NORGESBIL: Xpeng har utrustet SUV-en G9 med det meste nordmenn etterspør.

Xpeng G9 på veiene om et år:

Endelig ser det ut som de gjør det meste riktig

Xpeng sliter med å nå ut til norske kunder, men her kommer en modell som vanligvis treffer oss.

Publisert Sist oppdatert

SUV med god plass, firehjulsdrift og solid rekkevidde er fortsatt mange familiers drøm. På nye Xpeng G9 får du også en del artige finesser i form av utvendige høyttalere og en madrass på 2,03 meter. Madrassen er spesialtilpasset lengde, bredde og hjulhus fra bagasjeromsdør til forseterygg.

Xpeng G9

  • Batteri: 98 kWt
  • Motoreffekt (bakhjulsdrift/firehjulsdrift): 330/551 hk
  • Rekkevidde (antatt, bakhjulsdrift/firehjulsdrift): 570/520 km.
  • Lading (antatt): Opptil 300 kW.
  • Lengde/bredde/høyde: 490/193/167 cm.
  • Bagasjevolum: 660 liter pluss frunk på 71 liter.
  • Hengervekt (ikke endelig): Minst 1500 kg.
  • Pris: Ikke fastsatt.
  • Konkurrenter: Audi e-tron, Nio ES8, Mercedes EQC.

Justerbare bakseter

Vil du investere litt ekstra i underholdningsbiten, kan du få både vibrasjoner i setet og vind fra klimaanlegget tilpasset regien i den filmen du har bestilt til det store kinolerretet.

Av det mer bruksvennlige og hverdagslige bør den gode kvalitetsfølelsen i materialene nevnes. De oppvarmede baksetene oppleves også som bedre enn i de fleste andre elbiler, og her kan ryggputen justeres elektrisk med en knapp i dørpanelet.

Dette er biler som såvidt har rullet ut fra samlebåndet i Kina innen de ble fraktet til visning i Norge. Derfor er det for tidlig å si noe om kjøreinntrykk. Men versjonen med firehjulsdrift har luftfjæring og 551 hestekrefter, i teorien bra for både komfort og litt ekstra moro. At fronten er prikk lik siste generasjon Citroën-modeller er ikke like tiltalende.

SOLID: Bra plass i både kupé og til bagasje (frunk på 71 liter), og solid kvalitet i alle materialer, kjennetegner Xpeng G9.

Lavt salg

G9 er i stor grad utviklet for et marked utenfor Kina, og igjen er elbilnasjonen Norge første prøveklut for et kinesisk bilmerke.

Xpeng har allerede to modeller her i Norge. G3i – som er en facelift av G3, og P7. På nybilstatistikken ligger de nede i en saus av diesel og bensin, på henholdsvis 63.- og 71.-plass.

Trukket tilbake

Det er plasseringer som speiler Motors opplevelser av en G3 som ikke er på nivå med de beste i klassen, og en P7 som virket uferdig ved lansering. Modellen P5 ble lansert tidligere i år, men så trukket tilbake – av årsaker vi aldri ble helt kloke på.

Xpeng har med andre ord en formidabel jobb å gjøre hvis de skal innfri sine egne ambisjoner om å være Norges tredje største elbilprodusent i 2025. Men: G9 kan markere en ny start.