
Fortsatt datatrøbbel:
Snakker høyt om elektrisk A3 med rekordrekkevidde
Trøbbel for Volkswagen-konsernets IT-enhet Cariad skaper problemer for flere av merkene, blant annet Audi. Men nå formes planene for en elektrisk A3 med nær 70 mil rekkevidde.
Den andre store generasjonen elbiler er på tegnebrettet hos Volkswagen-konsernets mange merker – med det felles programvareselskapet Cariad som nav. Prestisjeprosjektet Cariad skal ikke bare utvikle morgendagens teknologi, den skal også utvikle systemene som i prinsippet kan brukes på tvers av alle konsernets merker.
Men nå rapporter tysk bilpresse om store forsinkelser hos Cariad, noe som forplanter seg og skaper vanskeligheter hos alle merkene.
Automobilwoche skriver at Audis nye flaggskip som var planlagt som del av Artemis-prosjektet nå blir tre år forsinket, med lansering tidligst i 2027.
Forsinkelser
Det er ikke usannsynlig med forsinkelser også for Q6 e-tron og Porsche Macan, to modeller som var planlagt lansert i 2023.
Superluksusmerket Bentley får også sine elektriske planer forsinket.
Cariad forbereder andre generasjon av den felles teknologien som alle konsernmerkene skal trekke veksler på. Ifølge tysk presse kommer 2.0-versjonen først på Volkswagens såkalte Trinity-prosjekt, en prestisjemodell som skal produseres ved det nye elbilanlegget i Wolfsburg fra 2026.

Det betyr at biler som Q6 og Macan trolig kommer med svakt forbedrede versjoner av dagens programvaresystemer.
Selv om flere av merkene er verpeklare med nye modeller, har konsernstyret i Volkswagen holdt fast ved strategien om å la Cariad sentralt utvikle den teknologiske grunnplanken for hele flåten.
Nyhetsbyrået Reuters meldte tidligere i sommer at styret hadde bedt om en plan B for Cariads prosjektutvikling, men Volkswagen ville ikke kommentere dette.
Audi-brudd
Samtidig skjer en spennende utvikling rundt Audi, der nye prioriteringer representerer et brudd med den konsernstrategien selskapet har fulgt i den første fasen av elbilutviklingen. Selskapets toppsjef Markus Duesmann, som forøvrig også har øverste ansvar for forskning og utvikling i hele Volkswagen-konsernet, styrer nærmere de andre tyske premiummerkene, Mercedes-Benz og BMW – med enda større vekt på premiummodeller til høy pris.
Når Volkswagen-konsernet presenterer tre nye elektriske småbiler i 2025, så kommer disse fra Volkswagen, Skoda og Cupra – ikke Audi. Deres A1 og A2 fases ut med dagens modeller, og i stedet blir en elektrisk A3 den minste modellen.
Men i en presentasjon av de kommende Audi-oppstillingen i det britiske magasinet Autocar, er det ikke akkurat småbil-tall som nevnes rundt neste generasjon A3. Autocar siterer kilder i Audis utviklerkorps som forbereder en bil bygget på den nye SSP-plattformen, en løsning med lavere gulv og større variasjonsmuligheter enn den MEB-plattformen som er brukt på VW ID.3/ID.4ID.5, Cupra Born, Audi Q4 og Skoda Enyaq.
Har du lest disse sakene?
-
Så mye kan du spare på billånet:
Spar titusenvis på god rente
-
Vi som skravlet om bil i ferien:
Hvilke morsomme biler ble du kjent med i sommer?
-
Anne-Karin fikk sjokk:
Reparasjon økte km-standen til 400.000
-
Knusende kritikk etter dødsulykke:
– Økonomi ble prioritert framfor trafikksikkerhet
-
Ladeanlegg i parkeringsbygg:
Seksjonseiere kan ikke nekte lading
-
Se før- og etter-bilder:
Fikk ikke vite at motorsykkelen hadde sett slik ut
-
Se slitasjen:
Tesla-dekkene tålte bare to sesonger
-
Se bildene:
Slik renner vannet inn i bilen
-
Vant kamp om bruktbil:
Arnt Villy kjøpte bil – men selgeren fortsatte å bruke den selv
-
180 VW fra privat samling til salgs:
Denne Bobla kan bli din for rundt 3,5 millioner
-
Misligholdt leasingavtalen:
Må betale 352.000 kroner til Møller etter leasing-strid
-
Ny måling:
En av åtte vil bytte parti på grunn av drivstoffprisene
-
Bilindustri i omveltning:
Slik vil mobilen endre bilen
-
Prøvekjørt: Kia EV6 GT
Serverer koreansk GT til folket
-
Duell: Cupra Born mot Kia Niro
Fornuftige familiefraktere for 400.000
Lynlading og lang rekkevidde
Autocar skriver videre at SSP er designet for å støtte lading ved 800V-anlegg med maksimal ladeeffekt på 270 kW, som bringer hurtigladetiden ned mot 10 minutter. Bilen vil – som resten av konsernflåten – komme med den nye batteriteknologien Volkswagen lovet klar i 2023. Den vil gi, ifølge Duesmann, rekkevidde på opptil 695 km på én lading.
