ELBIL-BREMS: Akio Toyoda, toppsjef i Toyota.

Frykter for arbeidsplassene:

Toyota-sjef fyrer av mot elbil-satsingen

Toyota-toppen Akio Toyoda langer ut mot Japans klimapolitikk og satsingen på batterielektriske biler. – Det er ikke forbrenningsmotoren som er fienden, sier han.

Publisert Sist oppdatert

Toyota-sjefen mener en fullstendig overgang til helelektriske biler vil kunne koste Japan 5,5 millioner arbeidsplasser og en reduksjon i bilproduksjonen på 80 prosent i 2030.

Japan er verdens tredje største bilprodusent, og bilfabrikkene utgjør en ekstremt viktig del av landets produksjonsindustri.

Og nettopp Toyota er både Japans – og verdens – suverent største bilprodusent.

Selskapet ligger imidlertid ikke fremst i elbil-kappløpet. Mens mange andre bilprodusenter kappes om å bringe batterielektriske biler til markedet, trekker det japanske selskapet stadig tunge veksler på den modne hybridteknologien de utviklet på 1990-tallet.

Selskapet har en viss hydrogenbil-produksjon, mens serieproduksjonen av deres første batterielektriske modell starter ikke før neste år.

Akio Toyoda er toppsjef i Toyota Motors, selskapet hans bestefar Kiichiro Toyoda grunnla. Og han er en svært innflytelsesrik leder i organisasjonen av japanske bilprodusenter (JAMA). Landets myndigheter har varslet tiltak for å få til dramatiske kutt i klimagassutslippene. Et fullstendig skifte til helelektriske biler er et av de sentrale virkemidlene for å nå karbonnøytralitet i 2050.

Dét liker numero uno i den japanske bilindustrien dårlig. Svært dårlig.

Eksportavhengig

– Japan er et eksportavhengig land. Det betyr at spørsmålet om karbonnøytralitet også er et spørsmål om sysselsetting. Noen politikere sier at vi må gjøre alle biler til elbiler eller at bilindustrien vår er utdatert. Men jeg tror ikke det er tilfelle. For å beskytte arbeidsplassene og livene til japanere flest, tror jeg det vi gjør i fremtiden må stå i en sammenheng med det vi har gjort til nå, sier Toyoda, i følge nettavisen Inside EVs.

Han påpeker at landets bilindustri årlig produserer omlag 10 millioner biler, hvorav drøyt halvparten blir eksportert.

Toyodas anslag antyder at japanske bilprodusenter i 2030 fortsatt vil produsere åtte millioner biler med forbrenningsmotor årlig, inkludert hybrid og ladehybrider.

Med et forbud mot slike biler, sier Toyoda, blir bilprodusentene stilt overfor et krevende valg mellom å flytte produksjonen utenlands eller å legge ned.

Vil ikke kunne produsere

– Dette betyr at vi enten mister produksjonen av åtte millioner biler, eller at bilindustrien risikerer å miste majoriteten av 5,5 millioner arbeidsplasser. Hvis myndighetene virkelig mener at forbrenningsmotoren er fienden, så vil vi i realiteten nesten ikke kunne produsere biler, sier han.

Toyota-sjefens oppskrift for det grønne skiftet er at hvert land i større grad må få ta utgangspunkt i sine egne forutsetninger og historie – med frihet til å velge hva slags teknologi og løsninger man skal satse på, bare resultatet til sjuende og sist blir en reduksjon i utslippene.

– Hvis vi skal oppnå karbonnøytralitet er det karbondioksid som er fienden, ikke forbrenningsmotoren. For å redusere utslippene er det nødvendig med praktiske og realistiske initiativer som er i tråd med de ulike forutsetningene som er de forskjellige landene og regionene, sier han.

Akio Toyoda mener hybridbilene vil kunne yte et betydelig bidrag i denne sammenhengen, særlig fordi teknologien er relativt rimelig og ikke krever store investeringer i infrastruktur.