SATSER TUNGT: Audi-sjef Markus Duesmann ved bakpartiet på konseptutgaven av Audis første elektriske stasjonsvogn, A6 Avant.
SATSER TUNGT: Audi-sjef Markus Duesmann ved bakpartiet på konseptutgaven av Audis første elektriske stasjonsvogn, A6 Avant.

Fortsatt datatrøbbel:

Snakker høyt om elektrisk A3 med rekordrekkevidde

Trøbbel for Volkswagen-konsernets IT-enhet Cariad skaper problemer for flere av merkene, blant annet Audi. Men nå formes planene for en elektrisk A3 med nær 70 mil rekkevidde.

Publisert Sist oppdatert

Den andre store generasjonen elbiler er på tegnebrettet hos Volkswagen-konsernets mange merker – med det felles programvareselskapet Cariad som nav. Prestisjeprosjektet Cariad skal ikke bare utvikle morgendagens teknologi, den skal også utvikle systemene som i prinsippet kan brukes på tvers av alle konsernets merker.

Men nå rapporter tysk bilpresse om store forsinkelser hos Cariad, noe som forplanter seg og skaper vanskeligheter hos alle merkene.

Automobilwoche skriver at Audis nye flaggskip som var planlagt som del av Artemis-prosjektet nå blir tre år forsinket, med lansering tidligst i 2027.

Forsinkelser

Det er ikke usannsynlig med forsinkelser også for Q6 e-tron og Porsche Macan, to modeller som var planlagt lansert i 2023.

Superluksusmerket Bentley får også sine elektriske planer forsinket.

Cariad forbereder andre generasjon av den felles teknologien som alle konsernmerkene skal trekke veksler på. Ifølge tysk presse kommer 2.0-versjonen først på Volkswagens såkalte Trinity-prosjekt, en prestisjemodell som skal produseres ved det nye elbilanlegget i Wolfsburg fra 2026.

<span class="font-weight-bold" data-lab-font_weight_desktop="font-weight-bold">FORSINKET: </span>Dirk Hilgenberg, toppsjef i Cariad.
FORSINKET: Dirk Hilgenberg, toppsjef i Cariad.

Det betyr at biler som Q6 og Macan trolig kommer med svakt forbedrede versjoner av dagens programvaresystemer.

Selv om flere av merkene er verpeklare med nye modeller, har konsernstyret i Volkswagen holdt fast ved strategien om å la Cariad sentralt utvikle den teknologiske grunnplanken for hele flåten.

Nyhetsbyrået Reuters meldte tidligere i sommer at styret hadde bedt om en plan B for Cariads prosjektutvikling, men Volkswagen ville ikke kommentere dette.

Audi-brudd

Samtidig skjer en spennende utvikling rundt Audi, der nye prioriteringer representerer et brudd med den konsernstrategien selskapet har fulgt i den første fasen av elbilutviklingen. Selskapets toppsjef Markus Duesmann, som forøvrig også har øverste ansvar for forskning og utvikling i hele Volkswagen-konsernet, styrer nærmere de andre tyske premiummerkene, Mercedes-Benz og BMW – med enda større vekt på premiummodeller til høy pris.

Når Volkswagen-konsernet presenterer tre nye elektriske småbiler i 2025, så kommer disse fra Volkswagen, Skoda og Cupra – ikke Audi. Deres A1 og A2 fases ut med dagens modeller, og i stedet blir en elektrisk A3 den minste modellen.

Men i en presentasjon av de kommende Audi-oppstillingen i det britiske magasinet Autocar, er det ikke akkurat småbil-tall som nevnes rundt neste generasjon A3. Autocar siterer kilder i Audis utviklerkorps som forbereder en bil bygget på den nye SSP-plattformen, en løsning med lavere gulv og større variasjonsmuligheter enn den MEB-plattformen som er brukt på VW ID.3/ID.4ID.5, Cupra Born, Audi Q4 og Skoda Enyaq.

Lynlading og lang rekkevidde

Autocar skriver videre at SSP er designet for å støtte lading ved 800V-anlegg med maksimal ladeeffekt på 270 kW, som bringer hurtigladetiden ned mot 10 minutter. Bilen vil – som resten av konsernflåten – komme med den nye batteriteknologien Volkswagen lovet klar i 2023. Den vil gi, ifølge Duesmann, rekkevidde på opptil 695 km på én lading.

SSP-arkitekturen gir åpning for bruk av faststoffbatterier, men Autocar skriver at dette ikke er planlagt for A3.

<span class="font-weight-bold" data-lab-font_weight_desktop="font-weight-bold">MER AV DETTE?</span> Disse to RS 3-variantene kom høsten 2021, sedan til venstre og sportback til høyre, med akselerasjon presset under fire sekunders-streken, 0-100 på 3,8 sekunder.
MER AV DETTE? Disse to RS 3-variantene kom høsten 2021, sedan til venstre og sportback til høyre, med akselerasjon presset under fire sekunders-streken, 0-100 på 3,8 sekunder.

Modellen vil markere et brudd med forhjulsdriften som har kjennetegnet A3 siden introduksjonen. Uten at detaljene er klar, antyder Autocar en toppmodell med firehjulsdrift som ikke gjør skam på S3 og RS3-tradisjonene. De venter både 4-dørs og 5-dørs varianter.

Samtidig sier Markus Duesmann i et intervju med magasinet Wirtschaftswoche at SSP-plattformen blir dominerende for Audi i årene som kommer. Dagens biler med forbrenningsmotor bygges på tre plattformer, de første elbilene varierer mellom to, MEB og PPE.

– På andre halvdel av 2020-tallet vil vi introdusere SSP for å kunne bruke én kraftfull og fleksibel plattform, sier Duesmann.

Utrulling

Autocar skisserer en utrulling av fem mer eller mindre nye e-tron-modeller de neste årene, i tillegg til nevnte A3 e-tron i 2027, med forbehold om Cariad-forsinkelser:

  • Andre generasjon e-tron i 2023 kommer med oppgraderinger som skal gjøre den konkurransedyktig mot BMW iX og SUV-utgaven av Mercedes EQE. 600 km rekkevidde er ett av stikkordene.

  • Q6 e-tron skulle komme i 2023 som et elektrisk alternativ til dagens Q5, konstruert på PPE-plattformen. Men som nevnt, det kan bli forsinkelser.

  • A4 e-tron kommer også på PPE, men den vil ha større likhetstrekk med tradisjonelle A4 enn Q6 e-tron får med klassiske Q5. A4 skal svare ut konkurransen i en klasse som begynner å bli ganske heftig: BMW i4, Tesla Model 3, Polestar 2, Ioniq 6 – for å nevne noen.

  • A6 e-tron blir i Avant-utgave den første elektriske stasjonvogna fra Audi. Bilen er allerede vist frem i konseptutgave, med løfte om lansering i 2024. Også her blir det rundt 70 mil rekkevidde.

  • Og foreløpig sist, men ikke minst: A8 e-tron er planlagt for 2024. Mastodonten er vist frem i konseptformatet Grandsphere, men vil trekkes nærmere klassiske linjer i det endelige designet – selv om Autocar antyder mer av et GT-preg enn dagens A8 har. Det vil bety et noe mer sporty uttrykk enn BMWs majestetiske i7, som vi omtalte nylig.