Det dukker riktig opp noen forbehold i asken fra nyttårsfyrverkeriet: Moms- og vektavgift er ikke regnet inn i prisene, og modellen er ikke endelig typegodkjent.
Xpeng refererer til «stor interesse og etterspørsel» etter «flaggskipet som har tatt Norge med storm» når de nå framskynder muligheten til å bestille modellen allerede før nyttår.
Selv med de forventede tilleggene, er det liten tvil om G9 priser seg inn i bevisstheten til mange som er på jakt etter den klassiske norgesbilen med romslig SUV-fasong, firehjulsdrift og hengerfeste – tidsmessig oppgradert med batterielektrisk drift.
Xpeng G9
Pris: 568.000–624.000 (inkl. frakt/levering).
Batteri: 98 kWt
Motoreffekt (bakhjulsdrift/firehjulsdrift): 330/551 hk
Rekkevidde (antatt, bakhjulsdrift/firehjulsdrift): 570/520 km.
Lading (antatt): Opptil 300 kW.
Lengde/bredde/høyde: 490/193/167 cm.
Bagasjevolum: 660 liter pluss frunk på 71 liter.
Hengervekt (ikke endelig): 1500 kg.
Rekkevidde
Vi forventer med andre ord at de fleste orienterer seg mot versjonen med firehjulsdrift. Men vil du ha en rimeligere bil med rundt fem mil bedre rekkevidde – og klarer deg fint med drift på bakhjulene – så starter prisen på en overkommelig side av momsgrensen.
Dette er prisene – inkludert 9900 kroner i frakt/levering (Oslo):
568.000 kroner for bakhjulsdrift og cirka 570 km rekkevidde.
624.000 kroner for firehjulsdrift og cirka 520 km rekkevidde.
Annonse
Større hjul
Begge modellene er stappet med det meste kineserne har av utstyr, blant annet elektrisk hengerfeste.
Den dyreste versjonen har også luftfjæring og litt større hjul som standard.
I praksis kan du bare legge til en pakke med Nappa skinnseter og massasje, og et oppgradert høyttaleranlegg. Denne koster 39.900 kroner. Og vil du ikke ha den hvite fargen som er inkludert, så kan du velge fire valører metallic lakk.
Salget starter i dag, og de første kundebilene er forventet til høsten. Kunder som bestiller før årsskiftet, får også en spesialtilpasset sovemadrass for to med på kjøpet.