SISTE NYTT: BMW-topp Oliver Zipse (t.h.) og designsjef Adrian van Hooydonk med iX3 fredag.
Foto: BMW
BMW-sjefen om Neue Klasse:
«En unik mulighet til å tenke helt nytt om alt ved en bil»
Fire år etter at BMW-sjefen Oliver Zipse annonserte Neue Klasse, var ambisjonen fulltført. – Det har vært en unik mulighet til å tenke helt nytt om alt ved en bil, sier han.
MÜNCHEN (Motor): Neue Klasse-satsingen er den største i merkets historie. Den første av 40 nye eller oppgraderte modeller ble presentert på et arrangement i München fredag formiddag.
Og Oliver Zipse underslo ikke at det var en av de største anledningene.
– Jeg har vært 34 år i BMW og vært med på mange verdenslanseringer. Dagens premiere er likevel en én-gang-i-livet-opplevelse, sier han.
– For når får man egentlig mulighet til å bygge noe helt nytt helt fra grunnen av? spurte han under fredagens presentasjon – vel vitende om at svaret gir seg selv.
Ved siden av iX3 viste han frem en kamuflert 3-serie-sedan, og bekreftet antakelsene om at dette blir den neste Neue Klasse-modellen. Detaljene om denne kommer på nyåret. Senere skal BMW putte den sentrale Neue Klasse-teknologien i alle de 40 modellene som er planlagt av nylanseringer og oppgraderinger de neste to årene.
Blanke ark
Zipse sier BMW startet Neue Klasse-planleggingen med blanke ark, men pålene de definerte tidlig i prosessen, har stått fast:
Bærekraft og større grad av gjenbruk, om lag en tredjedel av råvarene i nye iX3 er fra gjenvunne materialer.
Panoramic Vision-teknologien i førermiljøet er mer eller mindre slik det ble vist i 2022.
Designspråket som virket brutalt futuristisk da det ble presentert i 2023, er ivaretatt også i den produksjonsklare varianten.
Designsjef Adrian van Hooydonk har latt lys erstatte krom i de ytre detaljene, men stadig er BMW-nyrene en dominerende visuell signatur.
– Vi har tatt store steg i utviklingen av ny teknologi, men det er bare mulig ved tilsvarende sprang i designet, sier han – med henvisning til en renhet og enkelthet i uttrykket som skal kjennetegne hele BMW-flåten i årene som kommer.
Her er de siste nyhetene vi har prøvekjørt: