Opel offentliggjør i dag prisen på Opel Astra Electric: Fra 388.900, enten du velger tradisjonell femdørs hatchback, eller stasjonsvogna –kalt Sports Tourer. De fleste velger nok den siste.
Sports Tourer er den første, tyske elektriske stasjonsvognen på markedet, i følge Opel. Noen vil trolig hevde den kommer som nummer to – etter Porsche Taycan Turismo, helt avhengig av hvordan du definerer en stasjonsvogn.
I Astras tilfelle er det uansett ingen tvil: Dette er en umiskjennelig, tradisjonell stasjonsvogn med 516 liter bagasjerom – bare med en litt utradisjonell drivlinje til en stasjonsvogn å være.
For i øyeblikket er det faktisk bare to elektriske stasjonsvogner på markedet – eller tre, hvis du inkluderer nevnte Taycan: MG5 og splitter nye Nio ET5 Touring.
Annonse
Kommer før jul
Og så kommer altså Astra. Etter planen vil de første bilene være på plass hos forhandlere allerede i løpet av november, mens de første kundebilene kommer på veien før jul.
Tidligere i år testet Motor den mer tradisjonelle kompaktversjonen av elektriske Astra (les mer her). Vi har også kjørt Astra stasjonsvogn som ladbar hybrid (les mer her).
Rekkevidde
Rekkevidden med den 54 kWt store batteripakka er oppgitt til 413 kilometer. Forbruket skal komme ned mot svært gode 12,7 kWt/100 km, uavhengig av karosseriform.
– Introduksjonen av Astra Electric og Astra Sports Tourer Electric er et bevis på hva Opel mener når de snakker om «Greenovation» av mobilitet. Den er en viktig milepæl på veien mot å bli et helelektrisk merke i Europa. Vi tror norske kunder savner en ekte tysk stasjonsvogn i kompaktbilsegmentet, og Astra Sports Tourer Electric vil passe markedet perfekt, sier Reidar Holtedahl, merkesjef for Opel hos Bertel O. Steen.