RØVERKJØP-REBELL? Denne kan bli billigere enn du kanskje ville gjettet.

Cupras elektriske bybil:

Er dette en SUV eller en rullende Playstation?

Et playstation-konsoll? En SUV i mini-format? Eller en urban rekkeviddekonge? Cupras kommende elbil UrbanRebel er ikke så lett å bli klok på.

Publisert Sist oppdatert

TERRAMAR (Motor): Sent tirsdag kveld presenterte Cupra-sjef Wayne Griffiths merkets tre neste modeller, alle med lansering litt frem i tid – UrbanRebel, Tavascan og Terramar.

Mest konkret er Cupra om bilen som kommer senest, bybilen med konseptnavnet UrbanRebel. Det er all grunn til å tro at den får et bedre navn innen lansering, og mye kan endres på en modell som har produksjonsstart tre år unna.

Men de få spesifikasjonene Cupra har presentert, antyder en bil utenom det vanlige:

  • 4036 mm lang, omtrent som en Renault Clio, men 15 cm mindre enn Toyota Yaris Cross. 1975 mm bred med såkalte vingespeil, omtrent som de to nevnte. Med 1576 mm høyde er den nesten som en Yaris Cross, men akselavstanden er strukket til 2600 mm, marginalt mer enn de to. Bagasjeromsvolumet er ikke oppgitt, men utfra øyemål vil vi tippe et sted mellom 250 og 300 liter.

  • Dessuten: 218 mm bakkeklaring er på nivå med en Land Rover Defender. Konseptmodellen var pyntet med 21-tommers hjul som ganske sikkert modereres. De øvrige dimensjonene er heller ikke akkurat klassiske småbil-tall, 235/45 – hvor det første står for bredde i mm og det andre er dekkets høyde i prosent av bredden.

Det er altså en bil som skal takle alle fortauskanter.

Den skal kunne takle de fleste lommebøker, også. Volkswagen-konsernet har flagget ambisjoner om en startpris på 20.000 euro (ca. 202.500 kroner etter dagens kurs), et prisløfte det er grunn til å vente vil legge føringer også for det norske markedet.

KORT OG GODT: UrbanRebel blir 403 cm fra begynnelse til slutt.
IKKE FOR STORFAMILIEN: UrbanRebel har et beskjedent bagasjerom, med forbehold om at det kan komme smarte løsninger under bagasjeromsplaten.
LUFT I LUKA: UrbanRebel har en kraftig front, som knapt er optimal med tanke på luftmotstand. De åpne kanalene på hver ytterkant hjelper.
VINGESPEIL: UrbanRebel har et sidespeil så jålete at det vil leve farlig i den siste utviklingsfasen frem mot produksjon.

Enorme forventninger

Bilen bygger videre på de designtradisjoner det ferske merket har rukket å etablere:

Trianglet går igjen i alt fra logo, lykter, speil og dashbord-design.

Fargepaletten er gjenkjennelig fra de tidligere modellene, men byr samtidig på en av bilens mest iøyenfallende nyheter. Nordlys-inspirert skifter fargene ut fra vinkelen du har.

Fronten er kraftigere enn på el-debuten Born, med det Cupra kaller et hai-fjes. Rent umiddelbart er det vanskelig å tro annet enn at denne fronten spiser strøm, selv med de åpne kanalene på hver ytterside.

Cupra antyder en rekkevidde på 440 km og motoreffekt på 166 kW.

Britiske medier omtaler UrbanRebel som en SUV. Det er å ta i – med forhjulstrekk og begrenset plass til bein og bagasje.

Bilens grunnkonstruksjon er den samme som på bybilene som også Volkswagen og Skoda skal presentere, en mindre versjon av den såkalte MEB-plattformen. Samtidig med lanseringen av disse tre modellene, er de enda mindre trillingene VW e-Up!, Skoda Citigo-e og Seat Mii Electric i ferd med å fases ut.

Det er ikke klart om UrbanRebel er først i lanseringskøen av disse, ei heller er det bestemt om bilen produseres på elbilfabrikken i Zwickau, eller i Spania. Investeringene som Volkswagen-eide Seat og Cupra nå gjør i nye bil- og batterifabrikker, er de største i spansk industrihistorie, så forventningene er enorme.

KOM UT: Cupra-sjefen Wayne Griffiths (stående) under presentasjonen av UrbanRebel.

Intens merkebygging

Cupra selv gjør ingenting for å dempe forventningene, snarere tvert imot. Seat-konsernet har grovsortert biler med forbrenningsmotor og elbiler i to grupper, med Cupra som brand for alt ladbart. Men skillet går på mer enn drivlinje. Det finnes knapt et bilmerke som like intenst markedsføres med modernitet og identitet som stikkord.

Det er tatt ut til det ekstreme i markedsføring og merkebygging.

Men også i bilenes design, betjening og funksjoner.

– Ambisjonen til Cupra er å skape noe helt unikt. Lager du biler som alle liker, så lager du noe mainstream. Det skal ikke Cupra gjøre, sier designdirektør Jorge Díez i et intervju.

Han har – som den britiske toppsjefen Wayne Griffiths – bakgrunn fra Audi, og vet noe om biler og identitet.

– Fjerner du singleframe-grillen på en Audi, så fjerner du også kraft fra merkets identitet. Men i Cupra kan du ta større risiko, siden vi ble etablert i 2018 og ikke trekker på gammel historie. Det handler om å skape følelser, og responsen skal komme umiddelbart. Du har anslagsvis sju sekunder når du skal gjøre et førsteinntrykk med en bil: Elsker du den, eller elsker du den ikke? spør Díez.

Den UrbanRebel-modellen som ble vist fram i en provisorisk oppført lagerbygning på en nedlagt racing-bane i Terramar sør for Barcelona, kommer med knapper på rattet du vil kjenne fra en Playstation-konsoll.

Hva slags funksjoner de faktisk skal levere, gjenstår å se. Men like mye som det viser at biler kan lages annerledes enn før, understreker det en minst like særegen faktor ved Cupra: Deres kjøpergruppe er 10–15 år yngre enn andre bilmerker. Markedsføringen med Metaverse – altså en virtuell virkelighet, gjerne i form av et mer avansert internett enn vi er vant med – bekrefter det samme. Dette er ikke biler for gamle menn.

TOPP TRE: De tre nyhetene Tavascan (f.v.), Terramar og UrbanRebel fotografert på racingbanen i Terramar, sør for Barcelona.

Offensive mål

Cupra har flagget ganske offensive ambisjoner, med 500.000 solgte biler i 2025. De er på kurs for å nå det målet. Siden selskapet feiret sin åpningsfest i februar 2018 på den samme banen i Terramar, har de lansert fire modeller – to cuprafiserte Seat-modeller, Ateca og Leon, før deres egen Formentor og helelektriske Born kom i henholdsvis 2020 og 2021.

Særlig de to siste har fått ualminnelig god mottakelse.

Wayne Griffiths sier det ubeskjedent slik:

– Vi startet opp et bilmerke i en tid da merker forsvant, vi er det eneste merket i dagens Volkswagen-konsern som har startet fra null, foruten Volkswagen selv. Vi har villet skape en nisje mellom premium og massemarkedet. Vi har aldri spurt noen om lov til noe, men tatt oss frihet til å teste nye ting hele tiden i en tid hvor covid, delemangel og krig har skapte unikt krevende omstendigheter. Men vi har klart det vi hadde for øyet. Jeg mener Cupra allerede er en av de største suksessene i moderne bilhistorie.