bare to sesonger
-
Se bildene:
Slik renner vannet inn i bilen
-
Vant kamp om bruktbil:
Arnt Villy kjøpte bil – men selgeren fortsatte å bruke den selv
-
180 VW fra privat samling til salgs:
Denne Bobla kan bli din for rundt 3,5 millioner
-
Misligholdt leasingavtalen:
Må betale 352.000 kroner til Møller etter leasing-strid
-
Ny måling:
En av åtte vil bytte parti på grunn av drivstoffprisene
Eksportavhengig
– Japan er et eksportavhengig land. Det betyr at spørsmålet om karbonnøytralitet også er et spørsmål om sysselsetting. Noen politikere sier at vi må gjøre alle biler til elbiler eller at bilindustrien vår er utdatert. Men jeg tror ikke det er tilfelle. For å beskytte arbeidsplassene og livene til japanere flest, tror jeg det vi gjør i fremtiden må stå i en sammenheng med det vi har gjort til nå, sier Toyoda, i følge nettavisen Inside EVs.
Han påpeker at landets bilindustri årlig produserer omlag 10 millioner biler, hvorav drøyt halvparten blir eksportert.
Toyodas anslag antyder at japanske bilprodusenter i 2030 fortsatt vil produsere åtte millioner biler med forbrenningsmotor årlig, inkludert hybrid og ladehybrider.
Vil ikke kunne produsere
– Dette betyr at vi enten mister produksjonen av åtte millioner biler, eller at bilindustrien risikerer å miste majoriteten av 5,5 millioner arbeidsplasser. Hvis myndighetene virkelig mener at forbrenningsmotoren er fienden, så vil vi i realiteten nesten ikke kunne produsere biler, sier han.
Toyota-sjefens oppskrift for det grønne skiftet er at hvert land i større grad må få ta utgangspunkt i sine egne forutsetninger og historie – med frihet til å velge hva slags teknologi og løsninger man skal satse på, bare resultatet til sjuende og sist blir en reduksjon i utslippene.
– Hvis vi skal oppnå karbonnøytralitet er det karbondioksid som er fienden, ikke forbrenningsmotoren. For å redusere utslippene er det nødvendig med praktiske og realistiske initiativer som er i tråd med de ulike forutsetningene som er de forskjellige landene og regionene, sier han.
Akio Toyoda mener hybridbilene vil kunne yte et betydelig bidrag i denne sammenhengen, særlig fordi teknologien er relativt rimelig og ikke krever store investeringer i infrastruktur.
Les flere saker om Toyota:
-
Nye Euro NCAP-resultater:
Krasjtest-smell for BMW
-
2700 Toyota bZ4X tilbakekalles:
Hjul kan falle av – bilkundene må vente
-
Toyota RAV4 oppgraderes:
Dette blir nytt på bestselgeren
-
77
Test: Toyota bZ4X
Vi er forbauset over hvor middels alt er
-
Japanske tilstander:
Bare leasing av Toyotas første elbil på hjemmebane
-
Toyota trosser krisene:
Dette bilmerket tjente 240 milliarder kroner siste året
-
Toyota-duell:
bZ4X mot RAV4 – her er de største forskjellene
-
Toyota Supra:
Har seks sylindre og kløtsj – og den kommer i sommer
-
Tall fra tyske ADAC:
Toyota i bunn (og topp) på veihjelp-statistikken
-
Måtte selges som delebil:
Bilen døde da eieren fikk ny nøkkel