FÅR FØLGE: En av Volkswagens mest synlige elbiler: ID. Buzz.

Ny femårsplan:

VW vil bruke enorme summer på elbilsatsing

Volkswagen Group planlegger å investere 180 milliarder euro – 2046 milliarder kroner – over de neste fem årene. Mesteparten skal gå til elektrifisering.

Publisert Sist oppdatert

For å sette tallet i perspektiv: Utgiftsdelen av det norske statsbudsjettet for 2023, altså samtlige utgifter, er beregnet til 1748 milliarder kroner.

Tallet fra Volkswagen Group (VAG) kom på bordet tirsdag, under offentliggjøringen av selskapets årsrapport. Det innebærer en økning i totalbudsjettet på 13 prosent, sammenliknet med fjoråret.

Hente inn Tesla?

Over to tredeler av summen, 122 milliarder euro, skal i praksis sluses i retning elbiler, ifølge Automotive News – som også tar det for gitt at målsetningen er å ta igjen Tesla.

VAGs finansdirektør Arno Antlitz fremhever særlig tre faktorer som bidrar til årets budsjettproporsjoner:

  • Batteriproduksjon,
  • høyere priser på råvarer og
  • en ny fabrikk i USA.

Sistnevnte anlegg er tilegnet Scout-merket, som etter planen skal bli (re-)lansert på det nord-amerikanske markedet i 2026.

Håpet, ifølge Antlitz, er å oppnå en betydelig – men ikke spesifisert – reduksjon i elbil-produksjonskostnadene innen 2025, hovedsakelig gjennom bedre råvareleveranser og egen batteriproduksjon.

– Vi regner med at hver femte solgte bil er elektrisk på det tidspunktet, det er derfor vi investerer to tredeler i den sektoren. I tillegg må vi sørge for at biler med forbrenningsmotor er konkurransedyktige, sier Antlitz, som ikke legger skjul på at det siste kan bli en spagat.

Sliter i Kina

Økt satsing på elbiler er også VAGs oppskrift for å holde på kinesiske bilkjøperes interesse. Estimater tyder på at elbiler vil stå for annenhver nybilregistrering i Kina om et par år, og selskapet har tapt markedsandeler, særlig i konkurranse med lokale elbilmerker.

Ikke desto mindre er Kina fortsatt VAGs viktigste marked – nesten to av fem VAG-biler havnet på kinesiske hender i fjor.