SSP-arkitekturen gir åpning for bruk av faststoffbatterier, men Autocar skriver at dette ikke er planlagt for A3.

Modellen vil markere et brudd med forhjulsdriften som har kjennetegnet A3 siden introduksjonen. Uten at detaljene er klar, antyder Autocar en toppmodell med firehjulsdrift som ikke gjør skam på S3 og RS3-tradisjonene. De venter både 4-dørs og 5-dørs varianter.
Samtidig sier Markus Duesmann i et intervju med magasinet Wirtschaftswoche at SSP-plattformen blir dominerende for Audi i årene som kommer. Dagens biler med forbrenningsmotor bygges på tre plattformer, de første elbilene varierer mellom to, MEB og PPE.
– På andre halvdel av 2020-tallet vil vi introdusere SSP for å kunne bruke én kraftfull og fleksibel plattform, sier Duesmann.
Utrulling
Autocar skisserer en utrulling av fem mer eller mindre nye e-tron-modeller de neste årene, i tillegg til nevnte A3 e-tron i 2027, med forbehold om Cariad-forsinkelser:
Andre generasjon e-tron i 2023 kommer med oppgraderinger som skal gjøre den konkurransedyktig mot BMW iX og SUV-utgaven av Mercedes EQE. 600 km rekkevidde er ett av stikkordene.
Q6 e-tron skulle komme i 2023 som et elektrisk alternativ til dagens Q5, konstruert på PPE-plattformen. Men som nevnt, det kan bli forsinkelser.
A4 e-tron kommer også på PPE, men den vil ha større likhetstrekk med tradisjonelle A4 enn Q6 e-tron får med klassiske Q5. A4 skal svare ut konkurransen i en klasse som begynner å bli ganske heftig: BMW i4, Tesla Model 3, Polestar 2, Ioniq 6 – for å nevne noen.
A6 e-tron blir i Avant-utgave den første elektriske stasjonvogna fra Audi. Bilen er allerede vist frem i konseptutgave, med løfte om lansering i 2024. Også her blir det rundt 70 mil rekkevidde.
Og foreløpig sist, men ikke minst: A8 e-tron er planlagt for 2024. Mastodonten er vist frem i konseptformatet Grandsphere, men vil trekkes nærmere klassiske linjer i det endelige designet – selv om Autocar antyder mer av et GT-preg enn dagens A8 har. Det vil bety et noe mer sporty uttrykk enn BMWs majestetiske i7, som vi omtalte nylig.
Mest lest på Motor.no de siste månedene:
-
Klaget på sanksjon:
Ventet på ledig p-plass, fikk bot
-
Prøvekjørt: Nissan Ariya
Har en spesiell egenskap som gjør den best i klassen
-
81
Test: Renault Megane E–Tech
Så elegant at vi nesten glemmer noen svakheter
-
Ny ordning for hurtiglading:
Innfører gebyr for «full tank»
-
Høye drivstoffpriser:
Slik sparer du 3400 kr på drivstoff
-
Gikk ikke «sinnssykt bra»:
Modifisering skadet bil for 171.000 kroner
-
77
Test: Toyota bZ4X
Vi er forbauset over hvor middels alt er
-
Blokkerer for hurtiglading:
– Det er helt greit å parkere slik
-
Kjøpte campingvogn til 3000 kr:
Campingplassen sendte vogna til vraking
-
Taycan-eiere reagerer skarpt:
Får ikke luksusfunksjon – men 2300 kroner fra Porsche
-
Motors store rekkeviddetest:
Elbilene slet med norsk sommervær
-
Motors sommerdekktest:
Elbil-dekkenes svakheter vekker internasjonal oppsikt
-
Nye resultater fra Euro NCAP:
Elbilene imponerer, men to merker bør skjelve
-
Petter fortviler, NAF reagerer:
«Ingen» verksteder kan godkjenne tilhengere
-
Jan betalte 30 kr/kWt:
Dette er trolig Norges høyeste ladepris