SLIPPER RATTET: Bildet er fra en Ford- og Argo-selvkjøringstest i Detroit i USA i 2019, med lokalpolitikere som tilskuere.

Dropper investering:

VW og Ford rygger ut av selvkjøring

Bilgigantene avvikler selvkjøringsteknologi-selskapet Argo AI.

Publisert

– Fullstendig selvkjørende biler som det går an å tjene penger på, ligger langt frem i tid, sa Ford-sjef Jim Farley i en uttalelse i forrige uke.

– Å lage en robotaxi som er i stand til å navigere i et trafikkert bymiljø er vanskeligere enn å sette en person på månen, fulgte selskapets utviklingssjef Doug Field opp med.

Beslutningen betyr kroken på døra for Pittsburgh-selskapet Argo AI.

VW fulgte Ford

Dette selskapet, som har laget teknologi, programvare og kart for selvkjøring, ble grunnlagt i 2016 og har på disse årene mottatt investeringer på intet mindre enn 3,6 milliarder dollar – bortimot 37,5 milliarder norske kroner, etter dagens kurs.

Mesteparten av disse pengene har kommet fra nettopp Ford og Volkswagen.

Nå har altså begge produsentene innsett at nok er nok.

Ifølge nyhetsbyrået Bloombergs kilder, sitert av Automotive News, var Fords beslutning avgjørende for at også Volkswagen trekker seg ut av Argo AI.

Tar for lang tid

Alle uttalelser som har kommet fra både Ford og Volkswagen, er gjennomsyret av at det særlig er tidsperspektivene – «når kan vi egentlig begynne å tjene penger på dette» – som har ført til omlegging av strategier og ny samling i bånn.

Ford slår fast at fremtidige investeringer i samme farvann vil handle om enklere, mer kortsiktige mål enn Argo AIs visjon om selvkjøring på høyeste nivå.

Volkswagen-sjef Oliver Blume sa det slik:

– Vårt mål er å tilby kundene så gode muligheter som mulig, så tidlig vi kan og så kostnadseffektivt det lar seg gjøre.

I denne strategien er det ikke plass til milliardsluket Argo AI.

UTEN BUZZJÅFØR? ID. Buzz skal etter planen bli Volkswagens første selvkjørende bil.

Skal levere innen 2025

Ford og Volkswagen akter å fortsette samarbeidet både i Europa og i USA. Mange Argo-ansatte vil ifølge Bloomberg bli tilbudt jobb hos én av produsentene, mens en ukjent andel må finne seg nye oppgaver andre steder.

Volkswagen vender blikket mot sine allerede eksisterende partnere, i tyske Bosch og kinesiske Horizon Robotics, og insisterer på at planen om å levere selvkjørende biler til et større prosjekt i Hamburg innen 2025 står fast.

PS 1:

Anthony Levandowski er av mange ansett som selvkjøringspionér nummer én. Han er mildt sagt ikke fri for bindinger etter en temmelig uheldig overgang fra Google til Uber, men det kan likevel være verdt å lytte når han sier dette til Bloomberg Businessweek:

– Det skal godt gjøres å finne et forretningsområde der det er investert så mye penger i forskning og utvikling, men levert så lite.

– Glem overskuddet. Hva er den samlede inntekten til alle disse selskapene? Jeg gjetter null, sier han.

PS 2:

Cruise, selskapet som utvikler selvkjøringsløsninger for General Motors, tilbakekalte alle sine kjøretøyer tidligere i år. Årsaken var at en av deres biler var involvert i en ulykke i San Francisco.

Bilen klarte rett og slett ikke å svinge til venstre. To mennesker ble skadet.

Ifølge en uttalelse fra Cruise vil ikke hendelsen få innvirkning på selskapets virksomhet.