PÅ TOPP: Volvos bestselgende bil globalt i november: XC60.

November-tall:

Volvo selger færre elbiler og flere bensinbiler

Volvos tall peker oppover. Det skyldes ikke biler med ladekontakt.

Publisert Sist oppdatert

Sammenliknet med 2022 økte Volvo totalsalget med åtte prosent i november, skriver Vi Bilägare

2023 så langt ser også lovende ut globalt: en økning på 17 prosent i løpet av årets første 11 måneder.

I påvente av den antatte storselgeren EX30, og det nye flaggskipet EX90, er det likevel noe som skurrer litt, sett i lys av selskapets planer. 

I november var det nemlig biltypen Volvo har bestemt seg for å fase ut, den helt uten ledning, som økte mest. 

Volvo opplevde at alle modeller med ledning, altså både ladehybrider og rene elbiler, solgte mindre forrige måned. Nedgangen for elbiler er på 14 prosent globalt og 19 prosent i Europa, ifølge Volvos pressemelding

Recharge-modellene sto for 36 prosent av salget – elbilene for 16 prosent. 

Volvos har flere ganger slått fast at i løpet av 2025 skal halvparten av alle bilene fabrikanten selger, være elektriske. Selskapet har også meldt at «vi kommer ikke til å bruke én krone av vårt forsknings- eller utviklingsbudsjett på å utvikle nye forbrenningsmotorer.»

Denne strategien inkluderer ladehybridene, slo Volvo nettopp fast. 

«Vi investerer ikke i den teknologien», sa nylig toppsjef Jim Rowan til GT Spirit.