SUV med god plass, firehjulsdrift og solid rekkevidde er fortsatt mange familiers drøm. På nye Xpeng G9 får du også en del artige finesser i form av utvendige høyttalere og en madrass på 2,03 meter. Madrassen er spesialtilpasset lengde, bredde og hjulhus fra bagasjeromsdør til forseterygg.
Xpeng G9
Batteri: 98 kWt
Motoreffekt (bakhjulsdrift/firehjulsdrift): 330/551 hk
Rekkevidde (antatt, bakhjulsdrift/firehjulsdrift): 570/520 km.
Lading (antatt): Opptil 300 kW.
Lengde/bredde/høyde: 490/193/167 cm.
Bagasjevolum: 660 liter pluss frunk på 71 liter.
Hengervekt (ikke endelig): Minst 1500 kg.
Pris: Ikke fastsatt.
Konkurrenter: Audi e-tron, Nio ES8, Mercedes EQC.
Justerbare bakseter
Vil du investere litt ekstra i underholdningsbiten, kan du få både vibrasjoner i setet og vind fra klimaanlegget tilpasset regien i den filmen du har bestilt til det store kinolerretet.
Av det mer bruksvennlige og hverdagslige bør den gode kvalitetsfølelsen i materialene nevnes. De oppvarmede baksetene oppleves også som bedre enn i de fleste andre elbiler, og her kan ryggputen justeres elektrisk med en knapp i dørpanelet.
Dette er biler som såvidt har rullet ut fra samlebåndet i Kina innen de ble fraktet til visning i Norge. Derfor er det for tidlig å si noe om kjøreinntrykk. Men versjonen med firehjulsdrift har luftfjæring og 551 hestekrefter, i teorien bra for både komfort og litt ekstra moro. At fronten er prikk lik siste generasjon Citroën-modeller er ikke like tiltalende.
Annonse
Lavt salg
G9 er i stor grad utviklet for et marked utenfor Kina, og igjen er elbilnasjonen Norge første prøveklut for et kinesisk bilmerke.
Xpeng har allerede to modeller her i Norge. G3i – som er en facelift av G3, og P7. På nybilstatistikken ligger de nede i en saus av diesel og bensin, på henholdsvis 63.- og 71.-plass.
Trukket tilbake
Det er plasseringer som speiler Motors opplevelser av en G3 som ikke er på nivå med de beste i klassen, og en P7 som virket uferdig ved lansering. Modellen P5 ble lansert tidligere i år, men så trukket tilbake – av årsaker vi aldri ble helt kloke på.
Xpeng har med andre ord en formidabel jobb å gjøre hvis de skal innfri sine egne ambisjoner om å være Norges tredje største elbilprodusent i 2025. Men: G9 kan markere en ny start.